BMW 550e xDrive (2024)
test

BMW 550e xDrive (2024)

Ďábelské spojení dvou světů

Toužíte po výkonné verzi „pětkového“ BMW, ale elektrická verze je pro vás nežádoucí a ostrá M5 už příliš moc? Pak je tu zlatý střed nabídky, který nese označení 550e. Jedná se o plug-in hybrid a my jsme ho nyní otestovali.

Snad ještě nikdy se nestalo, že by se BMW řady 5 chlubilo tak širokou paletou motorů, jako je tomu u současné generace. V nabídce jsou naftové, benzinové a elektrické verze, takže výběr je široký. Aktuálně otestované provedení mělo pod kapotou benzinový šestiválec a ve spojení s plug-in hybridní soustavou se verze 550e chlubí kombinovaným výkonem 489 koní, pohonem všech kol a točivým momentem 700 Nm. Novinářský kousek přitom na venek vypadal dost obyčejně. Žádný extra nápadný lak karoserie nebo snad zlaté ráfky kol. Na poutání pozornosti by sice stačilo zabrouzdat do sekce příplatků, ale za mě by to bylo zbytečné. Auto vypadá jako ideální dálniční grand tourer a rozhodně mu to sluší.

Technické parametry BMW 5 (2023) 550e xDrive

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 5 060 × 1 900 × 1 515 mm, 2 230 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon360 kW, 489 koní, točivý moment: 700 Nm
Baterie0,9 kWh (19 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenípalubní: 7,4 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 5,7 l / 100 km
Cena od1 968 200 Kč

BMW přitom zvolilo přístup, že elektrickou a spalovací verzi od sebe vlastně skoro nelze rozeznat. Při pohledu zezadu totiž v nárazníku chybí výfuky a vlastně až označení 550e na víku kufru je známkou, že tady nebude pracovat jen elektrický pohon. Přední maska s částečně otevřenými vstupy pro přívod vzduchu pak také naznačuje odkaz na svět spalovacích vozidel. S novou generací BMW 5 se na začátku středového tunelu objevila dvojice odkládacích prostor pro mobilní telefony řidiče a spolujezdce. Ale pozor, bezdrátové nabíjení nabízí jen ten vlevo. Otázka je, zda je to kvůli technické náročnosti, nebo jen BMW šetřilo.

Testovaná specifikace nabízela čtyřzónovou klimatizaci i pohodlná celokožená křesla s bohatými možnostmi nastavení. Jen místo pro hlavu vzadu je omezené tvarem karoserie. Tento typický neduh samozřejmě vykompenzuje varianta Touring. Trošku odpor mám ke skrytým výdechům klimatizace, které se ovládají nepodsvíceným gumovým „něčím“. Za jízdy ve tmě jsem tak musel vždy po hmatu hledat, kde je příslušné místo pro posun ofuku směrem nahoru/dolu a do stran. To je za mě největší negativum, které bych v rámci faceliftu řady 5 rozhodně napravil. Kdo přežije záplavu lesklého černého laku na středovém tunelu, ten bude na palubě BMW řady 5 spokojen. Pozor ale na středovou loketní opěrku. Ta se skládá ze dvou částí, které se samostatně otevírají.

Jenže stačí, aby se řidič opíral o předěl dvou částí a přesně zde je neúnosně tvrdá část se švy, která po ujetí 100 km v kuse dokáže způsobit nehezkou bolest ruky. Přesně to se stalo i mě a po zbytek týdne jsem se o loketní opěrku za jízdy opíral jen minimálně. Pod kapotou vozu pracoval šestiválec s výkonem 313 koní. O dalších 197 koní se stará elektromotor a celkem lze počítat s výkonem 489 koní a točivým momentem 700 Nm. BMW 550e tak dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h v čase 4,3 s a vyvine maximální rychlost 250 km/h. Kdo rád jezdí v čistě elektrickém režimu, v případě plně nabité 19kWh baterie lze jet rychlostí až 140 km/h. V takovém případě ale řidič ujede nanejvýš 50 km. Naopak kdo bude využívat hybridní režim, baterie se vybije až po 75 km, což byl i můj případ.

Pohotovostní hmotnost činí v tomto případě 2 230 kg a bylo milým překvapením, že skrze podvozek a volant nebyla tato hmotnost jakkoliv poznat. BMW 550e rozhodně není tank, který by s sebou vozil zbytečná kila. I když se baterie vozu zdá vybitá, ve skutečnosti je v ní vždy pár procent energie, aby se vůz dokázal rychle připojit do jízdního pruhu nebo rychleji odstartovat z místa. To je velmi milé překvapení a ne všechna prémiová konkurence to má stejně. Naopak zamrzí absence rychlého DC nabíjení. Jedinou možností je nabíjet vůz skrze AC přípojku vlevo vpředu, maximálně 7,4 kW. I to by chtělo vylepšení a snad se ho v příštím roce dočkáme. A za kolik auto jezdí, když se vybije? I na to došlo a po ujetí 300 km bez nabité baterie se na palubním počítači zjevila cifra 7,4 l na 100 km.

Testovaná specifikace byla vybavena 20" disky, se kterými byl jízdní komfort optimální. Úplně komfortně testované BMW 550e nejezdilo, ale v rámci možností dokázalo tlumit celou řadu nerovností. O to lepší byla ovladatelnost na limitu, kdy jsem si ve sportovním režimu užíval každou zatáčku. Toto auto je spojením dvou světů – ekologie a výbušnosti. Oproti elektrické verzi i5 nehrozí ztráta výkonu spojená s tím, jak moc je nabitá baterie vozu. U 550e je samozřejmě vždy lepší mít v baterce alespoň 20 % energie, protože pak je jízda mnohem dynamičtější a spojení benzinu a elektřiny je vyváženější. Potěší i odhlučnění, které zde bylo na skvělé úrovni a je znát, že si s ním inženýři v BMW dali práci.

BMW 550e se zkrátka povedlo a až na pár drobných negativ se jedná o hodně povedené vozidlo, které potěší i nejnáročnější. Výkonu je zde mraky, brutální zátah pohonné soustavy nepolevuje ani v rychlosti přes 150 km/h a jakmile se vybije baterie, není potřeba se bát neúměrně vysoké spotřeby. Výhodou je i nenápadný vzhled, široké možnosti individualizace kabiny a cenu, která u testované verze i s příplatky činila 2 785 930 Kč s DPH. Zamrzí ale absence DC nabíjení, které by významně pomohlo zkrátit čekání na nabíjecí stanici.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

bmw-5-2023
Klady
  • omračující dynamika a výkon
  • hravý a zábavný jízdní projev
  • spotřeba i s vybitou baterií
  • v zeleném laku je verze 550e celkem nenápadná
Zápory
  • pomalejší AC nabíjení
  • nepodsvícené ovladače pro volbu směru ofuku klimatizace
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze