Po dlouhém čekání k nám do redakce zavítala vlajková loď švédské automobilky Volvo, a sice obrovské SUV s označením EX90. Je neskutečně komfortní, nabídne 7 míst k sezení, Google na palubě a špičkové technologie včetně přípravy na autonomní řízení. A s časem se má ještě zlepšovat. Jaká je nová vlajková loď této švédské automobilky? Tak to vám prozradíme v chystaném testu. Vy se nás můžete v mezidobí níže v diskuzi ptát na to, co vás zajímá.
Volvo EX90 Twin Motor
| Rozměry | 5 037 × 1 964 × 1 744 mm, 2 780 kg |
|---|---|
| Výkon | 300 kW |
| Baterie | 111 kWh, CCS Combo, Mennekes |
| Dojezd | 616 km (WLTP) |
V redakci pro vás testujeme konkrétně střední motorizaci Twin Motor s nejvyšší výbavou Ultra včetně vlněných a masážních sedadel nebo špičkového audiosystému Bowers & Wilkins. Zároveň vám přinášíme velkou fotogalerii.
Nové Volvo EX90 je pravou vlajkovou lodí. A to i rozměry. Se svou délkou 5 metrů jde například přímo proti Mercedesu EQS SUV nebo Kie EV9. Obří rozměry ale hezky maskuje minimalistický a vkusný severský design. Naživo je EX90 skutečně pořádný kus auta, ale právě díky jednoduchým liniím a čistému designu nepůsobí tak masivním dojmem. Celý design je vlastně velmi podobný sesterské a malinké EX30, akorát samozřejmě ve větším.






Zvenku je to tedy luxusní elegantní vlajková loď. Co ale nabídne uvnitř? Stojí na platformě SPA2, kterou používá i zbrusu nový elektrický sedan ES90. Na rozdíl od něj je ale stále jen 400V, protože byla představena už před třemi lety. Je však potvrzeno, že také EX90 dostane 800V jako ES90, dle neoficiálních informací možná už v příštím roce.








V prodeji jsou tři verze, jedna zadokolka a dvě čtyřkolky, přičemž verze Single Motor má jako jediná o něco menší baterii. My máme na test verzi Twin Motor s výkonem 300 kW, dvěma synchronními motory s permanentními magnety a obří baterií s kapacitou 111 kWh, což je dle mého názoru vzhledem k charakteru auta optimum.
Volvo nabízí klasicky tři výbavové stupně, Core, Plus a Ultra, přičemž za Ultru si připlatíte 450 tisíc oproti cenám za základní výbavu, kterou tady vidíte. Pokud chcete nejvyšší pohodlí, ještě je potřeba připlatit si 60 tisíc a adaptivní dvoukomorové vzduchové odpružení. V základu totiž EX90 překvapivě na vzduchu není a pozor, vzduch je dostupný pouze pro čtyřkolky! No a pak mě ještě mrzí, že Volvo nenabízí řiditelnou zadní nápravu, což by se u obřího pětimetrového SUV při parkování hodilo.
| Verze | Single Motor | Twin Motor | Twin Motor Performance |
| Pohon | Zadní náprava | 4×4 | 4×4 |
| Výkon | 205 kW | 300 kW | 380 kW |
| Zrychlení | 8,9 s | 5,9 s | 4,9 s |
| Kapacita baterie | 104 kWh (101 kWh) | 111 kWh (107 kWh) | 111 kWh (107 kWh) |
| Dojezd WLTP | 580 km | 585 km | 580 km |
| Max. výkon nabíjení | 250 kW | 250 kW | 250 kW |
| Cena od: | 2 104 900 Kč | 2 319 900 Kč | 2 449 900 Kč |
A ten interiér. To je severská elegance. Čistý a přitom luxusní interiér je totiž zároveň útulný. Já si nepamatuju, že bych se v nějakém autě cítil tak přirozeně dobře. Žádné výrazné barevné osvětlení nebo kudrlinky, tohle je elegantní obývák jako vystřižený z moderní vilky někde u Malmö. Je to skutečně něco dost jiného, než u jiných prémiových značek.

















My máme interiér v nejvyšší verzi Ultra, s vlněnými a masážními sedačkami a světlým dřevěným obložením, které vkusně prosvětluje tlumené ambientní osvětlení přizpůsobující se denní době. Pokud vlně neholdujete, k dispozici je pak umělá kůže v podobě biokompozitního materiálu Nordico ve třech odstínech. Ale kůži tu nehledejte, vše je ve znamení eko. A všimněte si zase těch milých švédských detailů. Švédskou vlajku máme nejen na sedačce, ale třeba i v kovové liště. Pochválit musím Volvo i za praktičnost, třeba za obrovský odkládací prostor místo středového tunelu, protože tu máme opět rovnou podlahu. Schránka spolujezdce se otevírá opět tlačítkem na displeji. Celý interiér prosvětluje panoramatická skleněná střecha táhnoucí se až za druhou řadu sedadel. Není však zatahovací ani zatmavovací.
Třetí řada sedadel je pak rozhodně pro menší lidi nebo děti do zhruba 175 centimetrů, pak už budete hlavou narážet do stropu a nebudete mít kam dát nohy. Pro děti bude ale cestování vzadu velmi komfortní, po ruce tady mají držák nápojů, vlastní výduch klimatizace, USB-C i čtecí lampičky.
Když používáte třetí řadu sedadel, máte k dispozici kufr o stále slušném objemu 324 litrů. Pokud třetí řadu nepotřebujete, stačí ji tlačítkem v kufru elektricky sklopit a pak je k dispozici obřích 741 litrů, a to jen po zástěnku. A nad ní toho naložíte také hodně. Kdo má velkou rodinu a chce velký kufr, a zároveň tedy nemá hluboko do kapsy, je pro něj EX90 skutečně výbornou volbou.
Pod velkou kapotou se nachází i použitelný přední kufr, tedy „frunk“, o objemu 49 litrů. Pojme jak nabíjecí kabely, tak ploché tašky. Je ale poměrně mělký, takže na uložení třeba menšího kufru zapomeňte.
Kompletní test pro vás chystáme. Vy se nás můžete v mezidobí níže v diskuzi ptát na to, co vás zajímá.

Tím je myšleno severní Čína? :)