Tesla jako vcelku nová společnost musí uspět v mnoha ohledech, na rozdíl od takového Volkswagenu, kterým v podstatě neotřásla ani obrovská kauza Dieselgate. Díky vizionáři a řediteli Tesly Motors v jedné osobě Elonu Muskovi se společnost rychle rozrůstá, zároveň ale také hodně riskuje. Minimálně uvedení Autopilota bylo krokem do neznáma a navíc firma nakupuje další společnosti, jako tomu bylo například u SolarCity. V roce 2008 byla Tesla na pokraji krachu a dnes se pomalu, ale jistě dostává do černých čísel. Aby se však naplno uchytila v drsném kraji automobilového průmyslu, musí uspět v následujících třech zkouškách.
Uvedení Modelu 3
Největší zkouška spočívá v uvedení Modelu 3 na trh. První sériové modely by totiž měly sjet z výrobních linek již tento rok a všechny zajímá, jestli termíny zvládne dodržet nebo ne. Netrpělivě totiž na své vozy čeká téměř 400 tisíc zákazníků. Ti neváhali zaplatit zálohu ve výši tisíce dolarů výměnou za slib, že se jim jednou nejlevnější Tesla dostane do garáže.
Úspěšnost Modelu 3 bude stěžejní pro další život automobilky a možná rozhodne o směru celého elektromobilového průmyslu v nadcházejících letech. Pokud bude Model 3 úspěch, firma díky přílivu kapitálu dostane prostředky na vyvíjení dalších automobilů a technologií. Naopak potenciální vlažné přijetí zákazníky, opakované reklamace a žaloby můžou Teslu dohnat až k zániku. Naštěstí však mladá automobilka nastřádala dostatek zkušeností s Modelem S a X.
Integrace SolarCity
V červenci minulého roku se Tesla rozhodla koupit výrobce solárních panelů SolarCity za 2,6 miliardy dolarů (63 miliard Kč). Tento obchod dotváří pohled Elona Muska na domácnost budoucnosti, která má být pohledná, ekologická a moderní.
V závislosti na tom, jak se bude SolarCity obchodně dařit, závisí možná i život Tesly. Sám Elon Musk se nechal slyšet, že se jednu dobu bál, že SolarCity Teslu „stáhne dolů“. I přes působivé vize solárních domovů měla společnost taktéž existenční problémy a její vyhoupnutí na vrchol bude stát určitě nejeden dolar.
Vypořádání se s akciovým trhem
K Tesle se ještě pořád akcionáři chovají víc jako ke startupu než jako k automobilce. Vlivem minulých problémů a úspěchů tak cena akcií musela zažívat mořskou nemoc – takové výkyvy se určitě nevidí často. S tím souvisí i kapitál firmy, jehož je v automobilovém odvětví potřeba víc než hodně. Elon Musk samozřejmě pracuje na optimalizacích finanční stránky věci a pomohl si také tisícidolarovou injekcí od každého zákazníka, který si Model 3 předobjednal. Spolu s růstem objemu výroby a zaběhnutím firmy by se měly výkyvy mírnit.
Zatím to vypadá, že se Tesla i přes vlnu pesimismu vydala správnou cestou a nám nezbývá, než jí popřát mnoho úspěchů i do roku 2017.
Zdroj: businessinsider.com