SUV modely se těší nesmírné popularitě a automobilky, které takový model nenabízí, jako by nebyly. Ne vždy však jde při pořizování SUV o velký prostor – velkou roli hraje také vyšší světlá výška, pohodlnější nastupování a také lepší výhled zpoza volantu. Jenže na trhu je dnes celá řada SUV, ať už ty praktičtější nebo ty méně praktické. Jedním z mnoha schopností SUV vozidel by měla být alespoň základní offroadová schopnost. A tak jsme to vyzkoušeli.
Německá SUV – srovnávací test
Rozhodli jsme se uspořádat německý trojboj v HUMMER Centru. Konkrétně šlo o Audi Q7 e-tron, BMW X6 a Mercedes GLE 500 e, lidově řečeno jedno prostorné rodinné SUV, designovou záležitost od BMW a neuvěřitelně rychlý tank s třícípou hvězdou ve znaku. Ano, Audi Q7 e-tron své konkurenty válcuje prostorem, BMW X6 zase stylem a Mercedes GLE 500 e výkonem, který se zastavil na hodnotě 499 koní. S výjimkou BMW X6 nám všechna auta již prošla redakčním testem, takže dopodrobna se jim již věnovat nebudeme.
Všechna auta disponují pohonem všech kol, spolehnout se tedy můžete na quattro, xDrive a 4Matic. Pokud nebudete velký puntičkář, tak je prakticky jedno, jaký pohon ve svém autě budete mít. Technologicky jsou pohony téměř dokonalé. Na nepřekonatelný limit se dostanete teprve až se potkáte s fyzikou. Tu prostě neporazíte. Dalším limitem může být světlá výška či nájezdové úhly. Právě nájezdové úhly vás nejvíce limitují u BMW X6, ale ani konkurenti na tom nejsou o tolik lépe. Oproti BMW X6 však šly díky vzduchovému podvozku přifouknout a získat tak cenné milimetry k dobru. SUV sice nějaký ten terén zvládnou, ale vsadím se, že více jak 90 procent majitelů takových vozidel nikdy nevyrazí na větší offroad zážitek, než je polní cesta před jejich chalupou. My jsme se toho však nezalekli a všechna auta jsme řádně provětrali. Boční náklony, vyjíždění a sjíždění svahů a i nějaký ten drift na sněhu – ničemu testovaná auta neunikla, o čemž se můžete přesvědčit i v našem videu.
Technologicky jsou pohony téměř dokonalé. Na nepřekonatelný limit se dostanete teprve až se potkáte s fyzikou.
Každé auto nabízí i zcela jiný druh pohonu, a to byl jeden z důvodů, proč naše volba vypadá jak vypadá. Testované BMW X6 mělo pod kapotou naftový třílitrový řadový šestiválec naladěný na 258 koní, který auto rozpohybují z klidu na sto za 6,7 sekundy. Ačkoli jde o nejslabší pohonnou jednotku, kterou v X6ce můžete mít, překvapilo nás, že s 2 140 kilogramy nemá vůbec žádný problém. Možná by nebylo od věci si položit otázku, jestli opravdu potřebujete větší výkon. Nepotřebujete, pouze chcete! Pokud máte s BMW nějakou tu zkušenost, pak se v X6ce budete cítit jako doma. Sedět můžete velmi nízko a obepnout sedačkou se můžou i hubenější postavy. Vpravo vás obklopuje masivní středový tunel, který navazuje na typický středový panel s displejem infotainmentu. Po nastartování naskočí charismatický řadový šestiválec, který je takový, slušně řečeno, „naštvaný“. Jiný by zase řekl, že jde o typické BMW.
Naopak Audi Q7 e-tron nabízí také třílitrový šestiválec, ale jeho válce jsou uloženy do „V“ a spalují též naftu. V kombinaci s elektromotorem nabízí kombinovaný výkon 373 koní. V čem Q7 e-tron ve svém segmentu vyčnívá, je dojezd na jedno nabití. V reálném provozu urazí až 40 kilometrů, což je nadprůměrná hodnota.
Technické parametry Audi Q7 e-tron (2015)
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 5 052 × 2 212 × 1 741 mm, 2 520 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/nafta), hnaná náprava: 4x4 |
Výkon | 275 (190 + 94) kW, 373 koní, točivý moment: 700 Nm / 1 250 ot/min |
Baterie | 17,3 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 18,1 kWh / 100 km, dojezd: 56 km |
Cena od | 2 274 900 Kč |
Nejsilnější pohonnou jednotku z našeho trojboje měl pod kapotou Mercedes GLE 500 e. Ten z benzinového třílitrového šestiválce a elektromotoru nabízí 449 koní, což v kombinaci s hmotností necelých 2,5 tuny je trošku vyšší dívčí. Pro lepší představu, z klidu na sto zrychlíte za 5,3 sekundy, jde tedy o stejnou hodnotu jako v případě nehybridního GLE 500. To však má pod kapotou o dva válce více a hned o 1,6 litru větší objem. Hybridní pohonná jednotka tedy nemusí být nutně znamením ekonomiky a ekologie, ale i výkonu. Porsche 918, McLaren P1 či LaFerrari jsou toho důkazem.
Technické parametry Mercedes-Benz GLE 500 e
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 819 × 1 935 × 1 796 mm, 2 465 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4x4 |
Výkon | 245 kW, 449 (333 + 116) koní, točivý moment: 820 Nm |
Baterie | 8,8 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,7 kWh / 100 km, dojezd: 30 km |
Cena od | 1 954 150 Kč |
Jak vidíte, tak SUV modely se neliší pouze logem automobilky a tvarem karoserie, ale druhem pohonu a především i jízdními dojmy. Například Audi Q7 e-tron má sice výkonu na rozdávání, ale pocitově byste 373 koní rozhodně nehádali. Jde především o pohodlného rodinného cestovatele. Naopak Mercedes GLE 500 e má nejkultivovanější motor. Jeho chod je sametový a možná je to dobrá ukázka toho, že budoucnost naftě asi opravdu patřit nebude. Pokud však toužíte po nejvíce zábavném SUV, berte BMW X6. Nemá takový výkon jako porovnávané vozy. Jenže pocitově jede lépe než Audi Q7 a užijete si s ním více zábavy než s GLE. Holt sportovní geny BMW X6ka nezapře.
Audi Q7 e-tron je možná trošku sterilní, jenže podle nás jde o nejlepší volbu pro rodinné využití. A díky reálnému dojezdu 40 kilometrů vám může přes týden spalovací motor odpočívat a zapřáhnout ho můžete až při víkendové cestě na výlet. Mercedes GLE sice takovou vzdálenost na jedno nabití neujede, ale největší parádu s ním uděláte především v přímce, kde můžete nechat „rozvrnět“ všech 449 koní a užívat si sametový benzinový šestiválec. A co se týká BMW X6, na zadní sedadla si člověk se 190 centimetry nesedne, ačkoli zavazadelník nabízí 580 litrů, a to do něj kvůli karoserii kupé budete dávat velké předměty obtížněji než do konkurentů. Ale myslíte, že to mladému ambicióznímu a svobodnému podnikateli bude vadit? Prostě ačkoli si můžete myslet, že dneska je automobil stejný jako ostatní, rozhodně to není pravda, a proto vybírejte pečlivě.