Ratan Tata převzal vedení obchodní společnosti, vzniklé v 19. století, v roce 1991 a rozšířil jej na impérium, působící ve více než 100 zemích a s ročními tržbami ve stovkách miliard dolarů. Více než 20 kotovaných firem, patřících do konglomerátu, podniká v širokém spektru činností, počínaje kávou, přes sůl, výrobu automobilů, vývoj softwaru a provozování letecké dopravy. Nás ale nejvíce zajímá právě automobilové podnikání; v něm totiž velmi úspěšně působí indická automobilka Tata Motors, patřící do konglomerátu, která nejenže ovládá domácí, indický trh, ale v roce 2008 převzala od skupiny Premier Automotive Group, patřící Fordu, automobilku Jaguar Land Rover. Zda šlo o čistě obchodní zájem, nebo byl v transakci i kousek satisfakce za doby, kdy byla Indie právě britskou kolonií, se už nedozvíme. Každopádně mocné finanční injekce změnily skomírající automobilku v perspektivní podnik s velkými plány.
Sám Ratan Tata opustil křeslo předsedy představenstva, které bylo kvůli probíhajícím majetkovým bitvám uvnitř skupiny pořádně horké, podle Automotive News Europe v roce 2016, aby se do něj krátce na to na několik měsíců zase vrátil. Pak už ale konglomerát se složitou a nejistou majetkovou strukturou opustil nadobro a 9. 10. odešel i z tohoto světa ve věku 86 let.