Toyota hodlá zbořit zavedené pořádky. Chystá elektromobil s obrovským dojezdem

13
Toyota hodlá zbořit zavedené pořádky. Chystá elektromobil s obrovským dojezdem
Fotografie: Roman Havlín
  • Nabití nového typu baterie by mělo trvat maximálně 10 minut
  • Dojezd se má pohybovat kolem 1 200 km
  • Toyota chce způsobit revoluci v elektromobilitě již za dva roky

Představte si elektromobil, který je poháněný novou polovodičovou baterií, jež by umožnila při 100% nabití ujet porci takřka 1 200 kilometrů. Vypadá to sice jako naprostá utopie, jenže přesně tohle chystá Toyota. Její nový typ baterie by měl vydržet až 30 let a pokud by se našla dostatečně rychlá nabíječka, do plna by se nabila za 10 minut. Bohužel zatím nepadlo slovo o tom, jakou kapacitou by nový bateriový blok disponoval, ale Toyota hrdě hlásí, že hodlá překonat současné rekordy v dojezdu elektromobilů. Pokud vše půjde podle plánů, nové polovodičové baterie mohly být nabízeny v elektromobilech japonského výrobce již v roce 2027. Na vývoji převratného typu baterie se má podílet taktéž japonský ropný gigant Idemitsu Kosan. Polovodičová baterie nabízející obří dojezd by mohla konečně posunout vnímání elektromobilů na jinou úroveň.

Současně by se vyřešila další podstatná otázka, kterou je doba nabíjení. Dobití do plna za 10 minut sice zní jako pohádka, ale Toyota si je prý jistá tím, že to nebude problém. Velkou výhodou polovodičových baterií je jejich delší životnost než u současně používaných lithium-iontových baterií. Polovodičové baterie navíc mají mnohem delší výdrž, což se odráží v počtu potenciálních nabíjecích cyklů. Ty mohou dosahovat počtu 8 000 až 10 000, kdežto u lithium-iontových baterek je počet omezen na 1 500 až 2 000 cyklů. Nyní nastává poslední a zatím nezodpovězená otázka. Jak drahý bude elektromobil, jenž by nabízel dojezd na úrovni těch nejúspornějších naftových vozidel světa? I tohle bude potřeba vyřešit, avšak jedna věc je již jistá. Pokud vše Toyota dotáhne do konce, od roku 2027 nastane revoluce v elektromobilitě.

Diskuze ke článku
Zdenek Pokorný
Zdenek Pokorný
Stejné bláboly od Toyoty rok co rok a pořád dokola za dva roky uvedeme solid state baterie atd. Za dva roky bude vodík na úrovni benzínu tu od Toyoty posloucháme už třicet let. Proč by to s jejich bateriemi bylo jinak? A to si myslí že Čína bude dva roky sedět na prdeli. Co v Toyotě naslibují oni už dávno vyrábějí.
Milos matej
Milos matej
Pohádka o Toyote s obrovskym dojezdem uz koluje po internetech hodne dlouho. Ale mozna se jednou dockeme, ze princ polibi spici princeznu a kralovstvi se vzbudi...
Dini Dini
Dini Dini
Tak kapacitu baterie asi nebude problém odhadnout, při spotřebě okolo 16kWh ve WLTP to bude okolo 180kWh...otázka je, jak bude baterka velká, těžká a kolik bude stát.
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Tohle bude v roce 27 asi jen představení. A bude to pro Lexus. V light variantě, to do vozu s logem Toyta, hádám, přejde spíš po roce 2030, kde budou zajisté o něco menší kapacity, jak 180 kWh, které odhaduje Dini Diny.

Ale jsou to velmi pěkné zprávy.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze