Omlazený Peugeot e-2008 ve výbavě GT je dalším vozem, který prošel naším testem spotřeby, kdy jsme zkoumali odběr elektrické energie na okreskách, ve městě a na dálnici. Malé SUV nabízí baterii s hrubou kapacitou 54 kWh, což je podstatná novinka pojící se právě s nedávnými vylepšeními. S lehkou nohou na pedálu akcelerátoru lze ujet klidně i 400 km na jedno nabití, ale jakmile bude vůz naložen více osobami, případně bude chladnější počasí, reálný dojezd padá o 50 km níže. Testované provedení GT nabízí pohotovostní hmotnost 1 623 kg, standardem je zde pohon přední nápravy a v rámci jízdy jsme měli k dispozici tři jízdní režimy. Pro test jsme zvolili prostřední Normal.
Technické parametry Peugeot e-2008 facelift (2023)
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 300 × 1 770 × 1 550 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 115 kW, 156 koní, točivý moment: 260 Nm |
Baterie | 54 kWh (50 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 406 km |
Cena od | 995 000 Kč |
Cena vozu činí v základu 995 tisíc Kč, ale jak to už bývá, v rámci novinářské specifikace zde bylo několik příplatků. Nelze se tak divit, že námi testované provedení se s cenou dostalo až na 1 078 000 Kč. V tomto případě se již jednalo o skoro maximálně vybavený exemplář, kterému chybělo jen minimum podstatných prvků výbavy.
Palubní počítač u e-2008 GT ukázal spotřebu 15,7 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač ukázal po dojetí do cíle spotřebu 15,7 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala na hranici 17 °C.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 14,6 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici vůz odebral 16,8 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba vyskočila na 19,4 kWh/100 km.
Reálná spotřeba u Peugeotu e-2008 vyšla na 17,32 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 154 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem 24 kilometrů a spotřeba tam byla 14,3 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale právě kvůli zmíněnému testu dálničního dojezdu převažovaly dálnice, které tvořily cca 60 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač pak ukázal za celý test hodnotu 16,2 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterie vůz odebral 11,25 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 17,32 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 24 km) | 14,3 kWh/100 km | 356 km |
Mimo město (90 km/h) | 14,6 kWh/100 km | 349 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 16,8 kWh/100 km | 303 km |
Dálnice (130 km/h) | 19,4 kWh/100 km | 262 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 15,7 kWh/100 km | 324 km |
Celý test (154 km) podle nabíjení | 17,32 kWh/100 km |
Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 17 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 14 až 17 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 51 kWh.
Komentář autora:
I na dálnici se dá v rozumných rychlostech dostat k nájezdu 260 km v rámci jednoho nabíjecího cyklu. Díky nedávno lehce navýšené kapacitě baterie by i velmi rychlé přesuny neměly baterii vozu vyčerpat dříve než po ujetí 200 km. Velkým překvapením byla spotřeba ve městě, kde vůz odebral 14,3 kWh na 100 km. Peugeot e-2008 GT je typické městské auto a naopak dálnice pro něj nejsou úplně příjemným prostředím. Může za to nejen elektronicky omezená maximální rychlost 150 km/h, ale i vyšší náchylnost na boční vítr a ve výsledku i baterie, která se zde rychle vyčerpává.
Baterii lze nabíjet střídavým proudem o výkonu maximálně 11 kW, avšak za tento prvek je nutné si připlatit. Standardem je totiž 7,4kW nabíječka. Kdo upřednostňuje spíše rychlonabíjení, ten bude moci využít nabíjecí výkon maximálně 100 kW, což je stále podprůměr a Peugeot s tím ani u faceliftované verze vůbec nic neudělal. Z našeho pohledu by modelu e-2008 slušela ještě o něco větší kapacita baterie, aby vůz i na dálnici vždy ujel alespoň 300 km.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz