Elektrifikace je u řady X od BMW již dobře známým pojmem. Přesto vás možná překvapí, že testovaný model BMW X1 xDrive25e nabízí čistě elektrický dojezd až 89 kilometrů podle standardu WLTP. Tato hodnota může být pro mnoho uživatelů zcela dostačující na každodenní kratší jízdy bez nutnosti spalování fosilních paliv. Jak si vůz vedl během testu?
Technické parametry BMW X1 (2022) xDrive 25e
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 500 × 1 845 × 1 642 mm, 1 855 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 180 (100 + 80) kW, 245 (136 + 109) koní, točivý moment: 477 Nm |
Baterie | 16,3 kWh (14,2 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 7,4 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,4 kWh / 100 km + 89 |
Cena od | 1 168 900 Kč |
Šedá mu sluší
Ačkoli je šedá v poslední době na každém kroku, osobně ji považuji za velmi zdařilou. Odstín testovaného vozu však posouvá tento dojem ještě dál. Kombinuje totiž jemný nádech hnědé a béžové, což v reálu působí elegantně. Výrazný podíl na atraktivním vzhledu má i sportovní M paket, příplatková 19" kola a černé „ledvinky“. Výsledkem je vůz, který působí dospěle a designově si rozhodně nezadá s vyššími modely. Naopak, subjektivně bych v některých aspektech hodnotil X1 dokonce lépe. Navíc se rozměrově stále jedná o automobil, který umožňuje snadné manévrování ve městě a pohodlné parkování i na menších parkovacích místech.
Stejně nadšený jsem byl i z interiéru. Zde dominuje veganská kůže v barevné kombinaci černé a červené. Ačkoli nejsem příznivcem červeného interiéru a nikdy by mě nenapadlo si jej objednat, musím uznat, že tato kombinace působí velmi elegantně. Navíc se perfektně doplňuje s šedým exteriérem. Použitý materiál je na dotek příjemný a důstojně nahrazuje pravou kůži.
X1 navíc nezklame ani v oblasti prostoru. Přirozeně je menší než modely X3 či X5, ale rozhodně se nedá říci, že by byl prostor uvnitř nedostačující. I na zadní lavici je dostatek místa pro vyšší osoby a přístup k ní je pohodlný. V konečném důsledku tak nabízí X1 velmi dobře vyvážený mix relativně kompaktních externích rozměrů a komfortu uvnitř.
Pod zadní lavicí je vysokonapěťová baterie s kapacitou 16,3 kWh, přičemž využitelná hodnota činí 14,2 kWh. Příjemným překvapením je, že baterie nijak (výrazně) negativně neovlivnila objem zavazadlového prostoru. Ten nabízí praktický tvar, odkládací prostor pod podlahou pro uložení kabeláže a šikovné kapsy po stranách. Objem zavazadlového prostoru činí 500 litrů, což sice na první pohled nemusí působit jako ohromující hodnota, ale pro průměrně velkou rodinu je zcela dostačující.
Objem palivové nádrže je 47 litrů, což je další pozitivní aspekt. U plug-in hybridů bývá nádrž často výrazně menší kvůli baterii, ale v tomto případě se podařilo zachovat vyvážený poměr mezi kapacitou nádrže a baterií, za což si zaslouží BMW pochvalu.
Reálný dojezd na elektřinu
Zmíněná baterie by měla dle metodiky WLTP umožnit čistě elektrický dojezd až 89 kilometrů, což je na první pohled velmi pěkná hodnota, samozřejmě mě však zajímaly spíše výsledky spotřeby v reálném provozu. BMW navíc podporuje nabíjení výkonem až 7,4 kW, což je pro domácí nabíjení i nabíjení u nákupních center dobře použitelné. Přesto je třeba zmínit, že některé moderní plug-in hybridy dnes nabízejí i výrazně vyšší nabíjecí výkony v desítkách kW.
S BMW X1 jsem se snažil jezdit převážně na elektřinu a nabíjel vůz hlavně doma z běžné zásuvky, případně na veřejných AC nabíjecích stanicích. Stanovil jsem si také cíl neomezovat dynamiku jízdy v čistě elektrickém režimu, a získat tak realistický obrázek o spotřebě. A výsledek? Při snaze o maximální efektivitu bych možná dosáhl dojezdu 80 kilometrů, nicméně jsem se nejvíce dostal na zhruba 70 kilometrů se spotřebou přibližně 19 kWh/100 km. Tento výsledek zahrnoval kombinaci městské, příměstské a dálniční jízdy, přičemž dálnice tvořila zhruba 5 % celkového mixu.
Z toho plyne, že toto plug-in hybridní BMW může být zajímavou volbou pro kratší až středně dlouhé jízdy. Pokud se baterie vyčerpá, přechází vůz na 1,5litrový tříválcový motor, který může být pro některé fanoušky BMW poněkud kontroverzní, avšak v praxi se ukázal jako dobře fungující a dostatečně dynamický. Spotřeba paliva se pak pohybuje okolo 6 až 7 litrů na 100 kilometrů.
Zhodnocení
Během používání BMW X1 xDrive25e jsem často přemýšlel, jestli mi za volantem vlastně něco chybí oproti modelu X3. Došel jsem k závěru, že i testovaná X1 nabízí zcela dostačující úroveň komfortu i dostačující jízdní projev s dlouhým dojezdem v čistě elektrickém režimu. Na druhou stranu, je nutné zmínit, že testovaná novinářská verze s cenou přesahující 1,6 milionu korun je téměř o půl milionu korun dražší než základní provedení a lze předpokládat, že mnozí fanoušci BMW budou nad tříválcovým motorem ohrnovat nos. V tomto kontextu se pak samozřejmě logicky nabízí i plnokrevné elektromobily BMW (či konkurenční značky).
Foto: Ioannis Papadopoulos, fdrive.cz