BMW i4 M50 vs. BMW M4 Cabrio na různých pneumatikách
test

BMW i4 M50 vs. BMW M4 Cabrio na různých pneumatikách

Udělali jsme souboj ve zrychlení i brzdění
8

Zatímco u nás už se začíná ozývat jaro a jsme svědky posledních záchvěvů zimy, vyrazili jsme do Slovinska za zimními podmínkami. Sportovní centrum Pokljuka, které leží téměř 1 400 metrů nad mořem, možná znáte podle biatlonového stadionu, ale je tam i polygon BMW arena. A právě na něm jsme otestovali BMW i4 M50 proti BMW M4 Cabrio.

Na zmíněném polygonu jsme dostali možnost proti sobě postavit BMW i4 M50, které ovšem bylo na letních pneumatikách, a BMW M4 Cabrio již na zimních. Nutno dodat, že na dráze sníh nebyl, ale jelikož venkovní teplota se pohybovala do 5 °C a dráha byla mokrá od tajícího sněhu, šlo o podmínky, které nahrávají zimnímu obutí.

Technické parametry BMW i4 M50

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 783 × 1 852 × 1 448 mm, 2 215 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon400 kW, 544 koní, točivý moment: 795 Nm
Baterie83,9 kWh (80,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 205 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 590 km
Cena od1 908 400 Kč

Dráha byla poměrně krátká a nešlo o klasický drag race. Ke standardní délce běžných drag race, která je 1/4 míle (cca 400 metrů), to bylo opravdu hodně daleko. Oba vozy se ale postavily na start jako v drag race a cílem bylo co nejrychleji vystartovat na rychlost přes 50 km/h a poté v bodě označeném kuželkami prudkým sešlápnutím brzdy aktivovat nouzové brzdění a vyzkoušet naopak brzdnou dráhu. Kromě zmíněných pneumatik tu však máme ještě jeden rozdíl. Elektrický sedan je o 295 kg těžší než benzínový kabriolet.

BMW i4 M50 i BMW M4 Cabrio mají podobný výkon

Pokud jde o výkon, je na tom mírně lépe BMW i4 M50, ale rozdíl není výrazný. Nejrychlejší verze i4 má pod kapotou 544 koní a BMW M4 xDrive Cabrio 510 koní. Dle technických údajů by to ale měla kompenzovat nižší hmotnost a benzínový kabriolet by se měl na 100 km/h rozjet za 3,7 sekundy, zatímco elektrickému sedanu to má trvat o 2 desetiny déle. Jaká ale bude realita na studeném asfaltu s různými pneumatikami?

Už při prvních jízdních dojmech, kdy jsme s BMW i4 v základní verzi eDrive 40 i silnější M50 vyrazili na polygon v Mostě, jsme si vyzkoušeli, že zvláště M50 je opravdu M se vším všudy. Má opravdu brutální zrychlení a i přes vyšší hmotnost auta skvěle drží v zatáčkách. Byť v kluzké zatáčce a s vypnutou kontrolou trakce jsme s hmotností trochu bojovali. Teď ale kontrolu trakce necháváme zapnutou.

Zde se potvrzuje výhoda pohonu všech kol pomocí elektromotorů na nápravách, který dokáže reagovat mnohem rychleji než jakýkoli mechanický či elektro-mechanický systém. Za volanty se různě střídáme, ale nezáleží příliš na tom, kdo ve kterém autě sedí. I když občas někdo v BMW i4 M50 na startu „zaspí“, vždycky navzdory handicapu v podobě letních pneumatik doslova vystřelí dopředu a u kuželek, označujících začátek brzdění, je dřív.

Vyšší hmotnost a letní pneumatiky...

Pokud ale jde o brzdění, je situace opačná. Ostatně, všechny trumfy v rukávu tu má BMW M4 xDrive Cabrio, které je o téměř 300 kg lehčí a navíc obuté na zimních pneumatikách. I v tomto případě nezáleží na tom, kdo sedí za volantem. BMW i4 M50 vždycky zastavuje dále. To je nejen vyšší hmotností, ale právě i letními pneumatikami, které v této teplotě již nefungují optimálně. Ukazuje to na fakt, že i když v Česku moc sněhu přes zimu nebývá, zimní pneumatiky mají smysl i kvůli nízké teplotě. Stačí pak trochu vyšší rychlost a brzdná dráha se prodlouží natolik, že se v kritické situaci nehodě už nepodaří zabránit. Zvláště pak u těžšího vozu, nejen elektromobilu, je potřeba na to o to více myslet.

Je to ale krásná ukázka toho, jak funguje trakce na BMW i4 M50. Navzdory papírově slabší akceleraci dané vyšší hmotností dokázal tento elektrický sedan vystartovat rychleji i na letních pneumatikách, které jsou také výrazným handicapem. Stejná výhoda by se pak měla teoreticky projevit i v zatáčce, kde asistenční systémy také dokáží mnohem rychleji reagovat dávkováním krouticího momentu tak, jak je potřeba.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Nechápu moc tyhle testy akcelerace a brzdění na rovince u nezávodních vozů, není nic vzdálenějšího od běžné jízdy v reálném provozu a potenciálním zákazníkovi to o jízdních vlastnostech téměř nic neřekne 🤔
Tom ReBlack
Tom ReBlack
"Ukazuje to na fakt, že i když v Česku moc sněhu přes zimu nebývá, zimní pneumatiky mají smysl i kvůli nízké teplotě. Stačí pak trochu vyšší rychlost a brzdná dráha se prodlouží natolik, že se v kritické situaci nehodě už nepodaří zabránit"

to je prostě blbost takhle generalizovat .. jasně na sněhu budou dobré zimáky vždy lepší jak letní i celoroční, ale ve všech ostatních případech už to platit nemusí a rozdíly mohou být propastné, ale stále nic tragického, když se jezdí předpisově a důležitá je spíše správná a včasná reakce řidiče.. >> není zimní jako zimní, kdy vás špičková zimní podrží v extrémech, ale na čisté vozovce je pak horší jak letní (opravdu záleží na mnoha faktorech).. a pak si lidé koupí tu nejlevnější šunku a mají ji na voze 10+ let, ale hlavní je, že mají bezpečné zimní obutí předepsané zákonem s dostatečným vzorkem ;)
Marek M.
Marek M.
Je to jenom u mě nebo i někdo jiný má podobný problém s videem? Po přehrání na notebooku (Win 10) po pár sekundách se obraz "rozbije". Když to dám pustit přímo na youtube, tak to dělá taky, i když v jiném momentu. Na mobilu (Android) OK.

Už vůbec nekomentuji natáčení videa na výšku. Často je to vidět např. ve zprávách, kde posílají diváci svoje domácí videa točená mobilem, ale to jsou amatéři. Nevím co bylo důvodem, ale tady nevidím důvod točit na výšku, vypadá to blbě a neprofesionálně.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze