Plug-in hybridní DS 7 Crossback E-tense 4×4 jsem testoval a najezdil s ním okolo 700 kilometrů. Je to rozhodně komfortní auto, ale jelikož jsem s ním jel poměrně dlouhou trasu bez možnosti nabíjení, vyšla poměrně vysoká spotřeba. Jak funguje na kratších trasách s nabíjením a kolik kilometrů ujede na elektřinu s plně nabitou baterií? Na to se podívám v tomto testu.
Technické parametry DS 7 Crossback E-TENSE 4x4
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 573 × 1 906 × 1 625 mm, 1 852 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 220 + 80 kW, 300 koní, točivý moment: 520 Nm |
Baterie | 13,2 kWh |
Nabíjení | palubní: 7 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 1 395 000 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, DS 7 Crossback E-tense 4×4 má kombinovanou spotřebu dle ekvivalentu WLTP 1,3 l/100 km, ale automobilka v oficiálních materiálech neudává spotřebu elektřiny. Čistě elektrický dojezd je pak dle WLTP 58 kilometrů. Cena startuje na 1 395 000 Kč včetně DPH.
Palubní počítač DS 7 Crossback E-tense 4×4 ukázal spotřebu rovných 2,7 l/100 km.
Test spotřeby zpravidla začíná jednotným kombinovaným okruhem, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač DS 7 Crossback E-tense 4×4 ukázal spotřebu rovných 2,7 l/100 km, podle nabíjení baterie jsem vypočítal navíc 19,1 kWh/100 km.
Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 6,9 l/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to 7,25 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h už je nárůst spotřeby výraznější – 9,15 l/100 km.
DS 7 Crossback E-Tense 4×4 ujel 46 kilometrů čistě na elektřinu.
Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. DS 7 Crossback E-Tense 4×4 takto ujel 46 kilometrů čistě na elektřinu, jejíž spotřeba byla 26,5 kWh/100 km. Jelikož toto auto neukazuje na palubním počítači spotřebu elektřiny, vypočetl jsem ji z hodnot podle nabíjení. Při nabíjení vybité baterie až do 100 % „proteklo“ měřákem 12,2 kWh.
Režim jízdy | Spotřeba benzínu | Spotřeba elektřiny |
---|---|---|
Město (ujeto 120 km) | 3,29 l/100 km | nezjištěna |
Mimo město (90 km/h) | 6,9 l/100 km | - |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 7,25 l/100 km | - |
Dálnice (130 km/h) | 9,15 l/100 km | - |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 1,9 l/100 km | 19,1 kWh/100 km |
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle nabíjení) | - | 26,5 kWh/100 km |
Skutečná spotřeba vyšla na 5,4 l/100 km a 9,6 kWh/100 km
Za celý test jsem ujel 689 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Je nutné dodat, že v tom byla i cesta z Berouna přes Prahu do Chebu a zpět do Berouna (cca 375 km), na kterou jsem vyjížděl s nabitou baterií, ale cestou neměl příležitost nabíjet. Palubní počítač za celý tento test ukázal hodnotu 5,2 l/100 km, ale celkem jsem natankoval 37,26 litrů benzínu a nabil 66,21 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 5,4 l/100 km a 9,6 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně (například kvůli zmíněné delší trase), samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.
Výsledky za celý test (689 km) | Skutečná spotřeba |
---|---|
Elektřina | 9,61 kWh/100 km |
Benzín | 5,41 l/100 km |
Komentář Marka Tomíška:
DS 7 Crossback E-Tense 4×4 má zajímavý systém pohonu, protože spalovací motor pohání přední nápravu a hlavní elektromotor zadní. Díky tomu má auto pohon všech kol i bez kardanové hřídele, což je u hybridního ústrojí efektivnější řešení.
Nevýhodou je, že i když při sundání nohy z plynu vůz plachtí s vypnutým motorem, nevypíná rekuperaci.
Nevýhodou ale je, že i když při sundání nohy z plynu vůz plachtí s vypnutým motorem, nevypíná rekuperaci. Když je zařazené D, je sice rekuperace poměrně slabá, ale i tak by bylo efektivnější, kdyby v takovém případě byla vypnutá úplně. Zároveň jsem přesvědčený, že i softwarovým řešením by se z tohoto technicky zajímavého hybridního systému dala vytěžit větší efektivita. Například kdyby hybridní systém spolupracoval s navigací a počítal s nastavenou trasou na delších cestách, aby lépe „rozložil“ energii v baterii na celou délku trasy, jak to některé plug-in hybridy umí.
Pokud jde o výkon, tento hybridní systém funguje výborně, když ve sportovním režimu spojí výkon spalovacího motoru i elektromotorů. Ostatně patří mezi nejvýkonnější plug-in hybridy na trhu. Ale i v oblasti úspornosti má jistě větší potenciál, než v současné verzi využívá.