Počítat spotřebu nafty na sto kilometrů postrádá u pracovních strojů smysl, stroje velikosti toho na obrázku však ročně spotřebují 50 až 100 tisíc litrů nafty. V emisích to pak znamená 131 až 262 tun oxidu uhličitého každým rokem na jedno vozidlo. Švýcarská firma Lithium GmbH se spolu s další firmou Kuhn Schweiz AG rozhodla přestavět monstrum Komatsu 605-7 z dieselového pohonu na elektrický.
Stroj dostal silný 800koňový elektromotor, ale mnohem zajímavější je baterie zásobující 110tunového pracanta. Ta má masivních 700 kWh a váží celých 4,5 tuny. Jak se ale bude baterie nabíjet není jasné. Baterii každopádně pomůže v úspoře energie systém rekuperace. Díky ní se každou cestou do lomu dá vrátit do baterií 40 kWh, spotřeba cestou zpět je však prý 30 kWh. Stroj je tedy za jednu cestu tam a zpět 10 kWh v plusu, a přitom jede do lomu dvacetkrát denně. I když bychom si to moc rádi vyzkoušeli, zatím nám zbývá jen oběma výrobcům slepě důvěřovat. Společnosti původně chtěli implementovat 600kWh baterii, ale nakonec se do útrob podařilo vyskládat všech 1 440 prizmatických NMC článků (ty jsou proti LiFePO4 podstatně lehčí, ale také dvojnásobně tak drahé).
Na světě je jen pouze velmi málo vozidel, které by svou kapacitou baterií mohly konkurovat. Jmenujme alespoň elektrický autobus BYD s baterií 547 kWh, který na jedno nabití dokáže ujet až 440 kilometrů.
Zdroje: electriccarsreport.com, techradar.com