Soukromé metro Loop Las Vegas. Tesly jezdí vlastním tunelem a vozí návštěvníky

Soukromé metro Loop Las Vegas. Tesly jezdí vlastním tunelem a vozí návštěvníky
Fotografie: Boring Company
  • Tunelářská společnost Boring Company otevřela první komerční Loop
  • Systém podzemních tunelů bude sloužit návštěvníkům Las Vegas
  • Vyhrazený je vozidlům Tesla

Elon Musk zjevně není spokojen s životem na zemském povrchu, protože z něj neustále míří oběma směry pryč. Kromě kosmického programu SpaceX a budování sítě internetových satelitů se snaží proniknout i pod zem s vlastním způsobem rychlé, bezkolizní dálkové přepravy Hyperloop. A protože podpory pro podobné projekty není nikdy dost, uvedl do provozu jakýsi předstupeň Hyperloopu. Pod ulicemi města Las Vegas, zářícího tisíci kasiny uprostřed nevadské pouště, vybudoval první úsek podzemní trati nazvané Loop, která umožní pohyb návštěvníkům Las Vegas bez kolon, stresu a lokálních emisí. Ano, metro tu máme také, chtělo by se říct.

Jenže to by nebyl Elon Musk, aby nedělala věci po svém. Žádné koleje, depa ani nákladné zabezpečení. Podzemními tunely sviští elektrické Tesly jedna za druhou a zvládnou přepravit téměř 4 500 lidí za hodinu. Ano, jediná trasa pražské podzemky dokáže šestkrát tolik, ovšem to je přeci jen jiná úroveň. Systém Loop je navíc na úplném začátku, kdyžto pražské metro už slouží bezmála půl století. Z tohoto úhlu pohledu je to parádní výkon, který podle electrek.co okouzlil i jednoho z čelných představitelů města a prezidenta fotbalového klubu Raiders Marca Badaina natolik, že projektu vyjádřil plnou podporu a zároveň oznámil záměr postavit jednu ze stanic plánovaného prodloužení i přímo u zcela nového stadionu Raiders. V plánu je rovněž propojení legendárního bulváru Strip a samozřejmě i letiště.

Aktuálně společnost Boring Company (ne, neznamená to nudná, ale vrtací, či lépe vrtná), patřící do Muskova portfolia, vyhloubila první linku LVCC Loop u kongresového centra o celkové délce 2,4 km se třemi velkými stanicemi. V plánu je samozřejmě další rozšiřování na násobky této délky s cílovou kapacitou 51 000 cestujících za hodinu, obsloužených 43 středně velkými stanicemi. Ačkoliv jde de facto o klasickou silnici v raženém tunelu o průměru 3,66 m s výjezdy na povrch, je fyzicky oddělená od povrchové sítě a nehrozí tak narušení plynulosti. Zajímavý je rovněž vývoj technického řešení; původně měla Tesla najet na nízký transportér, který ji měl výtahem snést do úrovně podzemního tunelu a v něm ji pak vézt, aniž by musela otočit vlastním kolem. Další vývojové stadium je vidět na přiloženém tunelu z losangeleské zkušební trati; tam jsou místo plné vozovky jen dvě úzké trasy pro kola, přičemž ta přední vedou speciální vozíky. Tunely jsou plně osvětleny a zabezpečeny hlásiči požáru, sprinklery, nouzovými východy a několikanásobnou komunikací včetně LTE sítě. Všechny úseky jsou pod 100%, neustálým kamerovým dohledem. Boring Company také neopomněla připomenout, že tunely jsou nejbezpečnější místa ve městech během zemětřesení, vůči nimž není tato oblast zcela imunní.


Projekt, který už svezl první cestující, byl prezentován jako velký úspěch (po krátké testovací trati v Los Angeles je to první, komerčně využitelný Loop na světě) a zjevně má společnost připravit na pozdější Hyperloop. Jenže zdaleka ne vše šlo podle plánu a tak rozjezd poznamenala absence jedné z hlavních slibovaných výhod. Vozidla zatím v podzemí nejezdila autonomně a „vysokou rychlostí“, nýbrž s řidiči, nejvýš 35 mil za hodinu, tedy 56 km/h. To dost podvázalo kapacitu systému a také znemožnilo Elonu Muskovi demonstrovat výhody autonomního řízení, avšak přesto se jedná o přelom. O skutečném účelu této akce se můžeme jen dohadovat, protože vrtat tunely za miliony dolarů jen pro několik elektrických aut, vozících turisty, na první pohled velký ekonomický smysl nedává. Ovšem projekt podpořilo několik vlivných subjektů, včetně dvou velkých kasin, a Elon možná ví něco, co my ne, ostatně nebylo by to poprvé.

Stanice budou povrchové i podzemní, silně inspirované prostředky MHD
Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze