Porsche Taycan Cross Turismo vychází z běžného Taycanu a má, kromě základní verze Taycan 4, prakticky stejnou techniku. Shodná je také platforma, i když na podvozku drobné změny najdeme. Tou nejzásadnější změnou ale je, že střecha není tak prudce klesající a na rozdíl od běžného Taycanu (který je sedanem) má nejen vyšší prostor nad kufrem, ale také i otevírací celou záď, jako je to u kombíků.
Porsche Taycan Cross Turismo je praktické, ale stále dravé
Technické parametry Porsche Taycan Cross Turismo 4S
Kompletní specifikaceKonstrukce | kombi, 4 974 × 1 967 × 1 409 mm, 2 245 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 420 kW, 571 koní, točivý moment: 650 Nm |
Baterie | 93,4 kWh (83,7 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 270 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 21,4 kWh / 100 km, dojezd: 488 km |
Cena od | 3 055 000 Kč |
Design vychází z klasického Taycanu, ale nemá tak strmě se svažující záď. Na pátých dveřích nahoře pak přibyl spoiler, který tvoří odtokovou hranu, která je právě u strmější zádě nutná pro zachování co nejlepší aerodynamiky. Na střeše pak jsou podélné ližiny, jaké známe z kombíků a SUV, takže je snazší na střechu umístit třeba box na zavazadla nebo lyže a teoreticky i třeba střešní stan.
Nejen větší kufr, ale i vyšší podvozek
Taycan Cross Turismo se ale liší i dole. Přední i zadní nárazník mají spodek z kombinace nelakovaného plastu a matného hliníku. Stejně jsou chráněné i prahy a lem z nelakovaného plastu mají i blatníky. Zkrátka se Taycan Cross Turismo tváří, že zvládne i nezpevněné cesty. Právě proto se třeba zmíněný střešní stan tak trochu nabízí. Může ale na nezpevněné cesty Taycan opravdu vyrazit? To samozřejmě vyzkoušíme, ale nejprve se podíváme na prostor.
I když na délku i šířku je shodný s klasickým Taycanem, nabídne více prostoru a rozdíl poznají hlavně cestující na zadních sedačkách, kde má i člověk o výšce 190 cm nad hlavou okolo 10 centimetrů (u verze s panoramatickou střechou, kterou jsme testovali) a zvětšil se i zavazadlový prostor. Oficiálně jen o 39 litrů na 405 litrů pod roletkou, ale když využijete i prostor nad roletkou, bude rozdíl o poznání větší, i když tam samozřejmě nenaložíte tolik jako do klasického kombíku.
Interiér je prakticky stejný jako u klasického Taycanu. Ve volbě jízdních režimů ale chybí mód Sport Plus (alespoň u námi testované verze 4S), naopak tam přibyl mód Gravel, který má například zvýšenou světlou výšku a systém počítá i s více kluzkým povrchem, takže oficiálně by verze Cross Turismo měla zvládat i pouze částečně zpevněné cesty. Zkoušíme tedy šotolinovou cestu a skutečně tam kontrola trakce dovolí jen mírné prohrábnutí i při silnějším sešlápnutí pedálu akcelerace. Díky zvýšené světlé výšce se dá opatrně projet i nezpevněná polní cesta.
Pojďme se podívat na jízdní vlastnosti v zatáčkách na asfaltu. Bez přímého srovnání si netroufám mluvit o rozdílech mezi klasickým Taycanem a verzí Cross Turismo. Musel bych auta projet bezprostředně po sobě. Ale můj pocit je opravdu podobný, jako když jsem před cca rokem jezdil s klasickým Taycanem 4S, tedy stejnou výkonovou verzí. Auto v režimu Sport sedí naprosto úžasně a zatáčky projíždí „jako po kolejích.“ Při opravdu rychlém průjezdu a cílené snaze se dá dostat do mírného přetáčivého smyku, ale i tak je auto krásně řiditelné. Má v režimu Sport příjemně tuhé řízení, takže dává zpětnou vazbu a zrychlení je také pocitově stejné jako u Taycanu 4S.
Zkrátka se podle mého názoru povedlo výborně skloubit sportovní jízdní vlastnosti Taycanu s praktičtější karoserií a podvozkem, který zvládne i horší cesty. Takové univerzální auto v duchu módních trendů. Cena základní verze Taycanu 4 Cross Turismo začíná na 2 570 000 Kč, tedy přibližně o 200 tisíc Kč výše, než je základní Taycan 4 s pohonem zadních kol. Cross Turismo má ale na rozdíl od něj při stejně velké baterii a stejném výkonu pohon všech kol. Testovaná verze 4S Cross Turismo pak mírně překročí 3 miliony korun, za verzi Turbo si připlatíte více než milion Kč a Turbo S vyjde přes 5 milionů korun. Jde samozřejmě o základní ceny, takže po zaškrtání exkluzivní výbavy se s Turbo S v konfigurátoru dostanete i na astronomických 6 milionů korun.
Foto: Miroslav Tomíšek a Marek Tomíšek, fDrive.cz