V Praze pokračuje výstavba stožárů veřejného osvětlení pro nabíjení elektroaut

4
V Praze pokračuje výstavba stožárů veřejného osvětlení pro nabíjení elektroaut
Fotografie: THMP
  • Do konce roku 2023 byla dokončena příprava více než 200 EVR stožárů
  • Celková vynaložená investice za rok 2023 představuje cca 200 milionů Kč
  • Stovka míst po celé Praze dostane ještě letos vlastní nabíjecí stanici

Městský správce veřejného osvětlení, společnost Technologie hlavního města Prahy, pokračuje v přípravě infrastruktury pro budoucí zajištění veřejného dobíjení v metropoli. Nabíjecí infrastruktura vzniká na vybraných stožárech veřejného osvětlení, které jsou modernizovány na stožáry s možností nabíjení, tzv. EVR (Electric Vehicle Ready). Projekt je realizován v koordinaci se společností PRE distribuce a jejími pracemi na výměně kabelové sítě, což přináší významné finanční i časové úspory a snižuje zátěž pro každodenní život Pražanů v souvislosti se stavební činností v ulicích. „Projekt synergické výměny kabelové sítě je aktuálně jediným projektem, který systémově řeší rozvoj pomalé nabíjecí infrastruktury v metropoli. Realizace projektu je naplánována do roku 2026, kdy mají Technologie hlavního města Prahy dokončit více než 1 000 takzvaných EVR stožárů připravených pro jednoduchou instalaci pomalých nabíjecích stanic, vždy pro dva elektromobily. Násobeno dvěma nabíjecími body na každé nabíjecí stanici to reprezentuje více než 2 000 nabíjecích míst,“ uvedl Michal Hroza, radní hlavního města Prahy pro oblast infrastruktury.

„Do konce roku 2023 jsme dokončili přípravu více než 200 EVR stožárů a k tomu jsme obnovili a zmodernizovali zhruba 650 dalších stožárů veřejného osvětlení v ulicích, kde se tato infrastruktura budovala. Jedná se například o lokality Kobylisy, Bohnice, Spořilov, Velká Ohrada nebo Háje. Práce byly zahájeny a pokračují na Černém mostě, ve Vršovicích, na Petřinách a Vinohradech. Celková vynaložená investice za rok 2023 představuje cca 200 milionů korun. Pro letošní rok 2024 je v plánu příprava dalších cca 200 EVR stožárů a obnova cca 700 standardních stožárů v dalších částech Prahy,“ řekl Tomáš Jílek, předseda představenstva THMP. Kromě přípravy infrastruktury letos THMP plánuje osadit 100 míst vlastní nabíjecí stanicí a zahájit na nich provoz. EVR stožáry s možností nabíjení mají v následujících letech zajistit dostatečnou kapacitu v systému pomalého nabíjení jako veřejné služby pro Pražany zejména v rámci rezidenčního parkování.

Díky společnému využití výkopů při výměně distribučních kabelů PRE distribuce dochází současně k významným úsporám času, nákladů na rozkrytí a opětovné zakrytí chodníků a komunikací a také se minimalizují omezení, která Pražanům způsobují stavební práce v ulicích. THMP je správcem a servisním partnerem široké škály technologických zařízení v metropoli. Vlajkovou lodí společnosti je péče o síť veřejného osvětlení, nasvěcuje také pražské památky a zajišťuje světelnou vánoční výzdobu a stromy. Dále se stará o městský kamerový systém, světelná signalizační zařízení, dopravní telematické systémy, veřejné a věžní hodiny a obnovuje mobiliář na zastávkách MHD. Pro všechny technologie provozuje nonstop jednotný dispečink pro hlášení poruch a řízení servisních zásahů, kterých provede přibližně 25 tisíc ročně. THMP se podílí na chytrých řešeních pro Prahu v oblasti e-mobility a fotovoltaiky a působí jako městský obchodník s energiemi.

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Parádní business 100 tis. nabíjecích míst bude stát 100 miliard
Petr Basa
Petr Basa
Dobrá práce, ale jakým způsobem budou řešit, aby ta místa neblokovaly spalováky? Pokud se to nebude důsledně hlídat, elektromobilisté ostrouhají a všechny ty investice budou zbytečné.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze