Reálná spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu Peugeot 3008 Hybrid4
test

Reálná spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu Peugeot 3008 Hybrid4

Zaostřeno na spotřebu
3

Peugeot nabízí plug-in hybridní SUV 3008 ve dvou verzích. Základní s pohonem předních kol a výkonem 225 koní a silnější o výkonu 300 koní s pohonem všech kol. A právě silnější verzi jsme podrobili testu zaostřenému na spotřebu.

Peugeot 3008 Hybrid už kolega testoval, ale test spotřeby tohoto plug-in hybridu nám chyběl. Tomu jsem podrobil výkonnější verzi Hybrid4 s pohonem všech kol, která je ovšem podle oficiálních údajů úspornější. Tak se pojďme podívat na to, jaká je realita.

Technické parametry Peugeot 3008 HYBRID 300 GT

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 447 × 1 906 × 1 624 mm, 1 835 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon220 + 147 kW, 300 + 200 koní, točivý moment: 520 Nm
Baterie13,2 kWh
Nabíjenípalubní: 7 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 1,3 l / 100 km
Cena od1 200 000 Kč

Jak se můžete podívat výše v katalogu, Peugeot 3008 Hybrid4 má kombinovanou spotřebu dle WLTP 1,3 l/100 km, ale automobilka v oficiálních materiálech neudává spotřebu elektřiny. Čistě elektrický dojezd je pak dle WLTP až 59 kilometrů v kombinovaném režimu. Cena startuje na 1 200 000 Kč včetně DPH ve výbavě GT a za vyšší výbavu GT Pack si připlatíte ještě 70 tisíc korun.

Palubní počítač Peugeotu 3008 Hybrid4 ukázal spotřebu 2,8 l/100 km.

Test spotřeby zpravidla začíná jednotným kombinovaným okruhem, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Peugeotu 3008 Hybrid4 ukázal spotřebu 2,8 l/100 km, což je mezi plug-in hybridy průměrná hodnota. Spotřebu elektřiny palubní počítač neukazuje, ale podle nabíjení vyšla na 17,9 kWh/100 km.


Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 5,7 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ je to již 6,9 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h o další litr vyšší, tam palubní počítač ukázal v průměru 7,9 litru na 100 km.

Peugeot 3008 Hybrid4 takto ujel 57 km čistě na elektřinu.

Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Tento test elektrického dojezdu jezdím i s vypnutým topením/klimatizací, abych simuloval optimální teplotu a výsledky tak byly porovnatelné. Peugeot 3008 Hybrid4 takto ujel 57 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba byla podle nabíjení byla 19,9 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba benzínu Spotřeba elektřiny
Město (ujeto 135 km) 5,69 l/100 km nezjištěna
Mimo město (90 km/h) 5,65 l/100 km -
Rychlostní silnice (110 km/h) 6,85 l/100 km -
Dálnice (130 km/h) 7,85 l/100 km -
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 2,8 l/100 km 17,94 kWh/100 km
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle nabíjení) - 19,9 kWh/100 km

Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 5 °C a během testu elektrického dojezdu 4 °C. Okolo těchto hodnot se pohybovaly i teploty ve zbytku testu.

Během testu dojezdu se podařilo ujet 57,7 km čistě na elektřinu.

Skutečná spotřeba vyšla na 4,7 l/100 km a 10,66 kWh/100 km.

Za celý test jsem ujel 681 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Bylo v tom ale několik jízd okolo 100 km, kdy jsem měl příležitost dobíjet jen v cíli. Na konci testu jsem celkem natankoval 31,8 litrů benzínu a během testu celkem nabil 72,6 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 4,7 l/100 km a 10,66 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.

Výsledky za celý test (681 km) Skutečná spotřeba
Elektřina 10,66 kWh/100 km
Benzín 4,67 l/100 km

Komentář Marka Tomíška:

I v poměrně nízkých teplotách, se kterými už některé plug-in hybridy mají problém, fungoval Peugeot 3008 Hybrid4 překvapivě dobře. Je ale škoda, že hybridní systém nedokáže pracovat s daty v navigaci při trasách delších, než je elektrický dojezd. I když je jasné, že danou trasu neujedu na elektřinu, využívá ji auto do poslední chvíle třeba i při jízdě maximální povolenou rychlostí po dálnici. Když pak elektřina v baterii dojde, teprve přepne automaticky do hybridního režimu. Efektivnější by bylo, kdyby si v takovém případě auto elektřinu v baterii rozplánovalo na celou trasu, jak to některé pug-in hybridy dělají.

Příjemné je, že mohu nastavovat silnější a slabší rekuperaci, pomocí voliče převodovky vybírám mezi základním režimem D a silnější rekuperací B. Mrzí mě ale, že nejde navolit neutrální plachtění úplně bez rekuperace, protože to by v případech, kdy není potřeba brzdit, bylo rozhodně efektivnější.

Celkově se mi s Peugeotem 3008 Hybrid4 jezdilo příjemně. Auto má dostatek výkonu a díky pohonu všech kol 300 koní i využije. Na žádné závodění v zatáčkách to ale není a je znát, že to je relativně těžké SUV. Například na mokrém asfaltu má navzdory pohonu všech kol sklon k nedotáčivosti.

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Každý takový test je hřebíček do rakve PHEV. Až si tohle uvědomí ti, co dávají dotace a spec. značky na PHEV. Je vidět, jakým podvodem hezky výrobci ojebávají emisní normy. Měli na to 10 let (od roku 2010 dostali miliardové dotace v EUR na vývoj BEV) a z vysoka na to kašlali.
Jan Hank
Jan Hank
No vidíte to,100km ujetých s tímhle vozem mně vyjde na stejné peníze jako u mé ŠKODY FABIA-1.4-16V-55KW.Tak tedy,nač to kupovat?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze