Víte jak funguje elektrifikovaná dálnice?

Víte jak funguje elektrifikovaná dálnice?
  • Podle automobilky Scania dávají elektrifikované dálnice větší smysl, než se může zdát
  • Samotný fakt masivní elektrifikace vozidel hraje i dálniční infrastruktuře do karet

Nulová uhlíková stopa, tišší vozidla, skvělé jízdní vlastnosti a žádné emise výfukových plynů. Průběžné nabíjení na elektrifikovaných dálnicích představuje obrovský potenciál pro těžkou nákladní dopravu.

Čistá, bezpečná a efektivní technologie

Ještě před pár lety by byla myšlenka, že by se na běžných dálnicích mohla spolu s osobními automobily vyskytovat i elektricky poháněná nákladní vozidla, jen vizí budoucnosti. V současné době však v Evropě probíhá několik projektů za účelem otestování této čisté, bezpečné i efektivní technologie a vyhodnocení jejího přínosu. Vlády a instituce v Německu, Itálii a Švédsku aktivně podporují výzkumné projekty, jejichž hlavním cílem je vybudování elektrifikační infrastruktury, která by pokryla části dálniční sítě v Evropě touto ekologickou technologií.

„Elektrifikace vozidel se rychle rozvíjí“

Podle názoru zástupců společnosti Scania nebude trvat dlouho, než dosáhneme bodu zlomu, kdy se elektrifikace těžké nákladní dopravy stane pro dopravce dobrou investicí. Prostřednictvím pokračujících investic do vývoje elektrifikovaných řešení se však společnost Scania snaží nalézt i jiné a rychlejší cesty k dosažení udržitelné dopravy.

Elektrifikovaná dálnice

Claes Erixon, výkonný viceprezident pro výzkum a vývoj ve společnosti Scania, říká, že společnost vnímá elektrifikované dálnice jako jednu z několika slibných technologií, které mohou zaručit udržitelnou budoucnost dálkové dopravy a dodává: „Elektrifikace vozidel se rychle rozvíjí a díky svým environmentálním, společenským a nákladovým přínosům bude hrát důležitou roli při přechodu na systém dopravy bez fosilních paliv.“

A jak celý systém funguje?

Jak funguje elektrifikovaná dálnice

1. Nalezení elektrifikované dálnice

Senzor kontroluje, zda je jízdní pruh vybaven trolejovým vedením. Doposud bylo nákladní vozidlo poháněno spalovacím motorem. Nyní řidič zvedne pantografový sběrač.

2. Připojení k trolejovému vedení

Po připojení přenáší pantografový sběrač energii přímo do elektromotoru a současně nabíjí akumulátor. Během brzdění dochází k obrácení toku energie a výrobě elektřiny, která nabíjí akumulátor.

3. Odpojení při předjíždění

Když začne nákladní vozidlo předjíždět jiný automobil nebo elektrifikovaná část dálnice končí, pantografový sběrač se sám spustí. Elektromotor bude i nadále poháněn energií z akumulátoru tak dlouho, jak jen to bude možné. Po předjetí se může řidič vrátit do elektrifikovaného jízdního pruhu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze