Maďarsko je spolu s Polskem a Slovenskem začleněno do spojenectví V4, proto jsme se vydali směrem na východ, abychom zjistili, jak si vedou v zavádění nové technologie dobíjení elektromobilů. Informace jsme se rozhodli zjistit přímo u odpovědného regulačního úřadu pro energii a veřejné služby (MEKH), který neustále sleduje vývoj elektromobility.
Budapešť má téměř 500 dobíječek
Počet samotných dobíjecích stanic se i v Maďarsku neustále zvyšuje. Například před 3 lety bylo po celé zemi jen 108 veřejných dobíjecích stanic, v roce 2019 už jich bylo 770 a v loňském roce přes 1 320. Z pohledu rozmístění dobíjecích stanic vede s 479 Budapešť, druhý je s 39 Györ a třetí místo s 37 obsadila shodně města Kecskemét a Székesfehérvár.
Z poskytnutých dat o účtované poskytnuté elektřině vidíme, že v loňském roce bylo provedeno 164 310 dobíjení na DC veřejné síti a přes 259 tisíc dobíjení v AC veřejné síti, ale když k těmto datům přidáme soukromé dobíjecí stanice, tak se dostaneme až na 259 961 dobíjení u DC dobíjecího bodu (3,46 GWh) a přes 448 tisíc dobíjení na AC stojanu (3,64 GWh). Celkem se tak za rok 2020 vydalo na obou typech dobíjení přes 7,1 GWh elektrické energie. Data také vypovídají o tom, že se meziroční zájem motoristů o dobíjení svého elektrifikovaného vozu zvýšil o 30 %.