O vítězstvích v závodech rozhodují nejen výkony jezdců na závodních okruzích, ale také výsledky práce inženýrů a techniků v technickém zázemí. Stále důležitější roli přitom hraje elektronika, která umožňuje inženýrům analyzovat obrovská množství dat, získávaná během provozu závodního automobilu nebo motocyklu. Elektronické řídicí moduly vyspělých závodních vozů a motocyklů jsou skutečnými digitálními mozky. Jak to funguje u značky Cupra a Ducati?
Každý závodní vůz Cupra TCR je vybaven 55 senzory, které poskytují informace o nejrůznějších parametrech, například o rychlosti jízdy, teplotě pneumatik nebo provozních stavech motoru. V případě motocyklu Ducati Desmosedici GP zaznamenává dokonce až 80 senzorů veškeré dění na závodním okruhu. Nepřetržitá měření jsou pro oba týmy zásadní. „Naším cílem je poskytnout našemu jezdci nejlepší možné podmínky pro závod, proto se snažíme dosahovat maximálních výkonů při zachování bezpečnosti,“ vysvětluje Roberto Canè, ředitel oddělení elektronických systémů v týmu Ducati Corse.
Až šestnáct milionů příkazů za sekundu. Touto rychlostí zpracování dat disponuje každý ze čtyř řídicích modulů závodního vozu Cupra TCR. Dva moduly jsou součástí motoru, další dva jsou uloženy v kokpitu závodního vozu. „Moduly jsou vzájemně propojené a souběžně řídí motor, elektrickou soustavu, palubní počítač a převodovku,“ upřesňuje Xavier Serra, vedoucí výzkumu a vývoje značky CUPRA. Podobně zpracovává řídicí modul motocyklu Ducati Desmosedici GP až 10 000 parametrů provozních vlastností motocyklu po celou dobu jeho jízdy na závodním okruhu. Řídicí jednotka může například ovlivnit reakci zadního kola v závislosti na povrchu vozovky nebo povětrnostních podmínkách.
V Moto GP spoléhají všechny týmy na jednu společnou hlavní řídicí jednotku, která řídí motor, převodovku a ovládání škrticí klapky. Na rozdíl od závodních automobilů mohou být na motocyklech upravovány parametry před každým závodem. „Programujeme vyšší výkon na rovinkách a mírnější výkonovou charakteristiku pro průjezdy zatáček. Existují skutečně široké možnosti úprav,“ ujišťuje Canè. Na druhé straně jsou nová pravidla pro elektronické systémy a řízení motoru v mistrovstvích cestovních vozů velmi přísná. Protiprokluzové systémy jsou zakázány a ABS lze používat pouze ve vytrvalostních závodech, jako je 24hodinový závod na Nürburgringu.
Během závodního víkendu vznikne cca 25 GB informací, které pak musejí inženýři pečlivě analyzovat. „Musíme počkat, dokud závod neskončí. Až poté si můžeme data stáhnout a zkoumat, jak bychom mohli náš vůz vylepšit,“ říká Xavier Serra. „Pro nás skutečný závod začíná v pondělí,“ uzavírá Canè.