TIP: chcete vidět Volvo EX90 naživo? Přihlašte se na roadshow zde
Pro Volvo je letošní rok zcela zásadní, po svém nejmenším elektrickém modelu EX30 totiž na trh uvádí i ten největší, novou vlajkovou loď EX90. Už označení napovídá, že nástupce současné XC90 už je samozřejmě čistě elektrický, přenáší tak Volvo postupně do nové éry. Nutno říci, že EX90 je notně zpožděná, ostatně představená byla už v roce 2022 a my jsme si auto dokonce mohli už v lednu 2023 prohlédnout na veletrhu CES v Las Vegas. Bohužel problémy se softwarovým vývojem zpozdily uvedení auta na trh zhruba o rok, ale teď už je tady, můžeme vám ho představit a prozradit také české ceny.
Kompletní představení Volvo EX90, které se chystá na náš trh
Největší a nejluxusnější
Nové Volvo EX90 je pravou vlajkovou lodí. A to i rozměry. Se svou délkou 5 metrů jde například přímo proti Mercedesu EQS nebo Kie EV9. Nabídne až sedm míst, nejpokročilejší technologie, a to vše zabalené do vkusného severského designu. Naživo je EX90 skutečně pořádný kus auta, díky jednoduchým liniím a čistému, minimalistickému designu však nepůsobí masivním dojmem.
Přední světlomety opět přináší odkaz na design „Thorova kladiva“ a disponují 1,3 miliony pixelů a LED technologií. Pozorný čtenář se ale při pohledu na fotky určitě zeptá, kde ale tato světla jsou, vidět jsou přeci jen LED světla pro denní svícení. Tato světla jsou rozdělena do několika výrazných segmentů a kromě jiného nabízí například animované funkce. Segmenty pro denní svícení se ale mechanicky odsunou vzhůru a dolů a odkryjí právě zmíněná Matrix světla.
Volvo EX90 Twin Motor
Rozměry | 5 037 × 1 964 × 1 744 mm, 2 818 kg |
---|---|
Výkon | 300 kW |
Baterie | 111 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 585 km (WLTP) |
Zaujmou bezrámová zrcátka, vyklápěcí kliky a typická zadní spojená světla. Maximem jsou pak 22" kola se speciálním aerodynamickým krytem umožňující co největší dojezd. Celý design je minimalistický a je velmi podobný sesterské a malinké EX30, akorát samozřejmě ve větším.
Z profilu je zcela zřetelná prodloužená záď, do které se posadí další dva pasažéři. V takovém případě máte k dispozici kufr o stále slušném objemu 324 litrů. Pokud třetí řadu nepotřebujete, je k dispozici 669 litrů + 72 litrů ve schránce pod podlážkou. Pod velkou kapotou se nachází i použitelný přední kufr, tedy „frunk“, o objemu 49 litrů. Pojme jak nabíjecí kabely, tak menší tašky. Je ale poměrně plochý, takže na uložení třeba menšího kufru zapomeňte.
Nejbezpečnější
Výrobce říká, že EX90 je nejen nejbezpečnější Volvo všech dob, ale i nejbezpečnějším autem vůbec. Senzorovou výbavu na to rozhodně má, celkově se o bezpečí stará 33 různých senzorů, kamer nebo radarů. Novinkou je pak výkonný laserový senzor (LiDAR) nad předním sklem, který má na svědomí společnost Luminar a vidí až 250 metrů před auto. Jako první Volvo využívá EX90 také speciální Google HD Mapy s přesností v centimetrech, díky kterým má auto velmi dobrou představu o svém okolí, a to až v okruhu 5 km. Všechny informace pak zpracovává dvojice speciálních počítačů s čipy NVIDIA Xavier.
Tři verze s velkými bateriemi a 250kW nabíjením
EX90 se bude prodávat ve třech motorových verzích, které se budou párovat se třemi úrovněmi výbavy Core, Plus a Ultra s tím, že základní výbava Core bude dostupná až v druhé polovině roku. Základem nabídky bude verze Single Motor s pohonem zadních kol, která bude jako jediná párovaná s mírně menší baterií s kapacitou 104 kWh (101 kWh využitelných). Tato verze, která cenově začíná těsně na 2,1 milionem Kč včetně DPH, se do konfigurátoru dostane do několika týdnů, k zákazníkům ale přijede až na sklonku letošního roku.
Dvě verze Twin Motor s pohonem všech kol a dvojicí synchronních motorů s permanentními magnety pak využívají o něco větší baterii s kapacitou 111 kWh (107 kWh využitelných), která zajišťuje dojezd necelých 600 kilometrů WLTP v kombinovaném režimu a více než 680 kilometrů ve městě. Základní verze nabízí 300 kW, silnější pak 380 kW. Motory jsou ale totožné a jde jen o softwarové nastavení.
Verze | Single Motor | Twin Motor | Twin Motor Performance |
Pohon | Zadní náprava | 4×4 | 4×4 |
Výkon | 205 kW | 300 kW | 380 kW |
Zrychlení | 8,9 s | 5,9 s | 4,9 s |
Kapacita baterie | 104 kWh (101 kWh) | 111 kWh (107 kWh) | 111 kWh (107 kWh) |
Dojezd WLTP | 580 km | 585 km | 580 km |
Cena od: | 2 104 900 Kč | 2 319 900 Kč | 2 449 900 Kč |
Zajímavostí je skutečně ojedinělý nabíjecí výkon 250 kW, a to přestože Volvo používá stále 400V architekturu. To ale znamená, že z nabíjecích stanic bude potřebovat více než 500A, které jsou pro drtivou většinu stanic (například Ionity) maximem. Reálný maximální nabíjecí výkon tak bude spíše někde kolem 220 kW, i to je ale více než u drtivé většiny konkurence s 400V architekturou.
Neméně zajímavým je přístup Volva k palubní nabíječce, která má výkon 22 kW, nicméně ve výchozím stavu je „aktivován“ pouze výkon 11 kW a uživatel si může vyšší výkon odemknout v aplikaci s tím, že podmínky budou známé později. EX90 umí také V2H/V2G funkcionalitu s výkonem 11 kW, Volvo ale čeká na legislativní rámec a následně funkci aktivuje.
Volvo slibuje excelentní jízdní komfort, který bude zajišťovat mimo jiné dvoukomorové vzduchové odpružení, vektorování točivého momentu na zadní nápravě a další speciality. Chybět nebude ani jednopedálové ovládání, které je zejména ve městě velmi návykové. Špičkové má být také odhlučnění s tím, že EX90 má být dokonce tišší než BMW iX, Audi Q8 e-tron a Mercedes EQE SUV, což jsou skutečně velmi tiché elektromobily. O to více se těšíme na letní testovací jízdy, kdy slibované excelentní jízdní vlastnosti a komfort budeme moci vyzkoušet.
Prostorný a udržitelný interiér
Po nastoupení do Volva EX90 na vás dýchne severský minimalistický luxus, Volvo zároveň klade důraz na udržitelnost a recyklované materiály. V autě se například nachází přes 48 kg recyklovaných plastů. Interiér si budete moci pořídit se sedačkami s vlnou a světlým dřevěným obložením, které vkusně prosvětluje tlumené ambientní osvětlení přizpůsobující se denní době. Tento interiér byl na akci v Praze k dispozici a působí skutečně výborně. Je útulný, dobře zpracovaný, nechybí všudypřítomné prošívání, měkčené materiály a zaujme například kovový ovladač na středovém panelu.
Díky rovné podlaze je mezi sedadly, která mohou být v nejvyšší výbavě i masážní, hodně odkládacích prostor. Celý interiér prosvětluje panoramatická skleněná střecha táhnoucí se až za druhou řadu sedadel. Není však zatahovací ani zatmavovací. Pokud vlně neholdujete, k dispozici je pak umělá kůže v podobě biokompozitního materiálu Nordico ve třech odstínech.
EX90 je velmi velké auto, ve kterém se celá rodina bude cítit jako doma. Druhá řada sedadel je polohovatelná. Pokud ji posunete zcela dozadu, dočkáte se královského místa na nohy. Dokonce lze (manuálně) polohovat i opěradlo a dopřát si skutečně maximální pohodlí. Nečekejte ultraluxus, sedadla jsou spíše jednoduššího střihu. Příjemně mě pak překvapil prostor nad hlavou, kterého je více než dostatek a i dozadu si pohodlně sednou dvoumetroví dlouháni. Pokud pak vzadu vozíte pouze děti, chcete si maximalizovat objem kufru nebo dát více prostor cestujícím v třetí řadě sedadel, lze sedadla posunout až tak dopředu, že jsem se se svými 185 centimetry dotýkal nohama předních sedadel. Ve vyšších výbavách lze mít dokonce na prostředním sedadle integrovaný dětský podsedák.
Třetí řada sedadel je pak rozhodně pro menší lidi nebo děti do zhruba 175 centimetrů, pak už budete hlavou narážet do stropu a nebudete mít kam dát nohy. Pro děti bude ale cestování vzadu velmi komfortní, po ruce budou mít držák nápojů, vlastní výduch klimatizace, USB-C i čtecí lampičky.
Digitální technologie na nejvyšší úrovni
Volvo EX90 disponuje, stejně jako nejmenší EX30, zbrusu novým infotainmentem postaveným na Google Android Automotive. Zajištěny jsou tak over-the-air updaty až na úroveň řídících jednotek, nechybí oblíbené Google služby jako Google Mapy, Asistent nebo Play Store pro stahování a instalací dalších aplikací. Na rozdíl od nejmenšího Volva zde pak najdeme ještě displej před řidičem pro zobrazování základních informací a nechybí ani head-up displej. K přístupu do auta lze využívat digitální klíč v mobilním telefonu.
Dorazí v říjnu
Výroba nové vlajkové lodě Volva začne v americkém závodě v Charlestonu v příštím týdnu. Auta z amerického závodu se budou dovážet do Evropy, kde se zatím EX90 vyrábět nebude. Výroba bude probíhat i v Číně, nicméně pouze pro asijský trh. EX90 lze i v Česku již objednávat a konfigurátor je spuštěn s tím, že do několika týdnů v něm přibude také varianta Single Motor. Zatím bude možno objednávat výbavy Plus a Ultra, základní výbava Core bude pro zájemce k dispozici na objednání až v druhé polovině roku.
TIP: chcete vidět Volvo EX90 naživo? Přihlašte se na roadshow zde
Technické parametry Volvo EX90 Twin Motor Performance
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 5 037 × 1 984 × 1 744 mm, 2 818 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 380 kW, 510 koní, točivý moment: 910 Nm |
Baterie | 111 kWh (107 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 21,1 kWh / 100 km, dojezd: 580 km |
Cena od | 2 564 900 Kč |