Peugeot e-Rifter
test

Peugeot e-Rifter

Praktik s královským prostorem
1

O Peugeotu e-Rifter jsem od začátku smýšlel jako o čistě rodinném vozu, který je sice praktický, ale ostatními parametry (především 50kWh baterií) nijak zvlášť nevyniká. Jeho používání mně však přesvědčilo o tom, že v některých případech může praktičnost zvítězit nad vším ostatním.

Vybírat mezi skutečně prostornými elektromobily vhodnými i pro velkou rodinu nebo podnikání může být tak trochu oříšek. Pomineme-li regulérní dodávky, soustředí se většina výrobců především na segment sedanů, případně SUV. Co si ale počít, když chcete opravdu velký kufr, praktické posuvné dveře nebo mít možnost umístit na zadní lavici tři dětské sedačky či bez větší námahy naložit několik kočárků? Pak přichází na řadu Peugeot e-Rifter.

VIDEOTEST: Peugeot e-Rifter – Praktik s královským prostorem

Peugeot e-Rifter (2021) L1

Rozměry4 403 × 1 848 × 1 882 mm, 1 799 kg
Výkon100 kW
Baterie50 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd280 km (WLTP)

Prostornost a praktičnost nadevše

Peugeot e-Rifter podle mě promlouvá kromě menších podnikatelů vyhledávajících užitkové vozy zejména k zákazníkům s početnými rodinami. Ostatně velmi podobná (liší se v podstatě jen designem a menšími detaily) je celá řada těchto MPV z koncernu Stellantis, viz dojmy kolegy.

A jelikož jsem s příchodem prvního dítěte začal mnohem lépe rozumět nárokům na rodinný vůz, e-Rifter jsem si náležitě užil. Kočárek namísto toho, abych musel rozdělávat a skládat do kufru svého fastbacku, jsem zkrátka bez skládání vložil do kufru (pro lepší představu o rozměrech kočárku, jedná se o Bugaboo Chameleon 3). Dětskou sedačku jsem zase v případě, že vzadu jely dvě osoby, které se snaží v kooperaci dítě na delších pojížďkách zabavit, jednoduše připevnil k prostřednímu sedadlo. Pokud máte dítě, sami asi dobře víte, že u běžného (a to klidně i většího) osobního auta či velkého SUV znamená zpravidla připevnění jedné sedačky se základnou, že se dozadu vměstná už pouze jedna osoba a sedadlo uprostřed je v podstatě nevyužitelné.

Napájecí konektor by mohl být umístěn v přední části vozu.

Nejen to mě takřka okamžitě nadchlo, e-Rfiter však může nabídnout mnohem víc. Pominu-li opravdu královský prostor pro pasažéry vzadu, kam by se bez problémů vměstnali i statní basketbalisté, či fajn vychytávku v podobě sklápěcích stolků na zadní straně sedadel, jedná se o celou řadu odkládacích prostor. Ať už je to místo nad řidičem a pasažérem, kam můžete naházet například dokumenty, mapy, vesty a jiné, nebo nespočet přihrádek po celém interiéru včetně držáků na kávu a jiné nápoje na palubní desce.

Další neskutečně užitečnou vlastností jsou posuvné dveře, které jsou opět ideální pro děti, neboť nehrozí, že při otevírání dojde ke kontaktu s cizím autem a zároveň extrémně usnadní nastupování/vystupování, respektive nakládání čehokoliv, a to včetně dětské sedačky. Vzhledem k výšce vozidla a rozměrům zadních dveří však možná budete muset změnit styl parkování. Pokud si totiž rádi na místo zacouváte, abyste mohli následně rychleji a bezpečněji vyjet z parkování, může se stát, že to na některých parkovacích místech (zejména v podzemních garážích) nebude možné, neboť byste se nedostali do kufru.

Naložit kočárek v nesloženém stavu nepředstavuje žádný problém

Jediné, co vzhledem k rozměrům tak trochu zamrzí, je snad jen absence „frunku“, přitom místo alespoň na smotaný kabel by se zde jistě našlo a v podstatě by stačilo přidat jen jednu extra plastovou vanu, ale bohužel. Stejně tak by podle mě bylo praktické, kdyby se napájecí konektor nacházel jinde než za levými zadními dveřmi. I vzhledem k výše zmíněnému neduhu, tedy absenci možnosti vytáhnout obsah kufru u nabíjecí stanice, k níž se kvůli umístění nacouvá, bych uvítal, kdyby byl vpředu. Naštěstí mají však zadní levé dveře alespoň automatickou pojistku, takže se nestane, že byste jimi najeli do kabelu zapojeného v konektoru.

S perfektním přehledem o všem kolem vás

Pokud se vám vozidla typu e-Rifter (MPV) stále příliš nepozdávají, vězte, že má konstrukce další výhodu. Peugeot e-Rifter se totiž může pyšnit skvělou viditelností z vozidla, což je při přestupu z nižšího vozu a se zkosenou střechou opravdu velký rozdíl. Jistě, e-Rifter pravděpodobně nevypadá tak stylově, ale mám pocit, že postupem času i ti, kterým šlo dříve o vzhled, ustoupí svým požadavkům a ocení praktičnost a třeba i vyšší bezpečí spojené právě s opravdu dobrým výhledem na všechny strany. V testovaném provedení GT Line se navíc rozhodně nejedná o ošklivé auto.

Kromě skvělého výhledu je vcelku návykový také volant, který se nijak neliší od ostatních moderních Peugeotů, což znamená jinými slovy dost malý zkosený volant, který se ale velmi příjemně drží a nemusíte se ani obávat, že by vám například blokoval výhled na budíky. Ty v tomto případě zastupuje displej, zatímco infotainment je identický s tím, který jsme už testovali u Peugeotu e-2008 a mně v něm nic zásadního nescházelo.

Také jízdní volič je řešen již dobře známou formou, kdy posouváte páčku pro režim R, N, D a musíte zmáčknout tlačítka P a B. Právě zvýšenou rekuperaci (B) je přitom vcelku obtížné nahmatat, jak už jsem popisoval v testu dálničního dojezdu, kde se také dozvíte o spotřebě na trase Praha–Brno a zpět či o otravném asistentovi.

Peugeot e-Rifter (2021)

Za asi největší slabinu tohoto vozu považuji „pouze“ 50kWh baterii, což sice při (pří)městských pojížďkách stále znamená komfortně ujet více než 200 km na jedno nabití (při denním nájezdu 40 kilometrů byste tak v případě potřeby nabíjeli jen jednou za týden), ale právě i vzhledem k velikosti vozu se lze jen těžko ubránit pocitu, že baterie mohla být třeba ještě o polovinu větší. Potěší však, že lze s e-Rifterem jezdit vcelku úsporně a při úsporné jízdě ve městě a kolem města se můžete klidně pohybovat okolo spotřeby 17 kWh/100 km, což není špatné.

Zhodnocení

Pokud hledáte především praktické auto do rodiny, rozhodně dejte e-Rifteru šanci, i když se vám třeba nebude na první pohled příliš pozdávat. Kromě toho, že je e-Rifter velmi prostorný, nabídne také slušný dojezd, který je podle více než dostačující pro běžné (a klidně i delší) denní rodinné pojížďky. Na druhou stranu musím uznat, že mít v nabídce variantu i s větší kapacitou baterie, třeba i navzdory menšímu prostoru uvnitř, by se však podle mě přesto hodilo.

Foto: Ioannis Papadopoulos, fdrive.cz

peugeot-e-rifter-2021
Klady
  • skvělý výhled z vozu
  • slušná spotřeba
  • obrovský vnitřní prostor
Zápory
  • v nabídce pouze jedna velikost baterie
  • umístění nabíjecího konektoru není zcela ideální
Diskuze ke článku
Michal Michal
Michal Michal
Auto, které nedává smysl.
Vezme se praktická osobní dodávka s velkou užitnou hodnotou za rozumnou cenu. Místo klasického pohonu se do ní dá elektromotor a malá baterka, která výrazně omezí dojezd. Sníží se užitečná nostnost z cca 700 kg na cca 500 kg. Sníží se maximální hmotnost taženého přívěsu. Jediné, co se zvýší, je cena a to o zhruba 300 tisíc Kč.
Koncern PSA nařídil, že osobní verze Berlinga, Rifteru a Comba se budou prodávat jen v elektrické verzi. Jenže o to skoro nikdo nemá zájem. Zákazníkům tak nezbývá, než kupovat verze s homologací N1, případně jít k Toyotě, kde se toto auto prodává pod názvem Proace City Verso a i v osobní verzi má dostupné klasický pohon s motory od PSA.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze