Volkswagen PanAmericana
test

Volkswagen PanAmericana

Zaostřeno na technologie
  • Volkswagen PanAmericana uveze až sedm lidí a nabízí i nouzovou lůžkovou úpravu
  • Ve voze je spousta odkládacích prostorů a mezi prostřední řadou sedadel dokonce i stůl
  • Spotřeba se pohybuje nad osmi litry, při klidné jízdě se vejdete i do rozmezí 7 až 8 litrů
  • Infotainment můžete mít vybavený systémem Car-Net, který lze spárovat i s chytrým telefonem

Není tomu tak dávno, co jsme publikovali test Volkswagenu California Ocean. Zdá se, že tento model, který stojí na základech Transporteru, se vám líbil. I proto jsme neváhali a sáhli po jeho další verzi. Volkswagen PanAmericana není tolik určen na kempování, ale hodí se na dlouhé výlety.

Volkswagen PanAmericana se po designové stránce až na pár drobností od svého sourozence California prakticky neliší. Zaujmout vás může kulaté logo s nápisem PanAmericana, abyste dobře věděli, s čím máte tu čest. Designové ochranné kryty bočních prahů, nově navržený ochranný kryt spodku vozu nebo zadní světla s LED technologií – to je Volkswagen PanAmericana.

Jestliže jste četli náš test Volkswagenu California Ocean, pak vás interiér nepřekvapí, tedy minimálně palubní deska a sedadlo řidiče i spolujezdce. Zpracování je dobré, žádná tlačítka nemusíte hledat.

I zde se sedí výše. Nastupování pro menší osoby je tedy trošku náročnější. Pohodlná sedačka má pro každou ruku jednu loketní opěrku, což je velmi návykové. Přiznám se, že ačkoli jsem nikdy podobná auta nevyhledával, tak po několika dnech strávených s Volkswagenem California a nyní i PanAmericana se mi začínají líbit. Jednoduše řečeno mají své kouzlo.

Oproti Californii však nastává změna vzadu. Ve druhé řadě jsou dvě sedadla a mezi nimi odkládací box. Udělat z něj můžete i stoleček. Jak druhá řada, tak i lavice ve třetí řadě se dá libovolně posouvat, a to díky kolejnicím. Velikost zavazadelníku si tak můžete podle potřeb zvýšit. Všechny opěradla jdou sklopit do vodorovné polohy a vytvořit tak prostor na spaní. Druhá řada sedadel jde i otočit. V autě je přítomna i matrace, kterou dáte na třetí a druhou řadu sedadel, čímž vznikne zmíněné lůžko.

Líbily se mi všudypřítomné odkládací prostory. Pod třetí lavicí máte tři boxy. Mezi druhou řadou sedadel je také velký box a zmíněný stoleček. Prostory máte i ve dveřích i v kastlíku a láhve se vám vejdou pod palubní desku do určených držáků. Rozumím tomu, že velké rodiny nesáhnou po 7místném SUV, ale zvolí raději jeden z modelů vycházejících z Transporteru. Holt všudypřítomné odkládací prostory, spousta prostoru pro celou posádku a nikterak vysoké provozní náklady dávají smysl.

Displej infotainmentu je sice malý, ale systém Car-Net zvládá. Ten standardně pracuje se třemi funkcemi:

  • App Connect
  • Guide & Inform
  • Security & Service

První má pod palcem služby jako CarPlay, Android Auto a MirrorLink. Guide & Inform se zase stará o mapové podklady. Dále máte možnost vyhledávat čerpací stanice, parkovací místa, číst zprávy, sledovat předpověď počasí či si prohlížet mapy na Google Earth. Poslední služba Security & Service je takový anděl strážný – v případě nehody zavolá na linku 112. K dispozici máte i aplikaci pro chytré telefony, a to jak pro iOS, tak Android. Nejpohodlnější cestu, jak připojit infotainment na internet, představuje hotspot z vašeho telefonu.

‚Pan Amerikana‘, tedy PanAmericana, vám dává najevo, že v Americe nepůjde o levný kraj.

Mezi sériovou výbavou najdete třízónovou klimatizaci, multifunkční volant, asistenta rozjezdu do kopce nebo prodlouženou záruku od výrobce na 2+2 roky nebo 200 tisíc ujetých kilometrů. Základní cena startuje na 1,7 milionech korun. Za výše zmíněný systém Car-Net zaplatíte velmi příjemných 4 700 Kč a za reprosoustavu Dynaudio pak 45 334 Kč. V oblasti bezpečnostních asistentů je účtování následovné: za Front Assist a adaptivní tempomat dáte více jak 27 tisíc, mechanická uzávěrka diferenciálu stojí 25 tisíc a parkovací senzory včetně zadní parkovací kamery vás vyjdou na 27 tisíc korun. „Pan Amerikana“, tedy PanAmericana, vám dává najevo, že v Americe nepůjde o levný kraj. Koneckonců nezávislé topení, na které jsem si opravdu zvykl, vás vyjde na 57 tisíc korun. Můžete si však předem nastavit, kdy se auto bude vytápět, popřípadě mu dát pokyn přes dálkový ovladač. Pozitivní je, že v autě pak máte i druhou baterii, takže se vám nestane, že byste neodjeli.

Spárovat si auto můžete i s vaším chytrým telefonem. K dispozici pak máte informace o spotřebě, poloze vašeho auta a jízdních statistikách. Aplikace na iOS podporuje i čtečku otisků prstů a umí se synchronizovat i s vaším kalendářem, takže na další schůzku byste neměli dorazit pozdě. Před volantem jsou klasické budíky. Škoda že Volkswagen k užitkovým modelům nenabízí bezklíčkový vstup ani startovaní. Operování se starým dobrým klíčkem vás tedy nemine.

PanAmericana nabízená na českém trhu pracuje s nejsilnější naftovou jednotkou. Dvoulitrový naftový čtyřválec je naladěný na výkon 204 koní a dodávaný s pohonem všech kol 4Motion. O přenos síly na kola se stará sedmistupňová převodovka DSG. Spotřeba v průběhu testování činila průměrně 8,6 litru. Pokud trošku zvolníte, dá se v klidu jezdit mezi 7 až 8 litry.

PanAmericanu jsme vytáhli i do zasněžených oblastí a pohon všech kol nám tu přišel vhod. Ještě více vhod však přijde přítomnost mechanické uzávěrky diferenciálu, která by v případě potřeby měla v nepříznivých situacích pomoci. Neberte to tak, že čtyřkolka je všemocná. Je to jako chytrý telefon – dobrý sluha, ale zlý pán. Ve chvíli, kdy jedete tam, kam nemáte, tak ani spolupráce čtyřkolky, lopaty a čtyř kamarádů nemusí vést ke zdárnému cíli.

Po jízdní stránce je znát, že jde o velké auto. Motor je zpřevodovaný do síly, ale výkon 204 koní zajištuje, že i předjíždění není cizí slovo. Osobně ve mě tento typ aut probouzí klidného ducha a ačkoli mydlíte dálnici kousek nad legálním limitem, nejedete nikterak agresivně. Počítejte s typickým naftovým projevem. Motor je sice dobře odhlučněný, ale ve vyšších otáčkách vám dá najevo, že benzin pod kapotou opravdu nemáte.

Volkswagen PanAmericana v základní výbavě vyjde na 1 718 270 Kč. Transporter ve výbavě Highline, stejné motorizaci, s pohonem všech kol a se sedmistupňovým DSG je ještě o 60 tisíc korun dražší. Ve výbavě Trendline ve stejné konfiguraci, jen s motorem o výkonu 150 koní, vyjde vůz na 1 404 000 korun. Popřemýšlet tedy musíte, jak moc vybavený vůz potřebujete a zda oceníte vychytávky, jako je stoleček či možnost v autě přespat.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze