Již před pár měsíci jsme vám mohli přinést první jízdní dojmy z elektrické řady EQE SUV, ale teprve nyní došlo na verzi 43 AMG, která je vstupenkou do světa šílené dynamiky a brutálního zátahu v elektrickém podání. Testovaná specifikace byla vyšperkovaná o 22" litá kola s nádherným výbrusem a šedý metalický lak Selenite se k povaze vozu náramně hodil. Nechyběl ani příplatkový paket AMG Night II, u něhož je označení vozu na zádi, přední světlomety a lamely přední masky v tmavě šedém laku. Něco takového jsem na žádném z Mercedesů ještě neviděl a líbí se mi to. Mnoho příplatků dokázalo výslednou cenu zapůjčené specifikace vyhnat až na 3,7 milionu Kč, což odpovídá výslednému mixu komfortu a zážitku za volantem.
Technické parametry Mercedes-Benz EQE SUV AMG 43 4MATIC
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 879 × 1 931 × 1 672 mm, 2 600 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 350 kW, 476 koní, točivý moment: 858 Nm |
Baterie | 100 kWh (90,6 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 170 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 23,2 kWh / 100 km, dojezd: 468 km |
Cena od | 3 079 450 Kč |
Mercedes-AMG EQE SUV 43 ale není jen o vzhledu. Hlavní dominantou je dynamický potenciál a schopnosti na limitu. Proto se na autě objevily vynikající pneumatiky Michelin Pilot Sport SUV. Ty držely jak přibité k silnici a při teplotách okolo 27 stupňů Celsia to neměly vůbec lehké. Pohotovostní hmotnost vozu dosahuje 2,5 tun, takže si asi mnozí z vás umí představit, jak moc bude trpět obutí při sportovnější jízdě. Hodně se mi líbila sportovní sedadla s logem AMG vtisknutým do opěrek hlavy. Škoda jen, že nenabízela přifouknutí bočnic pro lepší držení těla v zatáčkách. Kabina se nesla v duchu ostatních modelů řady EQE – hromada luxusních prvků, černého klavírního laku a nechyběl ani Hyperscreen. Třešničkou na dortu bylo kompletní pokrytí stropu a sloupků jemnou kůží Alcantara.
Údržba tohoto typu interiéru ale bude nejspíše hodně pracná, protože při „pohlazení“ stropu začaly v kabině létat smítka prachu. Ani dokonalá klimatizace s HEPA filtrem tak není spásou, i když její funkčnost musím ocenit jedničkou. Do interiéru nevpustila zvenčí sebemenší nečistoty a zápach z kouřících aut jedoucích před námi. Při jízdě na letošní ročník Elektrofestu jsem musel vyzkoušet všechny tři jízdní režimy (Comfort, Sport a Sport +). Ještě je tu Inteligentní, ale ten mi nepřišel důležitý. Naopak velmi se zlepšila rekuperace vozu, která je efektivnější v automatickém režimu a přidává i několik desítek kilometrů dojezdu navíc. Vůz lépe pracuje s mapovými podklady a rychlostními limity v daném úseku. Díky tomu již zbytečně nebrzdí tam, kde to není potřeba.
Německý výrobce zřejmě pečlivě poslouchá kritiku z řad novinářů a majitelů klasického sedanu EQE, protože další novinkou je přidání tepelného čerpadla do základní výbavy. Konečně! Ještě chybí vyřešit, proč u žádného z elektrických Mercedesů nenajdeme „frunk“ a máme to. Verze AMG 43 a 53+ však tento nedostatek dostatečně kompenzují. Testovaný kousek byl autem dvou tváří a hlavně v režimu Sport+ jsem měl v ruce něco, co ani zdaleka nepřipomínalo středně velké a těžké SUV. Natáčecí zadní náprava, velmi dobré přerozdělování výkonu na jednotlivé nápravy a sebejistý vzduchový podvozek, tyto tři věci jsou zárukou toho, že s AMG EQE 43 dokáže zkušený řidič nevídané věci. Ani benzinové sportovní hatchbacky s výkonem přes 300 koní neměly na okresních silnicích šanci, což bylo velké překvapení.
Za pár dní testu jsem prakticky nenašel okamžik, kdy bych si řekl, „tohle by mohlo být lepší“. Možná jen nejvyšší maximální rychlost na dálnici omezená na 210 km/h je limitující, ale pro ještě náročnější zájemce je tu verze 53+, která má maximálku položenou ještě výš a nabídne zdrcující dynamiku. V mém případě zvládla verze 43 zrychlení z 0 na 100 km/h v čase 4,5 sekundy, což je plně dostačující. Podvozek si uměl poradit i s většími nerovnostmi a hlavně na nových úsecích českých dálnic byla jízda jako na obláčku. Kdyby se někdo z vás ptal na nevýhody, vlastně jsem na žádné větší nepřišel. Lesklé obrazovky systému Hyperscreen vyžadují časté otírání hadříkem a možná snad jen ovládání sedadel by mohlo být o něco jednodušší. Tlačítka jsou zde na sebe až příliš natlačená a mnohdy se stane, že cestující vpředu nastaví úplně něco jiného, než původně zamýšleli.
Výkon 476 koní je zárukou oslnivé dynamiky v takřka jakýchkoliv rychlostech a kdo si libuje v pořádném zvuku, má možnost volby jednoho ze dvou předem nastavených audio profilů pohonu. A za kolik jezdí druhé nejrychlejší EQE SUV v nabídce? Měl jsem šanci vyzkoušet především dálnice, na nich v rychlostech okolo 125 km/h vůz odebíral v průměru 21,4 kWh na 100 km. Při rychlosti okolo 150 km/h se spotřeba zvýšila na 26,2 kWh na 100 km, což považuji za dobrý výsledek. EQE SUV umí nově odpojovat přední nápravu při nižším zatížení, a tak je dost možné, že naměřené hodnoty jsou tak trošku zásluhou i tohoto vylepšení.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz