Škoda Octavia RS 245
test

Škoda Octavia RS 245

Zaostřeno na technologie
  • Nejrychlejší škodovka všech dob dostala nové turbo, písty, sání a změnou prošel i podvozek
  • Srdcem i nadále zůstává 2.0litrový motor TSI s výkonem 245 koní
  • Nová je také elektronicky řízená uzávěrka předního diferenciálu VAQ
  • Technologie ani „Simply Clever“ řešení nepostrádá

Škoda Octavia RS je takovým malým snem mnoha českých řidičů. A já si často kladl otázku „proč“. Chápu, že modely od Škody Auto mají na českém trhu neotřesitelnou pozici, ale až teď jsem konečně pochopil, proč je Octavia RS tak populární.

Na rovinu: nechci se bavit o Škodě Octavii RS s naftovým motorem. Respektuju automobilku, že takový model nabízí, ale nerespektuju řidiče, kterým stačí mít pod kapotou 184 koní, emblémy RS na autě a rázem by si navlékali sportovní rukavice. Když už Octavii RS, tak s benzinovým motorem. Ten ve standardní Octavii nabízí 220 koní a ve verzi RS 230 pak koní 230. Jenže ani to není finální nabídka. Pořídit si můžete i nejrychlejší škodovku všech dob, a tou není nic jiného než Škoda Octavia RS 245.

Design: holka jedna namalovaná

Líbí se mi. Octavie se mi vždycky líbila a verze RS ještě o něco více. A varianta RS 245 to posouvá ještě o kousek dále. Holt takové lepší dámské malování před cestou na večírek dělá své. Octavia RS 245 si sice nenamalovala tolik částí, ale krásný šedivý lak ji sluší. K tomu si přidejme krásná 19palcová kola, která Škoda Auto označuje jako Extreme, i černé doplňky a hned se máme na co koukat. Podle zmíněných černých doplňků poznáte, že jde o RS 245. Do černého kabátu je zahalena maska chladiče, zrcátka a výfuky.

Technika: Turbo nové, písty nové, všechno nové?

Škoda Octavia RS 245 nedostala pouze vyšší výkon, jak by se mohlo zdát. Úpravou prošla celá řada komponentů a i to byl jeden z důvodu, proč jsme se Octavii RS 245 chtěli podívat na zoubek, tedy přesněji na techniku, kterou ukrývá pod kapotou. I zde se vychází z dvoulitrového čtyřválcového benzinového motoru TSI. Jde tedy o přeplňovaný motor. Technici ze Škody Auto v tomto modelu vyměnili turbodmychadlo, písty i sání a zatímco Octavia RS 230 kombinuje přímé a nepřímé vstřikování, tak vrchol nabídky používá vstřikování přímé. Změnou prošel také podvozek. Ten je oproti běžné Octavii o 15 mm blíže k silnici a rozchod zadních kol je o 30 mm širší než u modelu RS 230. Standardně dodávaný je také adaptivní podvozek DCC. Funguje dobře a jestliže přemýšlíte o jiném modelu, kde není ve standardní výbavě, rozhodně bych investici do něho zvážil.

Škoda Octavia RS 245 – zaostřeno na technologie

Technické parametry Škoda Octavia RS 245 (2017)

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 689 × 1 814 × 1 448 mm, 1 445 kg
PohonBenzín, hnaná náprava: přední
Výkon245 koní, toč. moment: 370 Nm
Nádrž50 l
SpotřebaKombinovaná: 6,6 l / 100 km
Infotainment9,2" dotykový displej
Cena821 900 Kč

Sáhnout můžete jak po šestistupňové manuální převodovce, která má přesné dráhy, nebo po sedmistupňové dvouspojkové převodovce DSG. Ať tak či tak, plynovým pedálem budete ovládat stádo 245 koní. Už ve standardní výbavě máte Full LED světlomety s technologií AFS (Adaptive Frontlight System). Jde o systém využívající možnosti měnit geometrii světelného kuželu předních světlometů a tím přizpůsobit osvětlení před vozidlem různým jízdním situacím. K dispozici je také elektronicky řízená uzávěrka předního diferenciálu VAQ. Ta funguje na bázi elektronicky řízené lamelové spojky, která je umístěna mezi diferenciálem a pravou polovinou hnací nápravy. Dle potřeby lze poslat až 100 % přenositelné hnací síly na jedno z předních kol.

Technologie: Simply Clever

Modely od Škody Auto jsou známe díky svým Simply Clever řešením a RS 245 není výjimkou. Nejdříve však půjdeme na infotainment. V základu dostanete 8palcový systém Bolero. Za vrchol nabídky v podobě systému Columbus si připlatíte poměrně příznivých 33 tisíc korun. Ten nabízí rozlišení 1 280 × 640 pixelů, flash paměť o kapacitě 64 GB, DVD mechaniku a modul LTE, který cestujícím zajistí vysokorychlostní připojení (s rychlostí stahování až 150 Mbit/s).

Ve chvíli, kdy celý systém připojíte k internetu (ať už přes váš chytrý telefon, nebo datovou SIMku), dostává nový rozměr. Váš automobil si po registraci do Škoda Connect musíte uložit (ve Škoda Connect můžeme mít uloženo hned několik vozidel) a ke svému účtu pak můžete přistupovat jak přes mobilní telefon, tak i přes webové rozhraní. Účet Škoda Connect se neváže na auta, proto si vaše vozidlo do vašeho účtu musíte uložit. Dozvíte se zde informace o vozidle, jako jaká je jeho poloha, kolik máte k dispozici pohonných hmot, jak probíhala vaše poslední cesta, zda náhodou nesvítíte nebo jestli je auto zamčené. A to není vše. Podrobněji jsme se infotainmentu věnovali v tomto testu.

Každopádně se mi moc líbila možnost nastavení rychlostního limitu. Ve chvíli, kdy auto danou rychlost přeskočí, vám na telefonu vyskočí notifikace. Takže pozor, děcka, pokud si půjčujete tatínkovu pojízdnou chloubu.

Ačkoli jde o Octavii RS 245, můžete se spolehnout na věci, které dobře známe: škrabka ve víčku nádrže, odkládací prostory dostatečně velké i pro 1,5litrovou láhev, bezdrátové nabíjení telefonu, odpadkový koš, síťový program v kufru včetně háčků pro váš nákup. To jsou věci, které Češi mají rádi. A minimálně síťový program či škrabka přijdou opravdu vhod. Podobně jako zavazadlový prostor o hodnotě 590 litrů. Varianta Combi nabídne ještě o 20 litrů více.

I Škoda Octavia RS 245 vám nabídne poměrně pestrý seznam jízdních asistentů. Škoda Auto se nikterak nehrne do autonomního řízení, ale všechny asistenty, které zde máte, dělají svojí práci dobře.

  • adaptivní tempomat (funguje od 30 do 210 km/h)
  • hlídání jízdního pruhu
  • parkovací kamera
  • parkovací asistent
  • nouzové brzdění
  • hlídání mrtvého úhlu
  • rozpoznávání dopravních značek

K dispozici je vzadu na přání i 230V zásuvka umístěná ve středovém tunelu u nohou vprostřed sedícího cestujícího, stejně jako vyhřívané sedačky nebo volantu. K dispozici jsou i jednotlivý jízdní režimy jako je Eco, Normal, Sport a Individual. Pokud tedy chcete, tak si z RS 245 můžete i udělat osmiválec. Po zapnutí režimu Sport do reproduktorů proudí doprovodný zvuk, který má ke čtyřválci opravdu hodně daleko, ale osobně bych si to odpustil. Na druhou stranu dnes na prstech jedné ruky spočítáme auta, které uměle zvuk nepřibarvují.

Interiér: klasická Octavia s pár doplňky

Po otevření dveří na vás budou koukat hezká, alcantarou potažená sportovní sedadla s logem RS na hlavové opěrce. Nenabídnou takové boční vedení, ale ono to ve finále není ani potřeba. Proč, to se dozvíte v závěru toho testu. Před vámi je multifunkční volant, který znáte i z jiných modelů, a pak už jen klasické budíky a mezi nimi malý displej s informacemi z palubního počítače.

Už nástupní prahy ukazují, že jste majitelem Octavie RS. Podobně je tomu u hlavice řadicí páky a štítek RS nechybí ani na spodní straně volantu. Jinak je to interiér tak jak ho známe, tedy dobře zpracovaný, vše je tam kde má a ačkoli je převážně vyrobený z plastů, tak ty jsou měkčené a nikde nic nevrže. Koncern prostě interiéry umí.

Jízdní vlastnosti: nic nedělá špatně

Bez urážky, ale Octavia RS není sportovní auto. Výkon problém rozhodně není. RS 245 má tolik síly, že by o tom všechny kontrolky, které vám signalizují aktivitu různých systémů, mohli vyprávět. Stačí trošku deště či štěrku a s přenosem výkonu na silnici má RS problém. Ve chvíli, kdy je přilnavost dostatečná, Octavia vystřelí velmi ochotně vstříc červeným číslům na otáčkoměru. Už 220koňové „eRSo“ jelo dobře, tady je to ještě o kus lepší a rychlejší. Systém ESP má dva levely vypnutí, ale zcela ho vypnout nelze.

K testu nám přišlo auto s manuální převodovkou. Ta funguje dobře a dráhy jsou přesné. Na časté cestování po městech bychom doporučovali sedmistupňové DSG. Podvozek je naladěný na notu všem hudebníkům, tedy těm, kteří chtějí výkon, ale zároveň i prostor, protože občas budou vozit i svojí rodinu. Přesně to Octavia RS splní více jak dobře.

Rozhodně vás RS 245 nesežere i s vaší výplatou.

Především vás povozí i za nízké náklady. Rozhodně vás RS 245 nesežere i s vaší výplatou, nebojte. Po více než 700 kilometrech se naše spotřeba zastavila na necelých deseti litrech. Když zvolníte, vidět na palubním počítači hodnotu začínající osmičkou není problém.

Můžete se jet vyřádit na okresní silnice a automobilka dokonce i pořádala na okruhu testovací jízdy. To však spíše proto, aby novináři opravdu zjistili limity. Osobně bych raději zůstal u té okresky a na větších tazích, kde Octavia RS 245 odvede ty nejlepší služby.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze