Nedávno jsme měli v testu Ford S-Max, který nově dostal hybridní pohon. Jako full-hybrid, tedy vůz s plnohodnotným hybridním pohonem, si kromě něj můžete koupit například Galaxy nebo Kugu. Poslední zmíněný model, tedy kompaktní SUV, je k dispozici i jako plug-in hybrid. Menší modely jako Focus, Puma a Fiesta ale nabízí pouze mild-hybrid. Z nich jsme již testovali Fiestu a nyní se podíváme na větší Focus, který má navíc praktičtější karoserii kombi.
Technické parametry Ford Focus Kombi 1,0 EcoBoost Hybrid (mHEV) 155 k
Kompletní specifikaceKonstrukce | kombi, 4 668 × 1 825 × 1 848 mm, 1 388 kg |
---|---|
Pohon | Benzín, hnaná náprava: přední |
Výkon | 114 kW, 155 koní, točivý moment: 235 Nm / 2 000 ot/min |
Nádrž | 52 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 5,2 l / 100 km |
Cena od | 598 900 Kč |
Zajímavé je, že zatímco většina automobilek dělá mild-hybridy v kombinaci s automatickou převodovkou, Ford Focus má obě mild-hybridní motorizace kombinované s manuálním šestikvaltem. To by mi až tak nevadilo, řadím rád, ale u mild-hybridu tím auto zpravidla přichází o možnost plachtění na neutrál s vypnutým spalovacím motorem. Ale o tom až později. Ford Focus 1,0 EcoBoost Hybrid (mHEV) je v nabídce ve dvou výkonových verzích. Slabší z nich má 125 koní, silnější dokonce 155 koní (114 kW), což je na litrový tříválec úctyhodný výkon. A právě silnější verzi testuji. Navíc se sportovním paketem ST-Line.
V zatáčkách sedí opravdu skvěle.
Nejenže má sportovní „šmrnc“, pokud jde o vzhled, ale je i na větších kolech s nízkoprofilovými pneumatikami a má sportovní podvozek. Kola jsou v této výbavě standardně 17", ovšem testovaný kus má dokonce 18". Faktem je, že komfort jde trochu stranou a větší nerovnosti auto dává pocítit trochu více, ale v zatáčkách sedí opravdu skvěle. A pokud jde o komfort, když se někdo bude chtít vozit pohodlněji, asi si nebude připlácet za sportovní paket. Zároveň má vůz i solidní dynamiku a na trhu není moc litrových tříválců, které by jely lépe. Je evidentní, že mild-hybridní systém má největší přínos právě v tomto směru, protože přidá potřebné newtonmetry.
ST-Line paket Focusu Kombi sluší
Po designové stránce je Focus povedený, zvláště v paketu ST-Line s většími koly, spoustou sportovních doplňků nebo sportovní mřížkou chladiče mu to opravdu sekne. Vím, že design je individuální záležitost, a proto se do hodnocení designu v testech moc nepouštím, ale mně se Focus v této výbavě opravdu líbí. A to nejen zvenku, ale i uvnitř. I interiér je sportovně stylizovaný – nejen vzhledově (například červeným prošíváním), nýbrž i funkčně, protože sportovní sedačky mají solidní boční vedení a v zatáčkách příjemně podrží. Pokud jde o ovládání, je vidět, že na poměry Fordu ubylo tlačítek a více se ovládá přes displej. Chce to trochu zvyk, ale ovládání je poměrně intuitivní, alespoň podle mě.
Jakožto kombík nižší střední třídy má, alespoň v České republice, vůz ambice i na roli rodinného auta. Místo pro posádku není špatné, když si sednu při své výšce přes 190 centimetrů za „sebe“, vejdu se. Sice se dotýkám koleny sedačky přede sebou, ale není to nijak nepohodlné. V některých vozech téže třídy mám kolena namáčknutá v sedačce před sebou, takže v tomto směru si Focus nevede špatně. Na druhou stranu ale musím uznat, že na Octavii, kterou lze po stránce prostornosti považovat za etalon nižší střední třídy, přece jen něco ztrácí. Pokud jde ale o zavazadlový prostor, ten je opravdu velký a řekl bych, že i srovnatelný s Octavií. Ostatně, oficiální hodnota objemu je u Focusu 635 litrů, tedy o pouhých 5 litrů méně, než uvádí Octavia Combi.
Pár kapek paliva může ušetřit, ale stačí to?
A teď se konečně podívejme podrobněji na mild-hybridní pohon. Umí samozřejmě rekuperovat nějakou energii při brzdění, kterou pak může použít při akceleraci. To pár kapek paliva může ušetřit, ale stačí to? Jelikož mild-hybrid z podstaty nedokáže jezdit pouze na elektrický pohon, hlavní výhoda těchto systémů bývá v tom, že dokáže zkrátit dobu běhu spalovacího motoru. Ale k tomu je zpravidla potřeba automatická převodovka a jediný vůz, u kterého jsem tuto funkci v praxi viděl ve spojení s manuální převodovkou, byla Kia Rio mHEV. Ford Focus jako většina mild-hybridů dokáže vypnout spalovací motor při brzdění například před křižovatkou. Ale vypne jej pouze o pár sekund dříve, než by to udělal běžný systém stop/start. Takže z mého pohledu jde o vylepšený stop/start, který mírně prodlouží dobu vypnutého motoru a navíc dokáže rekuperovat část brzdné energie, kterou využije při akceleraci. Použití slova Hybrid v označení je ale podle mě poněkud matoucí, protože k plnohodnotnému hybridu má auto hodně daleko.
I z pohledu spotřeby se blíží spíše konvenčním pohonům s litrovými tříválci než k hybridu. Kombinovaný okruh, který používáme v rámci seriálu Zaostřeno na spotřebu, zvládl Focus 1,0 EcoBoost Hybrid (mHEV) se spotřebou 5,7 l/100 km podle palubního počítače a za celý test ukázal palubní počítač hodnotu 6,2 l/100 km. A to jsem jezdil běžným stylem jízdy, tedy plynule a na horní hranici rychlostních limitů. Není to špatná spotřeba, ale odpovídá spíše úsporným maloobjemovým benzínovým motorům, nikoliv hybridům. Člověk, který si auto pořídí v domnění, že se jedná o hybrid, by tedy mohl být zklamaný.
Ford Focus Kombi 1,0 EcoBoost Hybrid je určitě povedené auto a ve výbavě ST-Line kombinuje sportovnější charakter s prostorností kompaktního kombíku. Hybridní systém ale v tomto případě pomáhá spíše svižnějším rozjezdům než nižší spotřebě, která se většinou od hybridů očekává. Takže pro zájemce o úspornější pohon bude lepší volbou spíše Kuga, byť ta má jako SUV trochu jiné parametry než Focus Combi.
Foto: Marek Tomíšek, fdrive.cz
To si jako fakt někdo koupí?