Z čeho se skládá cena baterie elektromobilu?

1
Z čeho se skládá cena baterie elektromobilu?
Fotografie: Tesla Motors
  • Nejdražší položkou baterie je katoda
  • Předpoklad snížení ceny pod 100 USD za kWh je v roce 2024

Se stále větším zapojením elektromobility do běžného života se plno lidí ptá, kolik vlastně stojí výroba baterie, která pohání místo fosilního paliva elektromobil. Na tuto otázku jsme našli na about.bnef.com odpověď. Ovšem první, co je potřebné konstatovat, je fakt, že cena baterií používaných v elektromobilech se v posledních letech výrazně snížila. V roce 2010 stála výroba kWh 1 200 USD (cca 27 500 Kč), ale v roce 2021 už pouhých 132 USD (cca 3 000 Kč). Důvodem takového poklesu je hlavně nárůst poptávky a nabídka vozidel.

A teď k samotné baterii. Takové zařízení obsahuje řadu vzájemně propojených modulů, které tvoří desítky až stovky Li-ion článků. Dohromady tyto články tvoří zhruba 77 % celkových nákladů na průměrnou sadu baterií, tedy asi 101 USD (cca 2 320 Kč) na 1 kWh. Co tedy konkrétně řídí cenu těchto jednotlivých bateriových článků?

Součást článku baterie % podíl nákladů Cena položky
Katoda 51 % 1 183 Kč
Výroba a odpisy 24 % 556 Kč
Anoda 12 % 278 Kč
Oddělovač 7 % 163 Kč
Elektrolyt 4 % 92 Kč
další materiály 2 % 46 Kč
Celkem 100 % 2 318 Kč

Proč jsou katody tak drahé?

Katoda je kladně nabitá elektroda baterie. To znamená, že katody efektivně určují výkon, dojezd a tepelnou bezpečnost baterie, tedy i samotného elektromobilu, což z nich dělá jednu z nejdůležitějších součástí. Jsou tedy složeny z různých kovů v závislosti na chemii buněk. Běžné katodové kompozice v moderním použití zahrnují fosforečnan lithný, lithium, nikl, mangan, kobalt a lithiumnikl-kobaltoxid hlinitý.

Z čeho se pak vyrábí Anoda?

Anoda je další významnou součástí baterie. Anoda v Li-ion článku je obvykle vyráběna z přírodního nebo syntetického grafitu, který bývá levnější než jiné komodity baterií.

Kde se vyrábí nejlevnější baterie a jaký bude vývoj?

Na regionálním základě vychází výroba baterií nejlevněji pořád v Číně, kde jedna kWh stojí 111 USD (cca 2 550 Kč). V Americe se pak baterie vyrábí o cca 40 % dráže, tedy jedna kWh tam stojí 155 USD (cca 3 560 Kč) a v Evropě je pak výroba o 60 % draží než v Číně. V Evropě tak vychází výroba jedné kWh na 178 USD (cca 4 085 Kč). Na základě historických trendů se předpovídá, že cena výroby jedné kWh by měla do roku 2024 klesnout pod 100 USD (cca 2 296 Kč) díky používání levnější katodové chemie a snižování používání drahého kobaltu v katodách na bázi niklu.

Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Chtěl bych být též optimista, ale při těch rostoucích cenách všech surovin a těch vzácnějších obzvláště, když i obyčejný hliník šel o sto procent nahoru se trošku obávám že je to podobné věštění jako bylo předvídání levné solární energie :-/

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze