Již vzhledem exteriéru vůz naznačuje svoje zaměření, na první pohled zaujme velký podíl chromu na karoserii a zblízka pak chromové detaily, na kterých je zpravidla logo DS. Stejný dojem pak mám i z interiéru, který je propracovaný do detailu, aby působil luxusně. A to se skutečně podařilo, ovšem některé detaily jsou na úkor ergonomie. Například jsem měl většinou problém, když jsem chtěl otevřít okénko u závory podzemních garáží. Až po chvilce mi došlo, že ovládání otevírání oken není na dveřích, ale nepřirozeně na středovém tunelu vedle voliče převodovky. Majitel tohoto auta si na to asi časem zvykne, ale já jsem okna neotevíral tak často, abych to stihl. Když jsem chtěl použít výstražné blinkry, tak jsem si zase málem vypnul motor.
Technické parametry DS 7 Crossback E-TENSE 4x4
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 573 × 1 906 × 1 625 mm, 1 852 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 220 + 80 kW, 300 koní, točivý moment: 520 Nm |
Baterie | 13,2 kWh |
Nabíjení | palubní: 7 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 1 395 000 Kč |
Zvláště nastavitelná délka sedáku mi přišla vhod, protože zajistila podporu stehen a byla pohodlná i při delší cestě.
I po usednutí za volant mě DS7 hýčkalo komfortem, ani při své výšce přes 1,9 metru jsem nemusel dělat kompromisy. Zvláště nastavitelná délka sedáku mi přišla vhod, protože zajistila podporu stehen a byla pohodlná i při delší cestě. I po usednutí „za sebe“ jsem měl dost místa, ale komfort bych prověřil až při delší trase. Na to, že se tento vůz rozměry řadí do kategorie kompaktních SUV, je uvnitř poměrně prostorný.
Nejzajímavější je ale pohonný systém. Jeho základem je přeplňovaná šestnáctistovka o výkonu 147 kW (200 koní) a dva elektromotory. Jeden je vpředu, druhý vzadu a každý má výkon 80 kW. Maximální systémový výkon v hybridním režimu je 220 kW, tedy 300 koní. Díky elektromotoru na zadní nápravě pak má DS7 pohon 4×4 i bez kardanové hřídele, což je u plug-in hybridů efektivnější řešení z hlediska prostoru i hmotnosti. V čistě elektrickém režimu se pak stará o pohon primárně zadní elektromotor a přední se přidává jen při potřebě pohonu všech kol.
I když jsem řídil i výkonnější a rychlejší plug-in hybridy, tak DS7 Crossback E-Tense 4×4 patří k těm nejrychlejším, tedy alespoň v přímce. Když při zapnutém režimu Sport sešlapuji pedál plynu na podlahu, dokáže pořádně zatlačit do sedačky. V zatáčkách už se ale projeví vyšší stavba karoserie v kombinaci se spíše komfortně naladěným podvozkem. Ale i tak poskytne v zatáčkách dostatečnou jistotu alespoň při normální až mírně svižnější jízdě. Ale na závodění to zkrátka není. Zase se ale komfortně přenáší přes nerovnosti a málokterá z nich je výrazněji cítit v kabině.
Během testu se ale snažím jezdit spíše plynule a na horní hranici rychlostních limitů, abych získal informaci, s jakou spotřebou se dá jezdit při normálním používání. Krátké trasy „okolo komína“ zvládám většinou na elektřinu, jelikož využívám každé příležitosti k nabíjení. Pak ale přichází delší cesta, během které jedu z Berouna do Prahy na ČVUT pro ochranné obličejové masky a ty pak vezu do nemocnice v Chebu. Zkouším zadat trasu do vestavěné navigace, tedy Cheb s Prahou jako bodem průjezdu, což většinou u plug-in hybridů pomáhá k efektivnějšímu hospodaření s energií v baterii. Přesto ale po vyjetí z Prahy, tedy po 47 km převážně po dálnici, už mám nulový dojezd na elektřinu a jedu jen na benzín. V elektrickém režimu po dálnici ujede do 30 km a s lehkou nohou a rychlostmi do 90 km/h se mi podařilo ujet 46 km čistě na elektřinu.
Na dálnici zkouším využít teorie, že spalovací motor má při vyšším zatížení i vyšší účinnost a zapínám dobíjení baterie.
Při sundání nohy z plynového pedálu, například při jízdě z kopce, se sice spalovací motor vypíná, ale to k maximální efektivitě nestačí. A opět se mi potvrzuje, že plug-in hybridy s přeplňovaným motorem nejsou schopné dosáhnout takové efektivity jako ty s atmosférickým motorem, který ideálně využívá Atkinsonův cyklus. Do Chebu tak dojíždím se spotřebou 6,5 l/100 km od startu a ta i na zpáteční cestě stoupá. Na dálnici zkouším využít teorie, že spalovací motor má při vyšším zatížení i vyšší účinnost a zapínám dobíjení baterie, ale to ideálně funguje právě u zmíněných atmosférických motorů. Tady to příliš nepomáhá. Ani když posledních cca 25 km jedu na elektřinu, protože se dobila velká část kapacity baterie, tak zpět do Berouna přijíždím se spotřebou 7,1 l/100 km. I když ani to není na převážně dálniční trasu u SUV této velikosti špatný výsledek.
Snížení spotřeby na delších trasách by pomohlo i rychlonabíjení, které některé plug-in hybridy mají, ovšem DS7 Crossback E-Tense ne a kvůli nabíjení výkonem 7,3 kW nemá smysl na 10 až 15 minut nabíječku připojovat. Možnost rychlejšího nabíjení by tedy spotřebu na dlouhé trase mohla snížit. Nicméně na kratších trasách při startu s nabitou baterií je spotřeba velmi pěkná. Kombinovaný okruh o délce cca 60 km jsem zajel se spotřebou 2,7 l/100 km, i zde tedy platí to co u většiny plug-in hybridů. Vyplatí se jen tomu, kdo opravdu má možnost pravidelného dobíjení a využívá toho. Za 689 km během celého testu vyšla spotřeba na 5,4 l/100 km podle tankování a celkem jsem dobil 66,21 kWh, tedy 9,61 kWh/100 km.
Zavazadlový prostor pojme podle oficiálních údajů 555 litrů, stejně jako u běžných motorizací. V pohodě se do něj tedy vešel složený kočárek a okolo něj zbyla spousta místa. Při zmíněném převozu masek do Chebu jsem si vyzkoušel, že po sklopení sedaček pojme DS7 Crossback opravdu objemný náklad, jen více zaoblená záď v oblasti pátých dveří mě při skládání trochu limitovala. Ale málokdo v tomto autě bude vozit tak velké náklady.
Krátce se zastavím u konektivity, systém vozidla samozřejmě má možnost pomocí Apple CarPlay nebo Android Auto přenést základní aplikace z telefonu na 12palcový středový displej ve vozidle. S mým, pravda již ne úplně novým, telefonem se to ale „nekamarádilo“, přestože v jiných vozech zpravidla vše funguje. Jelikož se ale v plug-in hybridech snažím využívat hlavně vestavěnou navigaci, příliš mi to nevadilo, pouze mi chyběly on-line informace o dopravě. Informace o objížďkách zpravidla k dispozici byly, byť někdy ne úplně přesné. K vozu je samozřejmě i mobilní aplikace, která umožní základní funkce, tedy přehled o stavu baterie i nádrže, časování nabíjení nebo nastavení temperování vozu.
DS7 Crossback je ve výsledku komfortní auto, které je zvenčí elegantní a uvnitř působí luxusně. Při častém ježdění na krátké trasy s pravidelným nabíjením umí být úsporné a na občasné delší trase ujede bez tankování snadno přes 500 kilometrů. Zároveň je i poměrně prostorné, ale v některých oblastech prostor a praktičnost musela ustoupit designu. Ale výsledkem je auto s opravdu originálním vzhledem.