Peugeot 208 GT Hybrid 136 (2024)
test

Peugeot 208 GT Hybrid 136 (2024)

Za málo a sportovně
2

Druhá nejvýkonnější varianta aktuální generace modelu 208 prošla naším testem. Mild-hybridní provedení využívá benzinový tříválec a díky výkonu 136 koní by se malý Peugeot neměl ztratit ani mimo město. Podívali jsme se na to, zda je to pravda a jak moc dobře je sladěn spalovací motor s elektromotorem.

Kdo chce koupit nový Peugeot 208, díky jeho nedávnému faceliftu je na výběr široká paleta variant. Vrcholem je elektrická verze e-208, ale nově je k dispozici i o něco slabší 136koňová varianta s mild-hybridním pohonem. Právě takový vůz přijel do testu, přičemž nechyběla vrcholná výbava GT, zářivě limetkový lak karoserie a efektní 17" disky kol. V rámci příplatků se střecha vozu dočkala černého lesklého laku za příplatek 10 tisíc Kč. Lesklé černé akcenty lze v rámci výbavy spatřit taktéž na krytech bočních zpětných zrcátek a na rámečcích okolo podběhů kol. Je to takový drobný odkaz na původní Peugeot 205 GTi, jenž patří dodnes ke kultovním sportovním hatchbackům. Oproti němu je ale 208 o něco těžší a hlavně se neprodává ve třídveřové variantě. To ale vlastně ve výsledku nevadí.

Technické parametry Peugeot 208 Hybrid 136

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 055 × 1 745 × 1 430 mm, 1 303 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon100 kW, 136 koní, točivý moment: 230 Nm
Nádrž44 l
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od614 000 Kč

Rozměry vozu jsou i přesto stále dost kompaktní a šikovnější řidič zaparkuje s aktuální generací vozu takřka kdekoliv. Design faceliftovaného Peugeotu 208 asi není potřeba více popisovat. V té nejlepší výbavě nabídne plně LED hlavní a zadní světlomety. Předním svítilnám sice chybí funkce Matrix, ale jinak si nemohu stěžovat na jejich světelný tok. Mohutné denní LED svícení v podobě tří svislých pruhů samo o sobě vůz dostatečně zviditelňuje a kdo má rád pozornost, měl by zůstat u sériově dodávané limetkové barvy karoserie. Pro více novinek je potřeba usednout do kabiny. Tady je nejvýraznější novinkou ve standardu dodávaný 10" displej infotainmentu. Ten využívá nejnovější verzi operačního systému Peugeot i-Connect. Ani s faceliftem ale nezmizel mnoha lidmi nenáviděný i-Cockpit, a tak pro něj výrobce připravil novou grafiku s možností 3D zobrazení. Výrobce vyslyšel stížnosti zákazníků a do vozu nově instaloval výkonnější bezdrátové dobíjení telefonu a kvalitnější parkovací kameru. Zkrátka změn není málo a třeba i ambientní osvětlení kabiny nyní nabízí více barev.

Nadále platí, že Peugeot 208 v aktuální generaci po faceliftu je dospělé městské vozítko, které v naprostém komfortu odveze hlavně přední cestující. V rámci výbavy GT jsem si mohl užívat sportovněji tvarovaná sedadla potažená alcantarou. Naopak třeba volič automatické převodovky je za mě nevkusný. Jinak si ale nemám na co stěžovat, i když i-Cockpit raději rovnou přejdu kvůli jeho umístění volantu a budíků. Důležité je, že zpoza volantu jsem měl perfektní výhled do stran a sedadlo řidiče nabízelo široké možnosti nastavení. Dozadu bych vždy ale usadil pouze menší děti, a to hlavně kvůli malému prostoru pro nohy. V rámci mild-hybridní verze, která má obchodní označení Hybrid 136, lze počítat s výkonem 136 koní. Ten je přenášen na přední nápravu skrze novou dvouspojkovou převodovku.

Konkrétnější technický popis zní tak, že benzinový motor 1.2 PureTech dostal 48V mild-hybridní systém, řetězový rozvod pro nižší náklady na údržbu, turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek a spalování s Millerovým cyklem pro lepší tepelnou účinnost. Verze Hybrid 136 nabídne nejvyšší točivý moment 230 Nm a elektromotor zabudovaný do nové šestistupňové dvouspojkové převodovky e-DCS6 disponuje výkonem 28 koní a točivým momentem 55 Nm. Důležité je, že zásadním zdrojem je zde lithium-iontová baterie s využitelnou kapacitou 432 Wh (hrubá činí 898 Wh). Díky tomu není problém, aby mild-hybridní Peugeot 208 dokázal chvíli jet na elektrický pohon a deaktivoval spalovací motor. Problém ale je, že ne vždy se to povedlo, za což mohla mnohdy nelogická úvaha ústrojí.

Zatímco mnozí konkurenti při uvolnění pedálu plynu pošlou vůz do plachtícího režimu, malý Peugeot jako by potřeboval seznam věcí, co se musí v jeden okamžik stát. Za celý týden se mi nepovedlo, aby jel na elektřinu byť jen do mírného kopce. Vždy se sepnul benzinový motor. Inteligentní rekuperace pro změnu často odmítala rekuperovat v případě, že jsem jel z kopce. Byl jsem tak mnohokrát donucen brzdit „po staru“. Někdy se to ale povedlo, ovšem bez ohledu na to, zda přede mnou jelo další auto, či nikoliv. Systém jako by sázel náhodně na to, kdy má brzdit elektromotorem a kdy to nechá na řidiči. Přitom bych spíše očekával, že jakmile pojedu z kopce, baterie se začne sama dobíjet. Jenže ani při prudším brzdění skrze brzdový pedál neukazovala stupnice síly rekuperace plný sběr elektřiny.

To se zkrátka nepovedlo a do budoucna by to chtělo verzi Hybrid 136 doladit. Naopak po dynamické stránce byla testovaná verze vcelku čiperná. Důkazem je zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,1 s a možnost využít maximální rychlost až 204 km/h. Je sice pravdou, že vytáhnout z tohoto malého vozu takto vysokou rychlost dá hodně práce, ale možné to je. Jen je potřeba myslet na to, že spotřeba se ve vyšších dálničních rychlostech rozhodně nebude držet pod hranicí 5 l na 100 km. Po celý týden jsem s Peugeotem 208 Hybrid 136 jezdil středně rychlým tempem, nebyl jsem brzdou provozu, ale ani zbytečně nezůstal na dálnici v levém jízdním pruhu. Palubní počítač mě i tak odměnil spotřebou 5,3 l na 100 km. Při objemu palivové nádrže 44 litrů se lehkými počty dá dojít k závěru, že s lehkou nohou na plynovém pedálu lze na jeden zátah ujet lehce přes 800 km.

Velkou chválu musím poslat směrem k podvozku. Ačkoliv se testovaná verze pyšnila výbavou GT, maličký Peugeot jezdil tak, jako by měl ve stejném duchu nastaven i podvozek a elektronickou stabilizaci. Kdo má velmi rychlé ruce a dost odvahy, toho dokáže vůz mile překvapit chutí řezat zatáčky a na vlhkém asfaltu jít do mírného přetáčivého smyku. Skoro bych až řekl, že je škoda, že aktuální generace modelu 208 nemá manuální ruční brzdu a možnost deaktivovat systém ESP. Francouzský výrobce zřejmě nezapomněl, jaká byla jeho produkce před 25 lety. Podvozek dokázal žehlit většinu nerovností a přitom byl dostatečně tuhý na to, aby se dalo ve vyšších rychlostech s klidem přejet několik silničních „vln“. Přidejte k tomu přesné řízení a najednou před vámi stojí poloviční „GTi“.

Po plně elektrické verzi je testovaný mild-hybrid druhá nejzábavnější varianta modelu 208. Kombinuje dostatek zábavy za volantem, vysoký dojezd na jednu nádrž a nechybí ani nápaditý vzhled. Jen nelogicky pracující rekuperace a občasný výpadek schopnosti plachtění/jízdy na elektřinu jsou nedostatky, které ne každý dokáže přejít. Za mě ale bylo soužití s vozem více než příjemné. Cena testované verze činila 724 tisíc Kč, což není tolik jako v případě o něco silnější elektrické varianty.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

peugeot-208
Klady
  • vysoký dojezd s lehčí nohou
  • sportovnější vzhled karoserie ve výbavě GT
  • sportovně naladěný podvozek
  • obstojná dynamika
Zápory
  • jízda na elektřinu někdy nebyla dostupná
  • nelogicky pracující automatická rekuperace
Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Nevím, 5,3 l v létě mi nepřijde zase jako taková pecka od tak lehkého, malého vozu v letním provozu. Roční spotřeba bude o několik deci ještě vyšší se zimním provozem. Vdyť teď tady testoval pan Tomíšek nové Suzuki, jezdí nejspíš za míň a s jednoduší technikou, což je dáno nejspíš také nižší hmotností a subtilností Swiftu, což je pak někdy nemilé, když třeba zavíráte dveře, takový zvuk Vám totiž nepřijde bezpečený, byť to při reálném nárazu asi obstojí na dostatečné úrovni.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze