Reálná spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu BMW X2 xDrive25e
test

Reálná spotřeba benzínu a elektrický dojezd plug-in hybridu BMW X2 xDrive25e

Zaostřeno na spotřebu
2

V běžném redakčním testu jsme už plug-in hybrid BMW X2 xDrive25e měli. Tentokrát jsme se tedy zaměřili na reálnou spotřebu a dojezd v elektrickém režimu. Jak si tento plug-in hybrid, který má jiný hybridní systém než ostatní BMW, vede po stránce spotřeby?

Pokud jde o plug-in hybridní BMW X2 xDrive25e, již jsme jej na klasický test měli. Kolega o něm napsal, že je to sportovní stylovka s malým apetitem, tak se pojďme na ten apetit podívat v testu zaostřeném právě na spotřebu.

Technické parametry BMW X2 xDrive25e

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 360 × 1 824 × 1 526 mm, 1 730 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon162 (92 + 70) kW, 220 (125 + 95) koní, točivý moment: 385 Nm
Baterie10 kWh (8,82 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenípalubní: 3,5 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 1,7 l / 100 km
Cena od1 198 600 Kč

Jak se můžete podívat výše v katalogu, plug-in hybridní BMW X2 má kombinovanou spotřebu dle WLTP 1,7 l/100 km a oficiální spotřeba elektřiny je k tomu 14,9 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd je pak dle stejné metodiky 53 kilometrů. Cena startuje na 1 172 600 Kč včetně DPH, ale testovaná verze byla určitě dražší, jen za paket M Sport si připlatíte 81 tisíc Kč.

Palubní počítač BMW X2 xDrive25e ukázal spotřebu 3,7 litrů benzínu a 11,5 kWh elektřiny na 100 kilometrů.

Test spotřeby zpravidla začíná jednotným kombinovaným okruhem, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač BMW X2 xDrive25e ukázal spotřebu 3,7 litrů benzínu a 11,5 kWh elektřiny na 100 kilometrů. Vyšší spotřeba je ale způsobená i tím, že v zimních podmínkách padlo mnohem více energie z baterie na topení při jízdě v elektrickém režimu.

Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba velmi pěkných 5,4 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ je to 6,3 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h je to 7,7 l/100 km.

Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Na elektřinu BMW X2 xDrive25e ujelo 47 kilometrů a spotřeba elektřiny byla 16,6 kWh/100 km. Musím ovšem dodat, že venkovní teplota byla pouze 5 °C a i když tento test (pouze test elektrického dojezdu) jezdím s vypnutým topením, abych eliminoval vliv povětrnostních podmínek, byla to i tak velká nevýhoda proti ideální teplotě.

Režim jízdy Spotřeba benzínu Spotřeba elektřiny
Město (ujeto 63 km) 5,62 l/100 km 20,83 kWh/100 km
Mimo město (90 km/h) 5,4 l/100 km -
Rychlostní silnice (110 km/h) 6,25 l/100 km -
Dálnice (130 km/h) 7,65 l/100 km -
Kombinovaný okruh (cca 60 km) podle palubního počítače 3,7 l/100 km 11,4 kWh/100 km
Spotřeba při testu elektrického dojezdu - 16,6 kWh/100 km

Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 10 °C a během testu elektrického dojezdu 5 °C. Okolo těchto hodnot se pohybovaly i teploty ve zbytku testu.

Během testu dojezdu se podařilo ujet 47 km čistě na elektřinu.

Za celý test jsem ujel 339,5 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Palubní počítač za celý tento test ukázal hodnotu 4,2 l/100 km a 10,9 kWh/100 km, ale celkem jsem natankoval 14,25 litrů a nabil 45,93 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 4,3 l/100 km a 13,5 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.

Výsledky za celý test (339,5 km) Skutečná spotřeba
Elektřina 13,53 kWh/100 km
Benzín 4,27 l/100 km

Komentář Marka Tomíška:

Hybridní pohon xDrive25e, který má i BMW X2, funguje na jiném principu než hybridní pohony ve většině BMW. Pod kapotou je na rozdíl od nejčastějšího dvoulitrového čtyřválce pouze tříválec o objemu 1,5 litru. Hlavní rozdíl je ale v uspořádání pohonu. V tomto případě je přední náprava poháněná spalovacím motorem a na zadní nápravě je elektromotor. To je podle mě efektivnější řešení, než když je elektromotor v převodovce a zadní náprava poháněná kardanovou hřídelí.

Při krátkých jízdách po městě mě ale překvapila poměrně vysoká spotřeba, na které má ovšem pravděpodobně největší podíl relativně nízká venkovní teplota. Dost energie právě při kratších jízdách po městě padlo na vytápění auta. Naopak při ustálených rychlostech s vybitou baterií, tedy na benzínový pohon, byly hodnoty, jaké bych očekával u auta této velikosti.

Dojezd na elektřinu je mírně pod průměrem, což se projevilo i na kombinovaném okruhu, kde se o to dříve vybila baterie. Je škoda, že u tohoto modelu nefunguje hybridní systém jako třeba u BMW 330e, kde se hybridní systém řídí podle dat z navigace a elektřinu v baterii si efektivně rozloží na celou trasu. V tomto případě jelo auto první část okruhu na elektřinu a až po vybití baterie přepnulo na hybridní pohon, zbytek trasy jsem tedy jel hlavně na benzín. Jsem přesvědčený, že tento hybridní systém by byl efektivnější, ale podle mě tu chybí právě ta schopnost efektivněji rozložit energii z baterie podle trasy.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

bmw-x2
Klady
  • relativně nízká spotřeba elektřiny v režimu EV
  • efektivní řešení pohonu všech kol
Zápory
  • vysoká spotřeba energie při krátkých jízdách v zimě
  • hybridní systém se neřídí daty z navigace
Diskuze ke článku
Josef Zeman
Josef Zeman
Dobrý den. Neznám konkrétní technické řešení u tohoto BMW. Většina hybridů má elektrický management ohřevu trakční baterie. Tzn, aby baterie byla schopna podávat nejlepší výkon, je potřeba ji udržovat ve stálé teplotě, která je někde okolo 20-26 st. C. To u většiny hybridů zajišťuje elektrické topení o výkonu i několik KW. Nejkratší dojez mají hybridy nikoli na dálnici, ale v zimě po městě, kdy vlivem chladu a čekání auto často stojí, ale elektrický topí. Rozdíl dojezdu proti ideálním podmínkám bývá 50%.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze