Nejprve se pojďme podívat na hybridy Hondy obecněji. Těmi prvními byly na našem trhu modely Insight, CR-Z a Jazz, což ovšem z dnešního pohledu byly mild-hybridy. Pak Honda na nějakou dobu hybridy opustila, než na trh dorazila modernizovaná Honda CR-V předchozí generace, která již spoléhala jen na hybridní pohon s označením i-MMD. V roce 2020 pak Honda oznámila, že do roku 2020 ukončí prodej neelektrifikovaných motorizací a bude prodávat minimálně hybridy. Postupně pak začaly přicházet na trh nové modely, které již měly pouze plně hybridní pohon s označením e:HEV.
Honda CR-V e:PHEV – poprvé jako plug-in hybrid
Honda svoje prohlášení dodržela až na jednu výjimku, kterou byla ostrá verze současného Civicu s označením Type-R, což se dá pochopit. Ostatně, ten jsme měli možnost otestovat a musíme uznat, že opravdu jezdí úžasně. Plně hybridní motorizaci e:HEV postupně dostaly modely Jazz, HR-V, Civic i ZR-V. Šlo o základní full-hybridy a nyní přichází první plug-in hybrid pod názvem Honda CR-V e:PHEV.
Technické parametry Honda CR-V (2023) e:PHEV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 706 × 1 942 × 1 673 mm, 1 916 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 135 kW, 184 koní, točivý moment: 335 Nm |
Baterie | 17,7 kWh |
Nabíjení | palubní: 6,8 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 0,8 l / 100 km |
Cena od | 1 394 900 Kč |
Začněme u parametrů. Zatímco předchozí generace Hondy CR-V byla v horní části kategorie kompaktních SUV, nová Honda CR-V je spíše na hranici kompaktních a velkých SUV. Na délku totiž vyrostla o více než 10 cm a kromě výšky rostla i do ostatních směrů včetně rozvoru. Ten je nyní 2 701 mm, délka 4 706 mm, šířka bez zrcátek 1 942 mm a výška 1 673 mm. Zároveň narostl i zavazadlový prostor z necelých 500 litrů na 617 litrů. Když přičteme i prostor pod jeho podlahou, dostaneme se dokonce na 635 litrů. Dostatek prostoru rozhodně mohu potvrdit, protože na zadních sedačkách mám i při své výšce 192 cm před koleny dostatek prostoru.
Pojďme se ale podívat pod kapotu. Tam se toho tolik nezměnilo. Stejně jako předchozí generace spoléhá na sériově-paralelní hybridní systém, jehož základem je dvoulitrový atmosférický čtyřválec o výkonu 109 kW. To je tedy nárůst výkonu o 2 kW oproti předchozí generaci. Systémový výkon ale zůstává stejný, konkrétně 135 kW, tedy 184 koní. Ten je totiž daný výkonem elektromotoru, protože v nižších rychlostech slouží k přímému pohonu elektromotor a spalovací motor jen v případě potřeby pohání generátor. Jde tedy o sériový hybrid, což umožňuje vypuštění klasické převodovky. Zůstal jen jeden stálý převod, který odpovídá nejvyššímu převodovému stupni klasické převodovky, který se auto využívá až v rychlostech nad cca 80 km/h. Pak tedy jde o paralelní hybrid. Tento moderní a efektivní hybridní systém tedy žádnou zásadní změnu nepotřeboval, tou hlavní je přidání větší baterie o kapacitě 17,7 kWh s externím nabíjením, čímž se z Hondy CR-V stal i plug-in hybrid. Ostatně, už u předchozí generace jsem psal, že z tohoto povedeného hybridního systému by byl skvělý plug-in hybrid. A je tomu skutečně tak? To ukáže jízda.
Jaká je spotřeba?
Na startu je baterie nabitá na cca 3/4 až 2/3 kapacity. Vyjíždím v režimu EV, který auto používá samo, ale abych zjistil, jak funguje hybridní systém, přepínám po městském úseku na automatický hybridní režim. V tom auto ještě chvilku po vyjetí z Prahy jede na elektřinu, ale při nájezdu od cca 80 km/h startuje spalovací motor, který běží celou dobu jízdy po dálnici. Když ale při sjíždění z ní zase zpomalím, Honda CR-V e:PHEV opět jede na elektřinu. Jsou zde pádla pod volantem, která zajišťují regulaci rekuperace. Rozsah není ideální, dokázal bych si představit i silnější rekuperaci a naopak „plachtění“ bez rekuperace na druhé straně, kde i v nejnižším stupni nějaká rekuperace je. Je to ale rozhodně lepší než u předchozí generace Hondy CR-V nebo než u plně elektrické Hondy e.
Jelikož na trase je několik příčných prahů, mohu prověřit i komfort podvozku. A ten je opravdu výborný, možná díky pneumatikám s vyšším profilem. Překvapením pro mě je, že je na stejné trase pocitově lepší než u některých vozů prémiových značek jako Audi nebo Lexus. Je však nutné dodat, že tyto vozy mají naopak spíše nižší profil pneumatiky, což samozřejmě také hraje roli. Honda CR-V si ale nevede špatně ani v zatáčkách. O přímo sportovních jízdních vlastnostech mluvit nelze, zkrátka je to velké SUV a fyzikální zákony obejít neumí, ale rozhodně si nevede špatně. Plug-in hybrid je ale jen předokolka, takže má omezení v podobě trakce jen na jedné nápravě. Očekávám tedy, že základní hybrid si díky nižší hmotnosti a možnosti pohonu všech kol povede ještě lépe.
Po projetí cca 22kilometrového okruhu s kombinovaným provozem (město, dálnice i okresky) byla spotřeba podle palubního počítače 2,7 l/100 km. Pokud bych manuálně nezapnul automatický hybridní režim, dal by se tento krátký okruh jet s nulovou spotřebou benzínu, ale mě zajímalo, jak si auto povede v hybridním módu. Zejména i proto, že palubní počítač Hondy neukazuje spotřebu elektřiny, takže v čistě elektrickém módu bych na takto krátké trase nic nezjistil. Budu si muset počkat na test Zaostřeno na spotřebu.
Honda CR-V e:PHEV je velmi dobrý plug-in hybrid s jednou nevýhodou
Honda CR-V e:PHEV je velmi povedené auto a podle mě patří mezi nejlepší plug-in hybridy na trhu díky relativně velké baterii a elektrickému dojezdu 81 kilometrů (ovšem podle metodiky EAER), ale hlavně zásluhou kombinace s výborným hybridním systémem, jehož základem je atmosférický motor. Právě atmosférický motor v hybridních systémech funguje o poznání efektivněji než přeplňovaný, který volí většina evropských automobilek. Největší nevýhodou pak je podle mě absence specifikace pohonu 4×4. Honda CR-V e:PHEV je k dispozici pouze v nejvyšší výbavě Adcanced Tech, ovšem s poháněnou pouze přední nápravou. Ta vyjde na 1 394 900 Kč, zatímco základní hybrid e:HEV začíná na částce 1 119 900 Kč a verze s pohonem všech kol pak na 1 169 900 Kč. Takže pokud potřebujete pohon všech kol, nemůžete mít plug-in hybrid. Celkově je ale Honda CR-V velmi povedené auto.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz