Tuto recenzi píšu s odstupem, takže ne z pozice redaktora, který měl stroj zapůjčený po omezenou dobu, ale nyní už jako jeho hrdý majitel. Testovaná Ultra Bee byla ve verzi T, já jsem si však pořídil verzi R. Rozdíl mezi nimi je v barvě a velikosti ráfků, kde se liší i jejich tuhost a použité pneumatiky. Verze T je primárně zaměřena na off-roadovou jízdu a jízdu na trati, má bílé plasty a světlejší šedivý rám, přední i zadní kolo má 19" a je obutá do off-roadových plášťů, zatímco model R se zaměřuje více na dual-sportovní využití, tedy na terén i silnice. Dodává se celý v černé a nese přídavné označení Carbon Black. Přední kolo má 19", zadní 18" a obouvá all-terrain pláště. Verze T váží 88 kg, verze R 93 kg.
TEST Sur-Ron Ultra Bee – Král vlastní kategorie
Tabulka specifikací modelu Sur-Ron Ultra Bee
Výkon | 12,5 kW |
---|---|
Maximální rychlost | >90 km/h |
Baterie a nabíjení | 74V, 55Ah, 4,07 kWh, 4,5 h |
Dojezd | 70–140 km |
Hmotnost | 88 kg |
Zdvih | 240 mm vpředu, 85 mm vzadu, plně nastavitelné |
Brzdy | 240 mm kotouč vpředu dvoupístkový třmen, 240 mm kotouč vzadu dvoupístkový třmen |
Kola | 19" vpředu, 19"/18" vzadu | Cena | 184 490 Kč |
Nekonečné možnosti podob
Celé motorce dominuje hliníkový kovaný rám, který je doplněný trubkovými výztuhami a několika doplňky z tvrzeného plastu. Všechny prvky vnějšího designu mají ostře tvarované hrany a celé Ultra Bee pak vypadá hodně agresivně, ale zároveň spolu všechno hezky ladí. Design je také navržen s filozofií „balance is key“, což znamená, že je vše ideálně vyvážené a snadno ovladatelné. Přepákování zadního tlumiče je tu originálně řešené, je pěkně přístupné a otevřené, takže se kladně podepisuje na celkovém designu. Sur-Ron všude využívá LED osvětlení, které ladí s karoserií. Ultra Bee je jednomístné a výrobce uvádí maximální zatížení 100 kg, ale viděl jsem, jak na něm lidé jezdí ve dvou a nijak zvlášť mu to nevadí. Jediné, co jsem si na svém Ultra Bee změnil téměř okamžitě, byly stupačky, které mají z výroby hladké hrany a při ostřejší jízdě na nich boty nedržely, jak bylo potřeba. Rozměry činí 2 060 × 880 × 1 178 mm a sedlo je ve výšce 910 mm. Rozvor má 1 380 milimetrů.
Přední světlomet je při nočních projížďkách dostačující, ale pro noční kondiční jízdy ve složitějším terénu se vždy vyplatí i nějaké doplňkové komponenty, kterých se dá na internetu sehnat nepřeberné množství, což je také určitě jedna z výhod Ultra Bee, protože díky široké škále personifikací si ji můžete dotvořit k obrazu svému a často i za velice rozumné peníze. To ovšem mluvím o designových prvcích, kdybyste se pouštěli do přestavby baterie, motoru nebo kontroleru, tak to už jsou jinačí finance.
Komponenty a výbava
Velikosti kol už máme, tak se přesuneme na další komponenty, které už se u obou verzí shodují. Přední vidlice má zdvih 240 mm a nastavitelný odskok, kompresi i předpětí. Zadní tlumič je také plně nastavitelný, má zdvih 85 mm, což umožňuje zadnímu kolu pohybové rozpětí také 240 mm. Brzdy jsou vpředu i vzadu shodné, mají dvoupístkový hydraulický třmen a velikost brzdových kotoučů je 240 mm.
Z další výbavy tu je zámek řídítek, USB nabíječka a za co jsem tu vděčný a ne každý motocykl to má, je aretační páčka na brzdové páčce, tedy pomyslná ruční brzda, která vám při odpočinku v kopcovitém terénu přijde vhod. Na řídítkách máte na pravé ruce přepínač jízdních režimů, pak je tu klasický „chcípák“ a tlačítko Ready, které patří k prvkům aktivní bezpečnosti a určitě je dobré, že tu je, protože u elektrických motorek se velice snadno stává, že si za plyn vezmete, když nechcete. Na levém řídítku máte standardně blinkry, přepínání mezi potkávacími a dálkovými světly, výstražná světla, klakson, tlačítko R&S, kterým při podržení aktivujete zpátečku, jež se pak ovládá za pomoci plynu, a jako poslední je tu tlačítko ASR, kterým při trojkliku zapínáte/vypínáte kontrolu trakce, a také se tímto tlačítkem dostanete do menu, kde ovládáte jednotlivá softwarová nastavení.
Módy a nastavení
Ultra Bee je jedním z nejpokročilejších motocyklů co do jednotlivých softwarových nastavení, které znám. Tato nastavení se shodují s modelem Storm Bee, který v současné době představuje vrchol nabídky od Sur-Ronu. Mimo tří základních jízdních módů – Eco, Daily a Sport – si tu můžete v několika úrovních nastavovat i následující parametry: šestiúrovňové nastavení rekuperace na brzdových páčkách, u nějž se rekuperace sepne v přednastavené úrovni po sepnutí brzdového senzoru na brzdových páčkách, šestiúrovňové nastavení motorové rekuperace, když uvolníte plynovou rukojeť, a tříúrovňovou kontrolu trakce. Dále je možné si nastavit brzdové senzory tak, že když zmáčknete brzdu, tak vám to úplně odpojí motor. Je tu také senzor pádu, ten odpojí motor a plynovou rukojeť, když zaznamená silnější otřes nebo ostřejší úhel náklonu.
Další velice důležité nastavení se týká citlivosti plynu, která se dá měnit ve třech úrovních. Toto nastavení jsem nejprve nepoužíval, ale později jsem litoval, že jsem ho neobjevil dříve, protože s každou úrovní se Ultra Bee změní k nepoznání. V nastavení také můžete změnit nabíjecí výkony od 480 přes 750 až po 900 W. Jako poslední je tu diagnostický mód pro servisní techniky. Na displeji pak můžete přepínat mezi mílemi a kilometry, 12/24hodinovým zobrazením a měřit ujeté vzdálenosti a maximální rychlost. Je tu také možnost měnit převodový poměr při výměně pastorku/rozety, ať vám displej ukazuje skutečné údaje o rychlosti.
Baterie a motor
Lithiová baterie váží 30 kg a je snadno vyjímatelná. Má napětí 74 V a kapacitu 55 Ah, což vychází na celkovou kapacitu 4,07 kWh. To znamená, že nabíjení vás při dnešní průměrné ceně za kWh vyjde asi na 12 korun. Nabíjí se maximálně 4,5 hodiny a výrobce uvádí dojezd až 140 km. Já se běžně pohybuji mezi 70 až 90 km. Motor má špičkový výkon 12,5 kW a 440 Nm na zadním kole. Zrychlení z 0 na 50 km/h zabere jen 2,3 s a maximální rychlost lehce přesahuje 90 km/h.
Jízda
Když jsem dostal Ultra Bee na test, tak jsem byl nadšený, protože Sur-Rony mám rád a měl jsem zkušenost jak s Light Bee, tak se Storm Bee. Pokud tedy mělo Ultra Bee zaplnit mezeru mezi nimi, tak specifikace byly více než lákavé. A také, že se to v praxi potvrdilo. Z prvních dojmů si pamatuji, že mě velice oslovilo snadné ovládání a pekelná nálož výkonu. Ve Sportu je opravdu těžké udržet přední kolo přilepené na zemi. Také mě oslovilo, že je možné se s Ultra Bee vyšplhat úplně kamkoliv si usmyslíte. Jeho průjezdnost terénem je na jedinečné úrovni, teď si často užívám, že si v krajině jen vyberu nějaké místo nebo vrchol hory a prostě se tam vydám, i když nevím, jak tam dojedu. Při jízdě ve městě neznám nic rychlejšího a zábavnějšího, snadno se dá prokličkovat městským provozem a často není nutné jezdit po hlavních tazích, ale rád si cestu prodloužím nějakými vedlejšími uličkami. A co si budeme namlouvat, často není potřeba vůbec zůstávat na silnicích. Při jízdě na trati se dá Ultra Bee snadno srovnávat se spalovacími motorkami o obsahu 125 a 250 ccm. Mnohem dřív unaví ona vás a ne vy ji, snese také dlouhodobě tvrdší zacházení. Na trať bych si občas přál mít vepředu 21" kolo, protože to 19" mě občas trošku vyklepe, ale já stejně jezdím nejvíce po lesích, polích a ve městě, takže bych ho tolik nevyužil. Obrovský benefit je také tichost jízdy, kdy si můžu klidně v devět večer vymyslet, že se půjdu projet někam městem a do lesíka a nikomu nevadím, spíš naopak lidé oceňují, že je možné jezdit takto s ohledem.
Za zapůjčení motorky Sur-Ron Ultra Bee děkujeme společnosti Unicooltech, kde si ji můžete pořídit za 184 490 Kč. Unicooltech dále nabízí autorizovaný servis s podporou přímo z továrny, možnost prémiového doručení s náležitým odborným školením daného produktu, servis výjezdovým vozidlem a možnost předváděcích jízd všech modelů. |
Závěrečná slova
Tento model představuje dokonalou rovnováhu mezi výkonem, hmotností, jízdními vlastnostmi a cenou. Pro jeho univerzálnost si ho oblíbili jak začátečníci, tak profesionálové, mladí i starší. Dalším benefitem je modifikovatelnost, která je téměř neomezená a dostupnost náhradních dílů je velmi snadná. Do technického průkazu se zapisuje jako 6kW, takže na ni stačí řidičák A1 nebo B a můžete ji řídit od 16 let. Můžu ji jen doporučit. I když ve videu tvrdím, že jsem na ni se svými 193 cm už moc velký, tak ji mám stejně nakonec doma v garáži. Ultra Bee není jen motorka, je to totiž společník na dobrodružství, který vás nezklame v žádné situaci.
Foto: Jiří Paroubek, fDrive.cz