Peugeot 3008 Hybrid už kolega testoval, ale test spotřeby tohoto plug-in hybridu nám chyběl. Tomu jsem podrobil výkonnější verzi Hybrid4 s pohonem všech kol, která je ovšem podle oficiálních údajů úspornější. Tak se pojďme podívat na to, jaká je realita.
Technické parametry Peugeot 3008 HYBRID 300 GT
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 447 × 1 906 × 1 624 mm, 1 835 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 220 + 147 kW, 300 + 200 koní, točivý moment: 520 Nm |
Baterie | 13,2 kWh |
Nabíjení | palubní: 7 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1,3 l / 100 km |
Cena od | 1 200 000 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, Peugeot 3008 Hybrid4 má kombinovanou spotřebu dle WLTP 1,3 l/100 km, ale automobilka v oficiálních materiálech neudává spotřebu elektřiny. Čistě elektrický dojezd je pak dle WLTP až 59 kilometrů v kombinovaném režimu. Cena startuje na 1 200 000 Kč včetně DPH ve výbavě GT a za vyšší výbavu GT Pack si připlatíte ještě 70 tisíc korun.
Palubní počítač Peugeotu 3008 Hybrid4 ukázal spotřebu 2,8 l/100 km.
Test spotřeby zpravidla začíná jednotným kombinovaným okruhem, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Peugeotu 3008 Hybrid4 ukázal spotřebu 2,8 l/100 km, což je mezi plug-in hybridy průměrná hodnota. Spotřebu elektřiny palubní počítač neukazuje, ale podle nabíjení vyšla na 17,9 kWh/100 km.
Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 5,7 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ je to již 6,9 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h o další litr vyšší, tam palubní počítač ukázal v průměru 7,9 litru na 100 km.
Peugeot 3008 Hybrid4 takto ujel 57 km čistě na elektřinu.
Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Tento test elektrického dojezdu jezdím i s vypnutým topením/klimatizací, abych simuloval optimální teplotu a výsledky tak byly porovnatelné. Peugeot 3008 Hybrid4 takto ujel 57 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba byla podle nabíjení byla 19,9 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba benzínu | Spotřeba elektřiny |
---|---|---|
Město (ujeto 135 km) | 5,69 l/100 km | nezjištěna |
Mimo město (90 km/h) | 5,65 l/100 km | - |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 6,85 l/100 km | - |
Dálnice (130 km/h) | 7,85 l/100 km | - |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 2,8 l/100 km | 17,94 kWh/100 km |
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle nabíjení) | - | 19,9 kWh/100 km |
Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 5 °C a během testu elektrického dojezdu 4 °C. Okolo těchto hodnot se pohybovaly i teploty ve zbytku testu.
Během testu dojezdu se podařilo ujet 57,7 km čistě na elektřinu.
Skutečná spotřeba vyšla na 4,7 l/100 km a 10,66 kWh/100 km.
Za celý test jsem ujel 681 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Bylo v tom ale několik jízd okolo 100 km, kdy jsem měl příležitost dobíjet jen v cíli. Na konci testu jsem celkem natankoval 31,8 litrů benzínu a během testu celkem nabil 72,6 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 4,7 l/100 km a 10,66 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.
Výsledky za celý test (681 km) | Skutečná spotřeba |
---|---|
Elektřina | 10,66 kWh/100 km |
Benzín | 4,67 l/100 km |
Komentář Marka Tomíška:
I v poměrně nízkých teplotách, se kterými už některé plug-in hybridy mají problém, fungoval Peugeot 3008 Hybrid4 překvapivě dobře. Je ale škoda, že hybridní systém nedokáže pracovat s daty v navigaci při trasách delších, než je elektrický dojezd. I když je jasné, že danou trasu neujedu na elektřinu, využívá ji auto do poslední chvíle třeba i při jízdě maximální povolenou rychlostí po dálnici. Když pak elektřina v baterii dojde, teprve přepne automaticky do hybridního režimu. Efektivnější by bylo, kdyby si v takovém případě auto elektřinu v baterii rozplánovalo na celou trasu, jak to některé pug-in hybridy dělají.
Příjemné je, že mohu nastavovat silnější a slabší rekuperaci, pomocí voliče převodovky vybírám mezi základním režimem D a silnější rekuperací B. Mrzí mě ale, že nejde navolit neutrální plachtění úplně bez rekuperace, protože to by v případech, kdy není potřeba brzdit, bylo rozhodně efektivnější.
Celkově se mi s Peugeotem 3008 Hybrid4 jezdilo příjemně. Auto má dostatek výkonu a díky pohonu všech kol 300 koní i využije. Na žádné závodění v zatáčkách to ale není a je znát, že to je relativně těžké SUV. Například na mokrém asfaltu má navzdory pohonu všech kol sklon k nedotáčivosti.