😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.
Mazda CX-80 3.3 e-Skyactiv-D 4WD (2024)
test

Mazda CX-80 3.3 e-Skyactiv-D 4WD (2024)

Potěšení pro vaše uši a peněženku
1

Mazda se vždy odlišovala od konkurence a model CX-80 je toho příkladem. Již dříve jsme otestovali plug-in hybridní verzi a nyní nastal čas na druhé nabízené provedení. Tím je naftový hybrid, který do testu dorazil v šestimístné konfiguraci a s plnou výbavou Takumi Plus.

Koncem minulého roku jsme poprvé mohli zkusit nové SUV CX-80 od Mazdy. Dostalo o 25 cm větší rozvor v porovnání s menší Mazdou CX-60. Se 3 120 mm vůz překonává většinu evropských soupeřů a v kabině má tolik místa, že ani třetí řada cestujících nebude strádat. Exteriér se dle mého názoru povedl na jedničku a Američané mají jednu menší výhodu navíc. Na jejich trhu lze pořídit model CX-90, který je ještě o kus delší a širší. Takový mastodont by se ale jen těžko pohyboval po evropských silnicích. Testovaný kus dorazil v nejvyšší výbavě Takumi Plus, která stojí 1,7 milionu Kč. Za tuto částku dostanete 20" disky kol či světlé kožené čalounění kabiny společně se světlým (pravým) dřevěným dekorem v kabině. Připlatit lze za různé odstíny laků karoserie či za šestimístné provedení, což byl náš případ.

Technické parametry Mazda CX-80 e-Skyactiv D

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 995 × 1 890 × 1 705 mm, 2 056 kg
PohonHybridní (elektřina/nafta), hnaná náprava: 4×4
Výkon187 + 12 kW, 254 + 17 koní, točivý moment: 550 Nm / 1 500 ot/min
Nádrž74 l
SpotřebaKombinovaná: 8,1 l / 100 km
Cena od1 418 290 Kč

A byl to právě tento příplatek, který udělal z CX-80 hodně zajímavé SUV. Ve druhé řadě se nacházela pohodlná kapitánská křesla, mezi nimiž byla chytrá středová konzola. Ta ale bohužel postrádala jakoukoliv možnost posunu. O jejím vyndání pak rovnou ani nepřemýšlejte, protože to standardně možné není. Zjistil jsem tak, že ačkoliv lze sedačky v druhé řadě nastavovat v širokém rozsahu a sedí se v nich velmi dobře, pevně ukotvená středová konzole bude v některých případech překážet. To Mazda nedomyslela a kdyby to šlo, tento prvek výbavy bych ke kapitánským křeslům nechtěl. Jinak si na kabinu Mazdy CX-80 nelze stěžovat a jde vlastně o jediné velké negativum, které jsem za celou dobu testu našel. Moc cením, že druhá řada sedadel dostala vlastní ovládací panel klimatizace a kromě výhřevu je zde možnost aktivovat odvětrávání sedadel. Místa byl ve všech směrech dostatek a i přes přítomnost panoramatického střešního okna nemohu říci, že by se do kabiny nevešly cestující s výškou okolo 184 cm.

Cením dobře padnoucí volant do ruky a dostatek fyzických tlačítek, která jsou po ruce a řidič se během chvíle naučí, co má kde hledat. Tak to má zkrátka vypadat a vůbec nevadí, že třeba palubní systém vozu nemá tak obří obrazovku a stovky tisíc barev, jak je dnes častým zvykem. Díky obrovskému rozvoru lze počítat s královským místem pro nohy, jen široký středový tunel vpředu dokáže řidiči se spolujezdcem ukrojit pár centimetrů místa. To řeší již zmíněná (a v Evropě neprodávaná) Mazda CX-90, jež je proti CX-80 v kabině o dalších 10,4 cm širší. Pokud pak srovnám dojem z kabiny Mazdy CX-80 s četnou konkurencí z řad prémiových automobilek, jediným skutečným konkurentem je snad pouze Lexus, který si taktéž dává dost záležet na zpracování, kvalitě a vzhledu použitých materiálů.

Naftový šestiválec pod kapotou je pak vybaven hybridní technikou. Motor má totiž na dnešní dobu netradiční objem 3,3 litru, výkon 254 koňských sil a 550 Nm točivého momentu. Tato verze je vždy čtyřkolkou, kterou Mazda označuje jako 4WD. Motor je spojen s osmistupňovým automatem, který nabízí možnost manuálního řazení skrze pádla pod volantem. Musím říci, že po dlouhé době jsem měl v ruce řidičsky zábavné a zajímavé auto. Zvuk motoru připomínal starší americké pick-upy s velkoobjemovými motory, ale přitom tato Mazda nepostrádala mild-hybridní výpomoc se 48V systémem, maličkou baterkou a elektromotorem uloženým v převodovce. To přináší celou řadu výhod, které řidič rozhodně ocení. Naftový mild-hybrid nabízí solidní zátah, dynamiku a přitom stačí zvolit jízdní režim Normal a rázem lze s 254koňovým SUV pro šest lidí jezdit za 6,7 l na 100 km. Ve spojení s 74l palivovou nádrží to umožňuje najetí ohromné porce kilometrů na jednu natanková. Sportovněji naladěné povahy pro změnu mohou využít jízdní režim Sport, ve kterém bylo znát lehké přiostření dynamiky a rychlejší reakce převodovky.

Ačkoliv velké Mazdě chyběl jízdní režim Eco, bylo zajímavé sledovat, jak se motor během jízdy často jen „povaloval“ nad hranicí 1 000 ot./min. Bylo úplně jedno, zda byl vůz plně naložen, nebo v něm jedu sám. Stačilo volnější tempo a CX-80 e-Skyactive D plula krajinou, izolovala posádku od okolních ruchů a v případě potřeby vyššího zátahu se automat postaral o bleskurychlé přeřazení. Naftový mild-hybrid umí jet nejvíce 219 km/h a vůz s dosažením takového tempa nemá sebemenší problém. Na dálnici v rychlostech okolo 135 km/h si motor bral okolo 7 l na 100 km, což bylo vzhledem k robustnosti a hmotnosti testované verze překvapení. Pro každodenní pohodlí na cestách se hodí příjemně měkký podvozek, který sice postrádá adaptivní nastavení, ale v Mazdě přesně trefili styl silnic, jaké máme u nás v ČR. CX-80 s mild-hybridním ústrojím tak nepřekvapí ostřejší nerovnosti či hlubší výmoly. Vůz přitom obouval 20" disky, z čehož jsem měl na počátku týdne celkem strach.

Dalším plusem je hromada fyzických tlačítek v kabině, mezi kterými se nalevo pod volantem nachází i jedno dost důležité. To má ikonku vozu v kruhu a po jeho stisknutí se ztlumí veškerá varování bezpečnostních systémů. Je sice pravda, že čas od času se i přes to ozvalo otravné pípání systému pro hlídání jízdního pruhu, ale to se stalo jen dvakrát. Moc se mi nelíbí umístění tlačítek pro uložení pozice sedadla řidiče, která se nachází opět nalevo pod volantem. Přístup je k nim sice snadný, ale řidič se musí během jízdy naklánět. Největší výtku pak mám k grafice navigačního systému. Ten na mě působil zastarale a z nějakého důvodu se v nastavení zobrazení „3D“ mapa stále nepřepnula do přímého pohledu jízdy. Během používání navigace jsem tak na naváděcí šipku koukal z vrchu, což nebylo nic moc.

I tak bych ale Mazdu CX-80 s mild-hybridním ústrojím bral všemi deseti. Pár nedostatků bych jí odpustil, protože převažují pozitiva. Kombinace silného a dobře znějícího motoru ve spojení s nízkou spotřebou takřka vždy a všude je něco, co se dnes již skoro nevidí. Body k dobru sbírá model CX-80 za kvalitně zpracovanou kabinu, bohatou výbavu a vynikající jízdní projev. Leckterá prémiová konkurence by se od Mazdy mohla učit. Navíc za maximálně vybavený exemplář dáte okolo 1,7 milionu Kč, i kdybyste se rozhodli pro další řadu příplatků, jen těžko se dostanete na dva miliony Kč.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

mazda-cx-80
Klady
  • skvělý zvuk motoru
  • nízká spotřeba
  • hromada místa v prvních dvou řadách sedadel
  • bohatá výbava Takumi Plus
  • velký objem nádrže
Zápory
  • chybí možnost posuvu středové konzole vzadu
  • horší zpracování navigačního systému
Diskuze ke článku
Petr Broža
Petr Broža
Je opravdu takový problém cvaknout dvě fotky se zvednutou třetí řadou sedadel? Pokud mě na tomto autě něco zajímá, tak je to právě prostor v třetí řada a jak je pak velký kufr.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze