Volkswagen Touareg má dvě plug-in hybridní verze. Základní eHybrid a vrcholnou verzi R eHybrid. Podobně jako v případě Golfů eHybrid a GTE mají oba stejný výkon spalovacího motoru i stejný výkon elektromotoru, liší se pouze celkovým systémovým výkonem. Rozdíl je tedy hlavně v softwarovém nastavení systému, ale testovaný Touareg R je celkově sportovně nastavený a má i designové prvky, které ukazují, že se jedná o opravdu silný stroj.
Technické parametry Volkswagen Touareg R (2020)
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 878 × 1 984 × 1 646 mm, 2 613 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 340 (250 + 100) kW, 462 (340 + 136) koní, točivý moment: 700 Nm |
Baterie | ? (14,1 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 7,2 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 2,8 l / 100 km |
Cena od | 2 259 900 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, plug-in hybridní Volkswagen Touareg R eHybrid má kombinovanou spotřebu dle ekvivalentu NEDC 2,8 l/100 km a oficiální spotřeba elektřiny je k tomu 19,5 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd je pak dle stejné metodiky 58 kilometrů. Cena startuje na 2 259 900 Kč včetně DPH.
Palubní počítač Volkswagenu Touareg R ukázal spotřebu 3,1 litrů benzínu a 20,3 kWh elektřiny na 100 kilometrů.
Nedílnou součástí testu spotřeby je jednotný kombinovaný okruhu, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Volkswagenu Touareg R ukázal spotřebu 3,1 litrů benzínu a 20,3 kWh elektřiny na 100 kilometrů. Relativně nízké spotřeby benzínu, vzhledem k velikosti auta, je dosaženo i díky poměrně velké baterii. Touareg R totiž velkou část okruhu ujel na elektřinu.
Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 7,6 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ je to 8,7 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h je to 10,4 l/100 km. To nejsou nijak nízké hodnoty, ale na auto těchto parametrů, zejména velikosti a výkonu, to špatné není. Reálně ale můžete i po dálnici kratší trasy jezdit na elektřinu, protože Touareg R eHybrid umí jet čistě elektricky až do rychlosti 135 km/h.
Na elektřinu Volkswagen Touareg R eHybrid ujel 45 kilometrů.
Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Na elektřinu Volkswagen Touareg R eHybrid ujel 45 kilometrů a spotřeba elektřiny byla 26,5 kWh/100 km. Musím ovšem dodat, že venkovní teplota byla pouze 3 °C a i když tento test (pouze test elektrického dojezdu) jezdím s vypnutým topením, abych eliminoval vliv povětrnostních podmínek, byla to i tak velká nevýhoda proti ideální teplotě.
Režim jízdy | Spotřeba benzínu | Spotřeba elektřiny |
---|---|---|
Město (ujeto 58 km) | 2,46 l/100 km | 33,63 kWh/100 km |
Mimo město (90 km/h) | 7,55 l/100 km | - |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 8,7 l/100 km | - |
Dálnice (130 km/h) | 10,4 l/100 km | - |
Kombinovaný okruh (cca 60 km) podle palubního počítače | 3,1 l/100 km | 20,3 kWh/100 km |
Spotřeba při testu elektrického dojezdu | - | 26,5 kWh/100 km |
Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 11 °C a během testu elektrického dojezdu 3 °C. Mezi těmito hodnotami se pohybovaly i teploty ve zbytku testu.
Během testu dojezdu se podařilo ujet 45 km čistě na elektřinu.
Za celý test jsem ujel 334 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Palubní počítač se mi po natankování na začátku nevynuloval, takže jsem vyhodnocoval spotřebu jen podle tankování a nabíjení. Celkem jsem natankoval 9,02 litrů a nabil 102,57 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 2,7 l/100 km a 30,7 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.
Výsledky za celý test (334 km) | Skutečná spotřeba |
---|---|
Elektřina | 30,71 kWh/100 km |
Benzín | 2,7 l/100 km |
Komentář Marka Tomíška:
Hybridní pohon Touaregu R eHybrid je opravdu výkonný a auto má opravdu výbornou dynamiku v přímce. V zatáčkách od něj ale žádný zázrak nečekejte. Je to velké a těžké auto s relativně vysokým těžištěm a těžkým předkem, takže jde do smyku poměrně brzo a je výrazně nedotáčivé. Zkrátka to není vůz na řádění po okreskách. Podívejme se ale hlavně na úspornost.
Hybridní systém sice částečně dokáže pracovat s daty v navigaci, ale musíte manuálně nastavit „hybridní režim“, když jedete delší trasu. Když jsem pouze před kombinovaným okruhem zadal průjezdní bod a cíl do navigace, jako to dělám u všech plug-in hybridů, auto jelo primárně na elektrický režim až do vybití baterie. Díky relativně velké kapacitě baterie ale ujelo s nulovou spotřebou benzínu téměř 2/3 trasy, díky čemuž byla i výsledná spotřeba vzhledem k velikosti auta docela nízká. Není to ale tak jako třeba u Audi A7 TFSI e, kde stačí zadat trasu do navigace a auto si samo vyhodnotí, zda se vyplatí režim EV, nebo hybridní režim.
Dojezd na elektřinu je mírně pod průměrem, což bylo ovšem způsobeno i tím, že teplota při testu elektrického dojezdu byla blízká bodu mrazu. Při teplotě okolo 20 °C bych odhadoval dojezd určitě přes 50 km. Touareg R eHybrid určitě není primárně úsporné auto, ostatně ani podmínku na značky EL nesplňuje, ale pokud chcete výkonné a prostorné auto s pohonem všech kol a kromě občasných delších jízd jezdíte často krátká trasy, přičemž máte možnost nabíjet doma, je Touareg R eHybrid zajímavou volbou a jde o auto, které moc přímých konkurentů nemá.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz