Elektromobily jsou již neoddělitelnou součástí automobilového průmyslu. S jejich příchodem jsou spojeny změny v celém procesu vývoje a výroby automobilu, počínaje designem. Jaké prvky jsou eliminovány? Jak lze designem prodloužit dojezd? Odpovědi nám dává design nového koncepčního vozu CUPRA Tavascan, elektricky poháněného SUV ve stylu kupé.
Aerodynamika je klíčová: „Při navrhování designu elektromobilu je největší výzvou jeho aerodynamika,“ vysvětluje Alberto Torrecillas, designér exteriérů pro modely značky CUPRA. Proto je karoserie koncepčního vozu samozřejmě vybavena aerodynamickými spoilery a dalšími prvky. „Všechno je záměrně tvarováno tak, aby vozidlo mělo duši. Není na něm nic, co by vypadalo jako vyrobené strojem. Jeho karosářské detaily zaujmou jako velké svaly, které definují siluetu SUV ve stylu kupé značky CUPRA.“ Výsledkem je nižší aerodynamický odpor vzduchu a prodloužený dojezd.
Štíhlejší automobily: Elektromobily jsou vybaveny novým prvkem, který je zásadní pro jejich provozuschopnost – sadou akumulátorů. Designéři musejí pro ni najít vhodné místo. U studie Tavascan je umístěna ve spodní části vozidla. Vzhledem k hmotnosti akumulátorů se pro designéry stává prioritou práce s lehkými materiály. „Celý koncepční vůz je vyroben z uhlíkových kompozitů. Tímto materiálem chceme ukázat koncept ‚lehké konstrukce“,“ řekl Alberto.
Kola, jejichž úkolem je více, než jen vypadat skvěle: Snižování hmotnosti se v přímé úměře promítá do prodlužování dojezdu. V této oblasti hrají zásadní roli také kola. Ta mají v případě koncepčního vozu Tavascan průměr ráfku 22 palců. Měděné prvky a kryty kol jsou doplněny díly z uhlíkového kompozitu, které pomáhají usměrňovat proudící vzduch a chladit brzdy. „Při návrhu designu elektromobilu jsou extrémně důležité úspory energie a brzdění. Z toho důvodu jsou kola klíčovým komponentem,“ zdůrazňuje designér exteriérů pro modely značky CUPRA.
Revoluční příď a záď: Pokud bychom měli určit jednu věc, která definuje vzhled nových elektromobilů, pak je to přední partie, jež postrádá obvyklou masku chladiče, známou z automobilů, poháněných spalovacími motory. „Koncept přídě je zcela nový. Je navržen s velkými, funkčními otvory pro přívod vzduchu. Dva z těchto otvorů umocňují šířku přídě. Jejich úkolem je přivádět vzduch kanály ke kapotě, z níž proudí ven,“ říká Alberto.
Také záď ztratila jeden z nejvíce charakteristických prvků, jimiž se vyznačují automobily se spalovacími motory – koncovky výfukové soustavy. „To nám umožňuje vytvářet dokonalou symetrii,“ zdůrazňuje designér.
Interiér jako nová výzva: Výzvou pro designéry je také interiér elektromobilu. Akumulátory zabírají mnoho místa, ale zároveň musí být pro cestující zachována dostatečná prostornost a komfort. „Navrhli jsme interiér se čtyřmi sportovními sedadly z uhlíkových kompozitů, která maximalizují nabídku prostoru, a experimentovali jsme s lehkostí prvků, jako jsou dvě středové konzoly nebo přístrojová deska,“ řekl Marc Franch, designér interiérů pro modely značky CUPRA.
Pocit prostornosti pomáhají vytvářet také barvy a materiály. „Na sedadlech a na horní části plovoucí přístrojové desky jsme použili bílou kůži Nappa, abychom vyvolali dojem prostornosti. Dekorační osvětlení, navržené speciálně pro tento koncepční vůz, vytváří iluzi, že se přístrojová deska vznáší v prostoru. Zároveň vzniká kontrast s černou neoprenovou podlahou,“ poznamenal Frederik Baumann, designér z oddělení barev a materiálů.
Mnoho rozdílů, ale stejná vášeň: Nejmodernější technologie, exkluzivní barvy a materiály, skvělý výhled, podpořený výkonnými světlomety, 13" centrální displej s „plovoucím“ uložením a nastavitelnou polohou, sedadla s individuální konektivitou a elektrická koloběžka. Čím vším se ještě shodují designy modelů CUPRA se spalovacím motorem a elektromobilu CUPRA?
„V této souvislosti hovoříme o efektu překvapení, který musí být stejný jak u vozu se spalovacím motorem, tak i u elektromobilu. Touto filozofií se řídíme při navrhování designu všech vozidel CUPRA,“ dodává na závěr Alberto. Zcela „elektrický“ design se 100% DNA značky CUPRA.