Nejnovější zprávy potvrzují, že se propouštění zaměstnanců nevyhne ani společnosti Tesla. O zaměstnání tak přijde 7 % amerických zaměstnanců s plným pracovním úvazkem a k redukci dojde také u kontraktorů společnosti Tesla. V dopise zaměstnancům, který byl zveřejněn 18. ledna na blogu Tesly, zakladatel společnosti Elon Musk uvedl, že se Tesla momentálně nachází v obtížné situaci způsobené vysoce konkurenčním prostředím a potřebou vytvořit cenově dostupný model. Kvůli masové produkci automobilů, jako je Model 3, musí být vynakládáno značné množství prostředků. Marže u nového modelu je navíc podstatně nižší než u předchozích prémiovějších modelů.
Nejlepší elektromobil? Projeli jsme se Teslou Modelem 3
Tento krok následuje po červnovém propuštění přibližně 9 % zaměstnanců, což bylo dle vyjádření Elona Muska potřeba k eliminaci byrokracie a rychlejšího chodu celého provozu. Musk rovněž zmínil, že společnost zaměstnávala v říjnu 2018 celkem 45 tisíc osob, což oproti předchozímu roku znamenalo nárůst o 30 %. Zvýšená výroba nového Modelu 3 s cenovkou 44 tisíc amerických dolarů (přibližně 1,2 milionu korun i s daní) ovšem téměř přivedla Teslu k bankrotu – kvůli tomu, aby společnost dostala tento model co nejrychleji na trh, obětovala spoustu peněz. I přes tyto náklady se podařilo vykázat za loňský rok zisk 312 milionů dolarů (přibližně 7 miliard korun), což zakladatel společnosti považuje za úspěch. „S vynaloženým úsilím a trochou štěstí se nám snad podaří zajistit malý zisk,“ řekl Elon Musk.
Tesla se tak nyní potýká se stejným problémem, jaký řeší i jiné automobilky. Masová výroba automobilů představuje obrovské kapitálové náklady, avšak marže je často téměř neexistující. Dokonce i u výrobců automobilů, jako je společnost Ford, došlo k ukončení výroby některých řad sedanů (s výjimkou prémiových Mustangů), aby se společnost mohla soustředit na více lukrativní segment SUV a výrobu klasických amerických „trucků“.
V případě Tesly je vysoce pravděpodobné, že si budou zákaznici ochotni připlatit za značku, ikonický design a odladěný software. Konkurence však nespí a Tesla má před sebou nelehký úkol obstát nejen na trhu americkém, ale rovněž asijském a evropském.