Trutnovské MHD přechází na alternativní paliva. Má i 150kW nabíjecí stanici

Trutnovské MHD přechází na alternativní paliva. Má i 150kW nabíjecí stanici
  • Elektrobusy každý den absolvují více jak 300 kilometrů
  • Na jedno nabití urazí až 200 kilometrů
  • Díky 150kW nabíjecí stanici se baterie z velké části nabije za desítky minut

Trutnovská městská hromadná doprava bude mít od února vozový park složený pouze z elektrobusů a autobusů na CNG. Včera zahájila provoz čtveřice nových elektrobusů a tří vozů na CNG, která nahradí dieselová vozidla. Projekt společností Arriva Východní Čechy, ABB a ČEZ ESCO tak přispěje ke zlepšení životního prostředí a moderní městské hromadné dopravě. Zavádění nových technologií Skupinou ČEZ dosud v regionu reprezentoval především projekt Smart Regionu Vrchlabí a podpora individuální elektromobility výstavbou sítě dobíjecích stanic.

Elektrobus Arriva

Z Trutnova se dnešním dnem stává naprostý unikát v rámci celé České republiky, co se ekologizace a modernizace městské hromadné dopravy týče. Nová flotila autobusů je oproti klasickým vozům mnohem šetrnější k přírodě, což naši občané přivítají,“ vysvětluje Ivan Adamec, starosta města Trutnova.

O celkově 7 ekologických autobusů, z toho 4 elektrické typu Škoda 26BB, rozšiřuje Trutnov vozový park své městské dopravy. Dobíjení elektrobusů zajistí jedna rychlodobíjecí stanice ABB o výkonu 150 kW dodaná společností ČEZ ESCO a čtveřice normálních dobíjecích stanicích Škoda. Aktivitu umožní čerpání dotačního titulu EU. Energii pro provoz dobíjecího areálu pro elektrobusy dodá Elektrárna Poříčí ze Skupiny ČEZ, která ročně vyrobí více než 200 milionů kWh ekologické elektřiny z čisté biomasy.

Elektrobusy s dojezdem 200 km a denním nájezdem převyšujícím 300 km jsme vybírali zejména s ohledem na místní členitý terén a obtížné zimní podmínky. Při brždění nebo jízdě z kopce vozidlo rekuperuje a zpětně se dobíjí. Na sněhu zlepšuje jízdní vlastnosti zatížení zadní nápravy těžkými bateriemi. Vedle elektrobusů nasadíme ještě trojici autobusů na zemní plyn,“ říká Jindřich Poláček, předseda představenstva Arriva Východní Čechy.

Nabíjecí stanice je na celém projektu jednou z nejzajímavějších věcí. Tato stanice je schopná doplnit většinu kapacity baterií elektrobusu za několik desítek minut. Navíc je doplněna rozsáhlou řadou prvků v oblasti konektivity včetně dálkového monitorování, řízení, diagnostiky a aktualizace softwaru. „Nejmodernější nabíjecí stanice ABB má významné přínosy pro provozovatele veřejné dopravy v Trutnově i v dalších městech, která hodlají zavést ekologickou veřejnou dopravu. O nabíjecí technologii založenou na mezinárodních normách projevilo zájem již několik měst v České republice. Na přání zákazníka může ABB rovněž nabídnout krátkodobý pilotní projekt. V jeho rámci si zákazníci vyzkouší nabíjecí zařízení na konkrétní dopravní lince, a na základě tohoto zkušebního provozu pak vyhodnotí technické i společenské přínosy řešení ABB. Jsme přesvědčení, že naše technologie významně přispějí k lepšímu životu obyvatel měst,“ uvedla Tanja Vainio, generální ředitelka ABB ČR.

ČEZ ve východočeském regionu buduje také infrastrukturu nutnou pro rozvoj elektromobilů. Aktuálně zde funguje 14 veřejných dobíjecích stanic (z toho 7 rychlodobíjecích), např. v Hradci Králové, Pardubicích, Vrchlabí nebo v Hradci nad Svitavou u budoucí dálnice D35).

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze