15 % Čechů zažilo nehodu, při které viník ujel. Nejčastěji na parkovišti

1
15 % Čechů zažilo nehodu, při které viník ujel. Nejčastěji na parkovišti
Fotografie: Ioannis Papadopoulos, fDrive.cz
  • Výše škody se ve 33 % případů pohybuje mezi 5 a 10 tisíci korunami
  • Při nedovoleném opuštění místa dopravní nehody hrozí pokuta 2 500 až 5 000 Kč a uložení až sedmi bodů v rámci bodového systému
  • Pomoci může palubní kamera, která nehodu zaznamená

Téměř dva z deseti českých řidičů zažili situaci, při níž jim byla způsobena škoda, aniž by se pachatel nehody obtěžoval situaci řešit správným a zákonem daným způsobem. Výše škod při těchto nehodách se nejčastěji pohybuje do deseti tisíc korun, zjistilo šetření společnosti Nextbase.

Způsobit dopravní nehodu a ujet? Na našich silnicích nejde o masově páchaný prohřešek, ale své zkušenosti s ním má 15 procent řidičů, potvrzuje průzkum společnosti Nextbase, největšího evropského výrobce palubních kamer. Provedla jej renomovaná agentura Ipsos začátkem ledna roku 2023. Jde přitom o přestupek a potenciálně i trestný čin s vážnými důsledky pro pachatele. Dopravní nehoda je zákonem definována jako událost, která se stala nebo byla započata na pozemní komunikaci, a při níž došlo v přímé souvislosti s provozem vozidle buď ke škodě na majetku nebo k usmrcení nebo zranění osoby.

Každý účastník dopravní nehody je pak povinen neprodleně zastavit vozidlo, poskytnout pomoc případným zraněným osobám, pokud možno zamezit vzniku dalších škod a spolupracovat s dalšími účastníky nehody či policí na zjištění příčin nehody a výměně údajů o své osobě a vozidle. Pokud tyto povinnosti nesplní, dopouští se přestupku – při nedovoleném opuštění místa dopravní nehody mu hrozí pokuta 2 500 až 5 000 Kč a uložení až sedmi bodů v rámci bodového systému. Když osoba tento přestupek spáchá v rámci jednoho roku opakovaně, hrozí uložení zákazu řízení na jeden až šest měsíců. Při neposkytnutí pomoci se účastník nehody dopouští trestného činu se sazbou až pěti let odnětí svobody nebo zákazu činnosti.

Od nehod se v České republice nejčastěji ujíždí na parkovištích

Průzkum Nextbase dále ukázal, že řidičům, kteří se setkali s ujetím od nehody, se událost stala v 72 procentech případů na parkovišti či při parkování. Výše škody se ve 33 procentech případů pohybovala mezi 5 a 10 tisíci korunami, do 5 tisíc korun v 32 procentech a ve 23 procentech nad 10 tisíc korun. Řešení nehody podle pravidel přitom může být velmi snadné. Policii je nutné volat pouze v případech, kdy došlo ke škodě nad 100 tisíc korun, při zranění, poškození majetku třetích osob, úmyslném poškození, nebo pokud účastník nehody nespolupracuje při vyplnění záznamu o nehodě. Právě záznam na papírovém formuláři je nejjednodušším způsobem, jak celý incident uzavřít – stačí do něj zapsat údaje účastníků, nakreslit plánek a podepsat jej. Po předání pojišťovně se rozběhne výplata pojistného plnění.

Palubní kamera jako spolehlivý a nestranný svědek

Palubní kamery v dnešní době představují mnohem více než jen technologický doplněk vozu. Jsou to nezastupitelní objektivní svědci, kteří dokážou přesně zaznamenat průběh událostí a v případě potřeby odhalit viníka nehody. Díky nim lze také snadno identifikovat vozidlo pachatele, ať už se jedná o jeho registrační značku, barvu, výrobce či model. V praxi se nám často vrací zpětné vazby od zákazníků, kteří díky záznamu z kamery mohli odhalit pachatele škod na svém vozidle. Policie rovněž často využívá záznamy jako důkazní materiál při svém šetření,“ vysvětluje Laszlo Szalontai, viceprezident pro obchod v Evropě společnosti Nextbase.

Průzkum mezi českými řidiči nechala vypracovat společnost Nextbase ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos a organizací BESIP. Sběr dat se konal prostřednictvím dotazníku v lednu 2023 na vzorku 1 000 osob s řidičským oprávněním skupiny B.

Diskuze ke článku
Petr Macoun
Petr Macoun
Ujizdeni od nehod na parkovisti je dano tim, ze k tomu viniky motivuji pojistovny provozovanim systemu bonus/malus.
Toto by se melo pojistovnam zakonem zakazat, pripadne umoznit jen u havarijniho pojisteni. Vinik nesmi byt trestan pojistovnou za to, ze na pojistovne uplatni proplaceni skody, kterou zpusobil. V opacnem pripade to vede prave k tomu, ze skoda je prenesena z vinika na poskozeneho a povinne ruceni neplni svou roli. Vitezem pak jsou jednoznacne pojiostovny, ktere inkasuji penize za povinne ruceni, ale mnoho skod pak neproplaci.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze