Lexus RX450h
test

Lexus RX450h

Jiný vesmír

Lexus. Synonymum pro alternativu k německým prémiovým autům. A také synonymum pro hybridy. Ostatně Lexusy řady RX nabízí hybridní pohon už více než 10 let a v roce 2005 byl tehdejší Lexus RX 400h vůbec prvním hybridním prémiovým SUV na světě. V době, kdy se německým rivalům o hybridním systému v sériových autech ani nesnilo, už je Lexus (resp. Toyota) čile vyráběl. Námi testovaný Lexus RX450h tedy má na co navazovat.

Design: kosmický Japonec

Málokterá automobilka si v poslední době konstantně drží tak jiný design. Zvláštní, odvážný, možná až podivný, stále však elegantní. Lexus vždy nabízel karoserii plnou roztodivných záhybů, křivek a doplňků, které byste nečekali. Kosmický, japonský styl. Řada RX sice není tak odvážná jako námi nedávno testovaný sedan IS 300h, stále však designově zaujme, a to typickou vřetenovitou maskou chladiče, zajímavými světlomety protaženými až skoro do poloviny kapoty, mimochodem s plně LED technologií, úzkým zadním bočním okénkem a dalšími maličkostmi. Snad jen záď vypadá hodně klasicky.

Pokud vás tedy nudí přísně unifikované a jen postupně se měnící designy německého prémiového tria, Lexus vás spolehlivě odrovná. Je to doslova jiný vesmír. Ne však rozměry a prostorem. RX450h je s délkou 4,9 metru přímou konkurencí třeba pro BMW X5 nebo Mercedes-Benz GLE. Je však užší a nižší, nepůsobí tedy tak zavalitě a díky mnoha křivkám se jeví jako sportovnější a dynamičtější auto. Je to přitom stále praktické SUV. Kompletní parametry včetně rozměrů si můžete zobrazit v našem katalogu.

Technika a výbava: vítejte v USA

Nemůžu si pomoci – RX450h je auto stavěné zejména pro amerického zákazníka, ostatně v USA bylo představeno a po amerických silnicích jich nejezdí vůbec málo. Americky působí třeba motor. Tří a půl litrový vidlicový šestiválec s Atkinsonovým cyklem je něco, co u konkurenčních SUV jen tak nenajdete. A ani takový zvuk ne. Krásný, plný, hluboký zvuk, který se tlumeně line z prostoru pod kapotou, vám dá okamžitě vzpomenout na dlouhé americké silnice. Automatická převodovka s plynule proměnným převodem (tedy CVT), která drží motor ve stálých, vyšších otáčkách, pak připomene zase typické rozjíždění se na 4-Way stopkách, kterých je v amerických předměstích nepočítaně. Samotný spalovací motor disponuje služným výkonem 193 kW, což je o 10 kW více než nabídla předchozí generace.

Pokud vás nudí přísně unifikované designy německého prémiového tria, Lexus vás spolehlivě odrovná.

RX450h je ale pochopitelně hybrid, jinak bychom ho na fDrive.cz ani netestovali. Už třetí generace pohonu Lexus Hybrid Drive kombinuje už zmiňovaný zážehový motor ne s jedním, ale hned dvěma elektromotory. Přední má 123 kW a zadní 50 kW. Výkon však dohromady nelze jednoduše sčítat, celkový kombinovaný výkon pak činí 230 kW, tedy 313 koní. Všechny tři elektromotory dokáží 2,1 tuny těžké auto rozpohybovat z nuly na stovku za 7,7 vteřiny. Konkurenční hybridy od BMW, Mercedesu i Audi jsou však mnohem výkonnější a rychlejší, i když jsou těžší a mají menší objem motoru. Takový zvuk jako Lexus ale nenabídnou.

V útrobách auta se nachází také malý 2kWh akumulátor starší technologie NiMH (nikoliv Li-Ion nebo Li-Pol), umožňující plně elektrický provoz. Nelze ho však nabíjet ze zásuvky, což ale paradoxně Lexus považuje za výhodu. A prakticky na každé stránce katalogu vyzdvihuje fakt, že hybridní ústrojí je inteligentní, a i bez potřeby nabíjení slibuje kombinovanou spotřebu kolem 5,5 litru na 100 kilometrů. Podle mého názoru je to škoda – externí nabíjení například v garáži se může hodit a máte pak jistotu, že vždy ujedete maximální vzdálenost na elektřinu.

Lexus RX450h si můžete pořídit v několika úrovních výbav. Ta nejnižší začíná na ceně kolem 1,6 milionu včetně DPH, nejvyšší vás pak přijde na 2 miliony. Výbava je velmi dobrá a až na pár věcí nechybí prakticky nic. Samozřejmostí jsou full-LED světlomety, bezklíčkové otvírání, panoramatické kamery, adaptivní tempomat, panoramatické střešní okno a paleta bezpečnostních funkcí.

Interiér: plastový luxus

Lexus si drží svůj, trochu jiný styl interiéru. Luxusní, avšak spíše strohý a do značené míry i konzervativní. Jde o mix japonského a amerického stylu, který je dost jiný, než jaký najdete u německé konkurence. Nečekejte prošívání a měkkou kůži na každém kousku přístrojové desky, barevné ambientní podsvětlení nebo parfémování. Na to Lexus nehraje. Najdeme zde ve větší než malé míře plasty, a to i na středovém panelu nebo v místech, kde bychom je úplně nečekali. Středovému tunelu dominuje typicky americká řadící páka automatické převodovky, která je i poměrně hlučná. Kůži, lehké bílé ambientní osvětlení a dřevěné či jiné dekory však najdeme i zde, zvolit si navíc můžete z překvapivě široké škály barev kožených sedadel, se kterými pak koresponduje i zbytek interiéru. Zpracování musím pochválit – i přes levnější plasty vše dobře lícuje, z interiéru se neozývají žádné pazvuky a z Lexusu jsem měl pocit solidního, dobře udělaného auta. A o to jde především.

Pochválit musím velmi příjemné nastupování, snadno jsem si našel také posez za volantem. Sedačky jsou tradičně komfortní, nastavitelné v mnoha směrech, a to i na dlouhé cesty. Lexus si vyhrál také s klimatizací, která do interiéru vysílá negativně nabité ionty, které pohlcují zápach. Zároveň se mi také moc líbí funkce difuze vzduchu, kdy vám auto nefouká ledový vzduch z klimatizace přímo do obličeje, ale příjemně ho rozprostře. To se v USA určitě líbí. A nám také. Nechybí vyhřívání a klimatizace sedadel, vyhřívání volantu a vyhřívání i zadních sedadel.

Ta jsou dokonce elektricky nastavitelná, což je skutečně ojedinělé. Navíc je lze posunout poměrně hodně dozadu nebo dopředu a získat tak střídavě víc místa v kufru nebo na nohy. Velmi šikovné. Elektricky je lze také sklopit, a to dokonce také z kufru. Získáte tak až 1 612 litrů prostoru. Samozřejmostí jsou pak elektricky otvíratelné dveře zavazadlového prostoru, u kterých si navíc můžete zvolit, do jaké výšky se mají vyklopit. To proto, aby vám nenarazily do stropu garáže. Lexus myslel i na maličkosti. Pokud máte plné ruce, stačí přiložit ruku na logo Lexusu na zavazadelníku a dveře se otevřou. Zajímavé, ale otevírání nohou je přeci jen ještě praktičtější.

Potěší také velkorysé úložné prostory včetně velkých držáků na pití (ano, opět mysleli na Američany s jejich litrovými colami z fast foodů) a velmi mě potěšila bezdrátová nabíječka pro nabíjení mobilního telefonu. Bohužel je ale povrch plastový a hladký a telefon v přihrádce lítá a nabíjení se tak zejména ve městě přerušuje. Pokud máte větší telefon a chtěli byste si ho odložit do přihrádky v loketní opěrce, tak vás zklamu – nevejde se tam.

Zamrzí však grafika systému, která vypadá, jako by ji někdo nakreslil v roce 1995 a od té doby se nezměnila.

Pro nabíjení můžete využít také dvě USB a také 12V zásuvku s příkonem až 120 W, což se rozhodně může hodit. Druhá je také vzadu.

Před řidičem nečekejte velký displej. Máme tu klasické budíky s malým barevným displejem uprostřed, který se ovládá tlačítky na volantu. Zobrazuje se na něm vše, co potřebujete, čeština ale chybí.

Infotainment a chytré funkce: když na to jdete zcela jinak

Velký displej infotainmentu na vrchní straně přístrojové desky se může pochlubit 12,3palcovou úhlopříčkou, celkem jemným rozlišením a dobrým zobrazením. Pochválit musím také umístění. Přitom se Lexusu podařilo jej hezky zakomponovat do přístrojové desky. I když má tedy volně stojící „tabletový“ design, jak je dnes v módě, netrčí zbytečně do prostoru.

Zamrzí však grafika systému, která vypadá, jako by ji někdo nakreslil v roce 1995 a od té doby se nezměnila. Velmi neortodoxní je také ovládání. Lexus na to jde totiž úplně jinak než ostatní. Zapomeňte na dotykové ovládání nebo klasický otočný ovladač nebo touchpad. Zde je Remote Touch, tedy jakýsi plochý joystick, kterým se snažíte trefit na položky v menu. Ano, snažíte. Chce to totiž hodně cviku naučit se trefovat na položky i za jízdy, pravidelně jsem si totiž otvíral něco zcela jiného. Joystick se snaží vám pomáhat tím, že vám klade odpor a nepustí vás tam, kam to nejde. Pokud tak máte třeba jen vertikální menu, nedovolí vám pohybovat se do strany. Koncept to je zajímavý, po týdnu či dvou si lze celkem i zvyknout, ale pokud bych si měl vybrat, okamžitě bych ho vyměnil za jiný typ ovládání. Kdo už je ale na ovládání v Lexusech zvyklý, ten bude jako doma.

Přitom systém jako takový není vůbec špatný (odhlédneme-li od devadesátkové grafiky a barev). Zobrazení lze rozdělit na dvě části, vpravo tak můžete mít například vždy navigaci nebo třeba monitor energie a stav nabití baterie. To je dost potřeba, protože nikde jinde vám auto nabití baterie neukáže. Záměrně. Lexus nechce, abyste se o to museli starat a sám si chce hlídat, jaký pohon zvolí.

Systém je v češtině, včetně navigace. Předklad je ale někdy dost divný. Navigace vám třeba řekne „Pozor, staveniště,“ ale to až ve chvíli, kdy míjíte práce na silnici. Hláška „Pozor, bezpečnostní alarm“ vás ale patřičně vyděsí (tak jako mě napoprvé), protože vůbec netušíte, k čemu se to vztahuje. Umí se připojit i na internet, využít k tomu ale musíte váš mobilní telefon a vaše data. Slot na SIM kartu zde není. Jakmile se ale dostanete on-line, potěší aktualizované dopravní informace, které jsou spolehlivé a ušetří vám nejednu vrásku na čele při kratších i dlouhých cestách. Na druhou stranu, hlášku „Pozor, plynulý provoz“ by si opravdu mohla navigace ušetřit.

Přes internet si můžete stahovat také body zájmů včetně jejich vyhledávání on-line a k dispozici je dokonce i Google Street View. Na portálu Můj Lexus si můžete uložit body do navigace a ty se pak přenesou do navigačního systému. On-line si můžete dokonce zobrazit i počasí či fotky Panoramio nebo vyhledat parkovací místa. Bohužel chybí vzdálené ovládání skrze mobilní aplikaci nebo další pokročilé funkce.

Lexus ale nabídne také plno jízdních asistentů, včetně aktivního držení se v jízdním pruhu. Zde ale Lexus za konkurencí trochu zaostává a místo toho, aby se držel sám uprostřed pruhu, spíše jen zasáhne, když se blížíte k okraji vašeho jízdního pruhu a vrátí vás zpět. Samozřejmě musíte držet ruku na volantu a když ji tam nemáte, začne být asistent dost nepříjemný. Vhod přijde automatické rozpoznávání značek a snadno ovladatelný adaptivní tempomat. Naopak nás překvapila absence automatického parkování. To bychom u velkého SUV za dva miliony, které bude navíc často končit v rukou žen, očekávali.

Pochválit musím dobře čitelný, velký a jasný head-up displej, který je dobře vidět i za ostrého slunce i ve slunečných brýlích. Zobrazuje kromě rychlosti i navigaci a doplňkové informace, třeba ukazatel ekonomiky. Hned tak vidíte, jak ekologicky a ekonomicky jedete, nebo zda nabíjíte.

Jízdní vlastnosti: klidné rodinné SUV

Při nastartování musíte na Lexus pomalu. Pokud stisknete tlačítko nastartování motoru, hned zařadíte D a chcete vyrazit, nic se nestane. Musíte znovu do „Péčka“ a pak znovu do „Déčka“. Chvilku trvá, než se celý systém nastartuje a nemůžete na něj moc hrrr. Jakmile se ale rozjedete, buď vás šestiválec odmění krásnou americkou zvukovou kulisou, která do interiéru proniká zvláště ve vyšších otáčkách celkem dost, anebo neuslyšíte vůbec nic – to když jezdíte čistě na elektřinu. Na tu můžete svištět až šedesátkou a levý budík vám velmi přesně ukazuje, kdy se blížíte hranici sepnutí spalovacího motoru. Hezky si tak můžete výkon regulovat. Elektromotor je u Lexusu spíše na udržování rychlosti ve velmi mírném, skoro až líném provozu. Určitě nečekejte běžné dynamické parametry čistě na elektřinu, i když by tomu výkon elektromotorů mohl napovídat.

Čistě na elektřinu můžete při konstantní rychlosti 50 km/h ve městě ujet zhruba 2 až 3 kilometry. Poté už se spustí spalovací motor, který baterii dobije. To probíhá celkem rychle a už za pár kilometrů máte opět plnou kapacitu baterie k dispozici. Líbil se mi zvuk elektromotoru při jízdě čistě na elektřinu – Lexus zní skoro jako tramvaj.

Občas ale hybridní systém volil typ pohonu trochu nelogicky. Několikrát se mi stalo, že po nastartování v garáži se rovnou spustil spalovací motor (a to i přes to, že baterie byla plně nabitá), tedy přesně naopak, než bych v této situaci chtěl. Systém vám pouze oznámí, že se zahřívá a váš plán tichého a bezemisního odjezdu z podzemních garáží je ta tam. V takovém případě nejde na elektromotor ani přepnout tlačítkem EV. Občas se zapne spalovací motor bez zjevné příčiny i v normálním provozu.

Celkově se Lexus RX450h bude cítit nejlépe v klidných rukou, při ukusování dálničních kilometrů či klidné jízdě po okreskách. Cizí mu není ani město, a to díky elektromotorům. Podvozek je naladěn na komfortní vlnu, dobře žehlí i české nerovnosti a vzhledem k zaměření auta mu nemáme co vytknout. A vy vždy víte, že když bude potřeba, síly máte dostatek a předjedete, koho bude potřeba. Na závodění ale RX450h není, i když oproti předchozí generaci se snížil posez a vyladily parametry tak, aby byl vůz zábavnější v zatáčkách. No nevím, při jeho řízení vás nějaké dovádění ani nenapadne. Tohle je velké, rodinné SUV, ne žádný supersport.

Měnit si můžete režim auta, který zůstane zvolený i po opětovném nastartování. Za to velmi chválíme, konkurence režimy většinou resetuje. My jsme měli zvolený většinou EKO, to abychom ničili přírodu šestiválcem co nejméně. Jen ten volič režimů u převodovky by nemusel působit tak plastově.

Spotřeba: bez nabíjení za osm

Lexus slibuje spotřebu 5,5 litru na 100 kilometrů a jak asi tušíte, reálná spotřeba je trochu jinde. Když se naučíte s hybridem jezdit, dostanete se na kombinovanou spotřebu kolem 8 litrů. Ve městě jsme průměrně jezdili za 7,8 litru, mimo město kolem osmi, na dálnici zhruba stejně. Ostatně síly má motor na rozdávání a i na dálnici při 130 km/h stačí sešlápnout pedál jen mírně a auto letí kupředu. Velmi svižné dálniční tempo v plném obsazení 4 lidmi a zavazadly znamená 9 litrů. To na takto velké auto není špatná hodnota, avšak zejména ve městě jsme díky hybridnímu pohonu očekávali lepší výsledky.

Galerie

Zhodnocení a konkurence: když nechcete Němce

Nudí vás Němci? Chcete velké rodinné SUV s kompletní výbavou a dobrým zpracováním? A zároveň nejste hračička a chcete auto, které se zas tak často nevidí? Lexus RX450h je přesně pro vás. Zaujme originálním vzhledem, velmi komfortním provozem s americkými rysy a poctivým šestiválcem doplněným elektromotory. Zároveň se nemusíte (a ani nemůžete) starat o nabíjení, auto si o všem rozhoduje samo. Spotřeba kolem osmi litrů je sice oproti plug-in hybridním konkurentům vyšší, ale na takto velké a silné auto nejde o nic tragického, ba naopak.

Pokud si kupujete RX450h, nesmíte být ani moc hračička. Auto nenabídne nejpokročilejší systémy, ovládání aplikací a infotainment patří svou grafikou spíše o 20 let zpět. Jinak ale má kompletní klasickou výbavu včetně všech asistentů a nic vám nebude chybět. Lexus RX450h se ctí navazuje na dlouholetou tradici. Kombinuje japonský a americký přístup, přináší ho do Evropy a ukazuje, že i auta z jiného vesmíru tu mají své místo.

Mercedes-Benz GLE 500 e

Konkurencí jsou prakticky všechna prémiová SUV, zejména z německé produkce. Pokud se zaměříme na hybridy, nejblíže je mu BMW X5 40e. To je silnější, má výrazně větší baterii s možností externího nabíjení a má sportovnější rysy, ale vidíte ho na každém rohu. Alternativou může být také velmi silný Mercedes-Benz GLE 500e, kde elektromotor spíše krotí tabulkové emise. Chcete-li pak opravdu velké plug-in hybridní SUV, nabízí se Audi Q7 e-tron nebo Volvo XC90 T8. Všechna jmenovaná auta se pohybují kolem dvou milionů

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze