BMW X5 30d vs. BMW X5 40e
test

BMW X5 30d vs. BMW X5 40e

Kdo s koho aneb krátké srovnání
2

BMW X5 patří mezi nejoblíbenější SUV na našem trhu. Málokdo však ví, že si „X5ku“ může pořídit i jako plug-in hybrid. Zatímco naftových variant potkáte na každé ulici pět, plug-in hybridní budete hledat stěží. A proč? Je o tolik horší? Vzali jsme si obě zmíněné varianty a pořádně je provětrali.

Technika a výbava

K dispozici jsme měli hned dva modely BMW X5. Prvním bylo bílé BMW X5 xDrive 40e. To nabízí dvoulitrový benzinový agregát s výkonem 245 koní, kterému pomáhá elektromotor o výkonu 111 koní. Celkový výkon pak činí 313 koní. Tmavá varianta měla pod kapotou třílitrovou naftu s výkonem 254 koní. Její označení zní X5 xDrive 30d. Jde tedy o dva rozdílené světy, kde každý nabídne jiné možnosti.

BMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40eBMW X5 40e

Kdo s koho: nafta vs. benzin

Asi nikoho nepřekvapí, že benzinová varianta je kultivovanější a uhlazenější a působí, tak že se při jízdě tolik nenadře. Nafta má holt hrubší projev. I zde se potvrzuje, že ačkoli naftové jednotky udělaly velký pokrok, benzin je prostě benzin. Při nastaveném komfortním podvozku byla naftová varianta poněkud tvrdší, kdežto plug-in hybrid svou posádku daleko více rozmazloval. Díky přítomnosti elektromotoru se smazává i síla motorů v nízkých otáčkách. Nafta vás, zejména v nízkých rychlostech, zarazí do sedačky. Po překročení 70kilometrové rychlosti jí však dochází dech. V tuto chvíli se benzinový agregát dostává do otáček, které se zastaví až těsně před číslovkou sedm, a vystřelí vás vpřed bez jakéhokoliv protestování a vadnutí, a to až daleko za dálniční rychlostní limity.

BMW X5 30d vs. BMW X5 40e – srovnávací test

Pohon všech kol xDrive je skvělý: funguje jak na sněhu, tak při ostřejší jízdě, kdy vám auto klouže po asfaltu či štěrku. Pokud se vám stane, že o něco málo přepálíte nájezd do zatáčky, pak BMW X5 do škarpy snad nejde poslat. Tedy pokud to máte v hlavě srovnané, máte v sobě „krizové“ návyky a vaše rychlost není extrémně vysoká. Stačí zkrátka při mírné nedotáčivosti přidat plyn a auto udělá všechno za vás. Na druhou stranu, pokud auto svěříte do rukou nezkušeného a především nevyrovnaného člověka, pak vás ani všechny systémy nespasí. Zde je úplně jedno, zda máte v rukou naftovou či benzinovou variantu.

Pocitově je plug-in hybridní varianta daleko rychlejší, ale průměrné výsledky hned několika zrychlení ukázaly rozdíl jen 0,3 sekundy. Benzin se nechá vytočit až k hranici sedmi tisíc otáček a v případě sportovního režimu ho doprovází až nečekaně příjemný zvuk, který jsme od dvakrát přeplňovaného dvoulitru nečekali. Jistě vás bude zajímat i spotřeba. Po zdolání necelých 500 kilometrů dynamickým stylem jízdy si benzinová varianta vzala 12,7 litrů. Nafta si po 400 kilometrech řekla zhruba o 3,5 litru nafty na sto kilometrů méně.

BMW X5 40e BMW X5 30d
Výkon 313 koní 245 koní
Zdvihový objem 1 997 ccm3 2 993 ccm3
Počet válců 4 6
Palivo benzin + elektromotor nafta
Hmotnost 2 305 kg 2 070 kg
Objem zavazadelníku 500 / 1 720 l
(sklopené sedačky)
620 / 1 750 l
(sklopené sedačky)
Cena 1 862 900 Kč 1 649 700 Kč
(nejnovější generace)
Spotřeba v testu 12,7 l/100 km 9,2 l/100 km

Při intenzivnějším brzdění je u hybridní verze znát velká hmotnost. Subjektivně mi brzdy nepřišly moc dobré. Zastavení ze stokilometrové rychlosti ji trvalo v průměru o 0,86 vteřiny déle než naftovému sourozenci. Nutno říci, že rozdíl v pohotovostní hmotnosti je celých 235 kilogramů, a to musí být někde znát. Svou roli zde však hraje i stav brzd.

Převodovka obou variant zastává roli jakéhosi „tichého pracanta“ – prakticky o ní nevíte, ale svojí práci dělá výborně. Při sportovním režimu drží delší dobu vyšší otáčky, na komfortní režim tam sazí jednu rychlost za druhou a v případě manuální volby převodu poslouchá skoro na slovo.

Hodnocení

Příjemnějším společníkem pro mě osobně byla plug-in hybridní varianta. Jenže velká část lidí se z nějakého důvodu hybridních automobilů bojí. Typická otázky zní: „A co baterka? Jak dlouho vydrží?“ Zvýhodnění od státu se také nedočkáte, takže vše zatím hraje proti plug-in hybridní verzi. A když k tomu vezmeme i nižší provozní náklady, minimálně stran pohonných hmot, pak zde máte odpověď, proč na ulicích běžně plug-in hybridní variantu potkávat nebudete. Nechť si každý vybere to své…

Diskuze ke článku
Milan
Psal to idiot?
Brzdy u NAFTOVÉ verze se mu nezdály, zastavili o 0.86 vteřiny později než u NAFTOVÉHO sourozence?
Teď to zedituje a já budu za vola...tak to bývá.
A zbytek taky žvásty. Pochybuju, že s tím jezdil.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze