BMW XM
test

BMW XM

První jízdní dojmy z obřího, rychlého a luxusního SUV
1

Velké SUV BMW XM už na první pohled ukazuje svaly, pod kapotou má velký a výkonný osmiválec, ale ujede docela daleko i čistě na elektřinu. Uvnitř pak posádku hýčká luxusem, ale i zde nalezneme odkazy na divizi M. Jak toto monstrum jezdí na českých okreskách a dálnicích?

Velké SUV BMW XM sice už designem ukazuje svaly, ale přece jen jde o velké a těžké auto. Navíc i s vysokou karoserií. Je mi jasné, že zrychlení v přímce bude famózní, ale nemám velká očekávání, pokud jde o jízdu v zatáčkách. Kromě zmíněné hmotnosti i výšky je to i dlouhé a široké auto, takže vnější rozměry jej nepředurčují k ostré jízdě po okreskách. Na výkon přes 650 koní z plug-in hybridního pohonného ústrojí jsem ale zvědavý.

Technické parametry BMW XM

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 5 110 × 2 005 × 1 755 mm, 2 710 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon480 kW, 653 koní, točivý moment: 800 Nm
Baterie29,5 kWh (25,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenípalubní: 7,4 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od4 339 400 Kč

BMW XM jsme již představovali, tak teorii vezmu jen stručně. Jde o teprve druhý samostatný model divize BMW M a zároveň první s výhradně plug-in hybridním pohonem. Jiné motorizace než PHEV tedy pod kapotou BMW XM nečekejme. Pod kapotou bije vidlicový osmiválec o objemu 4,4 litrů se dvěma turbodmychadly, který má výkon 360 kW (489 koní). Tomu pomáhá elektromotor o výkonu 145 kW (197 koní). Základní verze, kterou jsme měl možnost projet, pak má maximální systémový výkon 480 kW, tedy 653 koní. Je jasné, že nejde o primárně úsporný plug-in hybrid, ale přesto by s ním mělo být možné jezdit i úsporně. Dojezd na elektřinu je až 88 km dle WLTP a spotřeba 1,5 až 1,6 l/100 km dle stejné normy. Tomu odpovídají emise CO2 33 až 36 g/km, což znamená, že i toto monstrum může mít značky EL.

Zastavím se ještě u designu. Z prvních oficiálních fotografií v šedém laku a se zlatými doplňky (například rámečky masky) jsem měl smíšené pocity. Naživo v modré barvě a s decentnějšími černými doplňky (což vypadá i sportovněji) auto vypadá mnohem lépe a líbí se mi. Design je ale individuální záležitost a sami zástupci značky BMW přiznávají, že není cílem, aby se toto auto líbilo všem. Prostě ho buď milujete, nebo nesnášíte. Nic mezi tím. Nechám tedy design na vás, jen doporučuji hodnotit naživo.

BMW XM je zvenku sportovní, uvnitř luxusní

Sedám za volant a padá mi brada, protože takový luxus jsem ve sportovněji zaměřeném autě nečekal. Kombinace béžové a světle hnědé kůže vypadá nádherně a sportovní stránku dotváří karbonové a hliníkové dekory. Samozřejmě nemohou chybět emblémy divize M. Sedačky v béžové perforované kůži pak mají solidní boční vedení. Takže za mě je to krásně skloubený luxus s prvky, které naznačují sportovnější charakter auta.

Startuji tedy motor a vyrážím. Mám možnost jen krátkého svezení, které u plug-in hybridu spotřebu neprověří, takže si ji nechám na Zaostřeno na spotřebu, kam se snad BMW XM také časem dostane. Teď mě zajímá hlavně sportovní stránka vozu. Vyrážím nejprve po okreskách a překvapuje mě hned jedna věc. Vůbec nemám pocit, jako kdybych řídil tak obrovské SUV. Mám pocit jako za volantem auta minimálně o třídu menšího. Mám zapnutý režim Sport, ve kterém je řízení příjemně tuhé a díky tomu dává výbornou zpětnou vazbu. Díky skvěle naladěnému podvozku je to auto nečekaně agilní, vzhledem k rozměrům a hmotnosti. Samozřejmě hmotnost je cítit a pořád je to velké SUV, o kterém nelze mluvit jako o sportovním autě. Ale na poměry velkých SUV jezdí opravdu skvěle a musím uznat, že jsem nejel v podobně velkém SUV, které by bylo sportovnější. U jiných, rádoby sportovních, SUV mám často pocit, že dynamikou v přímce jejich sportovnost končí. U BMW XM to ale je jiné.

Zrychlení není tak intenzivní jako u elektromobilů

Pokud jde o zrychlení v přímce, pak výkon je brutální, ale akcelerace není tak ohromující, jak bych čekal. Je to ale tím, že jsem zvyklý spíše na výkonné elektromobily. Například i BMW i4 M50, které má o více než 100 koní nižší výkon, je pocit úplně jiný, což dokazují i tabulkové parametry. Ale faktem je, že BMW XM je o půl tuny těžší. Výkonnější verze Red Label, která má o téměř 100 koní více, jistě bude o jiném zážitku. Zatímco základní BMW XM se rozjede za 4,3 sekundy, Red Label to zvládne za 3,8 sekundy. Zajímavé by ale bylo srovnání s BMW iX M60 (které jsem neřídil), protože i přes nižší výkon než u základního BMW XM bych očekával pocitově lepší zrychlení. Proslýchá se, že stejný pohon, jako má BMW XM, dostane i nové BMW M5. V lehčím sedanu to bude ještě zajímavější.

Pokud jde o spotřebu, tak na tu se raději neptejte. V režimu Sport běží spalovací motor pořád a navíc šlo o opravdu ostrou jízdu, kdy jsem auto prohnal na okreskách i po dálnici. V cíli mi tedy palubní počítač ukázal 28,4 kWh/100 km. Zároveň jsem ale přesvědčený o tom, že normální jízdou se opravdu dá jezdit pod 2 litry na 100 kilometrů.

BMW XM

BMW XM je tedy výkonné monstrum, které na poměry velkých SUV jede skvěle. Když na to šlapete, spotřeba rozhodně nízká nebude. Ale můžete si vybrat, jestli pojedete rychle, nebo čistě na elektřinu, protože 88km dojezd dle WLTP většině lidí na každodenní jízdy stačí.

Foto: BMW Česká republika a Marek Tomíšek, fDrive.cz

bmw-xm
Klady
  • výborné jízdní vlastnosti v zatáčkách na poměry SUV
  • vysoký výkon a skvělá dynamika
  • solidní dojezd na elektřinu
Zápory
  • vysoká spotřeba při sportovní jízdě
Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Už vidím, jak majitel takového firemního auta poctivě nabíjí a jezdí za 2 litry :) Přesně tyhle auta leží v žaludku magistrátu, protože okupují modré zóny v centru a parkují tam každý den zdarma. V zimě to spouští kvůli topení motor poměrně často a dojezd na baterii je tristní. Na takových autech nemají EL značky co dělat.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze