Nová Škoda Octavia G-Tec v motorizaci 1,5 TSI o výkonu 96 kW (130 koní) představuje již druhou generaci tohoto modelu, který se chlubí vyšším výkonem, modernizovaným vzhledem i nižší produkcí emisí. Došlo však bohužel i na ústupky a nová Octavia G-Tec, přestože nabídne delší dojezd na stlačený zemní plyn (dle výrobce až 480 kilometrů), ztratila jednu ze svých největších předností, kterou byl nepochybně kombinovaný dojezd až tisíc kilometrů. Na podobně dlouhý výlet jsme se rozhodli testovaný automobil vzít a dali jsme si za cíl zjistit, zda je Octavia G-Tec opravdu tak úsporná, jak výrobce slibuje.
Technické parametry Škoda Octavia G-TEC (1,5 TSI)
Kompletní specifikaceKonstrukce | kombi, 4 667 × 1 814 × 1 465 mm, 1 389 kg |
---|---|
Pohon | CNG a benzín, hnaná náprava: přední |
Výkon | 96 kW, 130 koní, točivý moment: 200 Nm / 1 800 ot/min |
Nádrž | Palivo: 12 l, CNG: 18 kg |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 598 900 Kč |
Výlet naplánovaný z Prahy do Göttingenu začal v sobotu ráno, kdy jsem se s plnou nádrží (jak na CNG, tak na benzín) vydal na cestu směr Německo. Asi není potřeba zdůrazňovat, že verze G-Tec se po jízdní stránce nijak zásadně neliší od ostatních (novějších) Octavií. Rád bych tak pochválil dostatek výkonu, obrovský vnitřní prostor pro posádku i zavazadla i solidní jízdní vlastnosti. Výkon 96 kW v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG zaručí pohodové (nikoliv sportovní) svezení vám i zbytku cestujících a automobil se řadí mezi ideální adepty na rodinný vůz. Z hlediska komfortu jsem po cestě ocenil rovněž povedený infotainment s navigačním systémem Columbus, dostatečně pohodlné sedačky i na delší cesty či drobnosti, jako je odkládací plocha vybavená bezdrátovým nabíjením nebo možnost automobil propojit s mobilní aplikací One App, která ukazuje ujetou vzdálenost, spotřebu, otáčky, vypočítá cenu jízdy a zobrazí další užitečné údaje.
Při jízdě na dálnici jsem si chválil rovněž adaptivní tempomat, který fungoval ukázkově a spolehlivě detekoval účastníky provozu před přídí vozidla s možností nastavit vzdálenost mezi vámi a vozidlem před vámi ve třech stupních. Díky absenci rychlostního limitu na německých dálnicích jsem mohl automobil otestovat i ve vyšších rychlostech (což se také následně projevilo na spotřebě) a byl jsem příjemně překvapen nízkou úrovní hluku v interiéru při rychlostech blížících se 180 kilometrů v hodině i tím, jak dobře auto drží na (oproti podstatné části českých dálnic nesrovnatelně kvalitnějších) německých dálnicích. Nerozebírejme však zbytečně znovu jízdní vlastnosti (o kterých si můžete v případě zájmu přečíst zde) jednoho z nejpopulárnějších automobilů v České republice a raději se přesuňme k samotnému pohonu a výsledné spotřebě.
Jak jsem již prozradil na začátku, modernizovaná verze nově nabízí vyšší dojezd na CNG. Toho bylo dosaženo zvětšením, respektive přidáním, nádrže na stlačený zemní plyn. Nově má tak vozidlo celkem tři nádrže, dvě na CNG o celkové kapacitě 17,7 kilogramu, jednu na benzín o objemu 11,8 litru. Srovnáme-li tyto údaje s první generací vozidla, které disponovalo 50litrovou nádrží na benzín a 15kg nádrží na CNG, zjistíme, že zde došlo k poměrně razantnímu zmenšení, které se neblaze projevilo na celkovém dojezdu. Možnost s automobilem teoreticky ujet až 1 000 kilometrů na jedno natankování (dvou nádrží) jsme tedy bohužel ztratili.
Samotná spotřeba je však naštěstí stále ukázková a palubní počítač mi v průběhu cesty zobrazoval průměrnou spotřebu oscilující kolem hodnoty 4,5 kilogramu CNG na 100 ujetých kilometrů. Na konci výletu po celkově ujetých 953 kilometrech jsem pozoroval spotřebu 4,7 kilogramů CNG a průměrnou spotřebu 6,7 litrů benzínu. Vyšší spotřeba benzínu byla zapříčiněna jednak rychlou jízdou, ale také relativně krátkým časovým úsekem, kdy se neměla možnost výrazněji stabilizovat a spadnout na nižší hodnotu. K přepnutí na benzín navíc dochází ve chvíli, kdy je nádrž na CNG prázdná, a řidič tak nemůže pohony v průběhu cesty střídat podle svého uvážení. V jednotlivých úsecích cesty do Německa jsem se však dostal i na spotřebu čtyř kilogramů na sto kilometrů, což dokazuje, že i s modernizovanou verzí Škody Octavie G-Tec lze stále jezdit maximálně úsporně. Při zohlednění průměrné ceny CNG 24 Kč/kg se lze dostat na jednu korunu za kilometr, což zní opravdu lákavě.
Škodu Octavii G-Tec bych tedy s klidným svědomím mohl doporučit všem, kteří chtějí dosáhnout minimálních kilometrových nákladů. Vůz se mi líbil po stránce jízdní a stěžovat si nemohu ani na infotainment či komfort interiéru. Případní zájemci by však měli pečlivě zvážit, zda jim mírně vyšší výkon a modernizovaný design stojí za podstatně menší nádrž na benzín a nevyplatí se jim raději zvážit nákup první generace Octavie G-Tec, která teoreticky ujede na plnou nádrž (jak benzínovou, tak CNG) až tisíc kilometrů.