Protože je společnost na dopravě závislá, její potřeba stále roste. Ziskové marže v dopravě však navzdory tomu mohou být nízké, což zpomaluje rychlost transformace. Současně významná část celosvětových emisí CO2, přibližně čtvrtina, pochází právě z dopravy. Společnost Scania si uvědomuje, že je součástí problému, a to tedy znamená, že musí být i součástí řešení.
Pokud jde o snižování emisí pomocí elektrických vozidel, věci se dějí rychleji, než jsme ještě před pár lety očekávali. Existují pro to tři hlavní důvody:
- Zvyšují se požadavky na udržitelnost – nejen pokud jde o emise CO2, ale také o místní znečištění ovzduší a hluk
- Pro zákazníka je to výhodné – vzhledem k nákladům na energii a silniční poplatky se elektromobily stávají rychleji konkurenceschopnými
- Rychlý vývoj technologií – kapacita baterií a technologie rychlého nabíjení se rychle zlepšují
Závazek společnosti Scania zní takto:
Společnost Scania se zavázala přispět k udržení globálního oteplování pod 1,5 stupněm Celsia – schválili jsme vědecky podložené cíle pro rok 2025 a podepsali jsme závazek The Climate Pledge, v němž se zavazujeme, že uděláme vše pro to, abychom po roce 2040 nezvyšovali množství skleníkových plynů v atmosféře. Tyto závazky se týkají jak emisí z našich vlastních provozů, tak emisí při používání našich výrobků našimi zákazníky.
Abychom tento posun umožnili, nabízíme širokou škálu elektrifikovaných a hybridních vozidel a také nejširší škálu motorů kompatibilních s biopalivy. Zatímco biopaliva budou důležitá jako přechodná paliva v provozech, které jsou považovány za obtížně elektrifikovatelné – jako je přeprava dřeva a dálková přeprava – pracujeme na elektrifikaci i těchto segmentů a testujeme elektrická vozidla v reálném provozu u zákazníků. Scania uvedla na trh vozidla BEV a PHEV pro městský provoz. BEV s celkovou hmotností 29 tun má dojezd 250 km po 90minutovém nabíjení. PHEV s celkovou hmotností 29 tun má po plném nabití dojezd 60 km na plně elektrický pohon.
Plán cesty k elektrifikaci dopravy
- V roce 2022 Scania uvede na trh modernizovaný PHEV s celkovou hmotností 36 tun s plně elektrickým dojezdem 60 km po 30 minutách nabíjení.
- V roce 2023 budou k dispozici těžší nákladní vozy BEV s celkovou hmotností 40 tun schopné jízdy po dobu čtyř hodin nebo tří hodin s celkovou hmotností 60 tun, určené pro regionální dopravu.
- V roce 2024 vstoupí na trh dálkové elektrické nákladní automobily uzpůsobené pro rychlé nabíjení během 45minutových přestávek řidičů na odpočinek. Ty budou schopny jezdit čtyři až čtyři a půl hodiny v závislosti na tom, zda je celková hmotnost 40/60 tun.
Do roku 2025 budeme schopni elektrifikovat většinu typů provozů, včetně stavebnictví, těžby, dálkové přepravy a nákladních vozidel na přepravu dřeva. V tomto roce bude také 10 % našich objemových prodejů v Evropě elektrifikováno. Pokud se podíváme do druhé poloviny desetiletí, budeme mít technické možnosti elektrifikovat víceméně jakýkoli provoz; nebude to však ještě výhodné pro všechny zákazníky na všech trzích. Do roku 2030 by však mělo být elektrifikováno 50 % celkového objemu našich prodejů vozidel. K rozvoji elektromobility je potřeba mít přístup k nabíjecí infrastruktuře a obnovitelné elektřině. Investice do infrastruktury a partnerství pro bateriová elektrická vozidla proto pro nás zůstávají prioritou.
„Vědět, co a kdy přijde, znamená, že můžeme zákazníkům pomoci plánovat s velkým předstihem, což je nesmírně důležité, pokud jde o věci, jako je právě zmíněná nabíjecí infrastruktura, jejíž zavedení může trvat značnou dobu,“ říká Fredrik Allard, senior viceprezident pro e-mobilitu. „Prostřednictvím silných partnerství a aliancí se zúčastněnými stranami nejen v tradičním dopravním průmyslu, ale také pokud jde o věci, jako je energetická infrastruktura a zelená energie, máme v úmyslu tento přechod v odvětví nejen sledovat, ale být v jeho čele. Řídit tento posun, jak rádi říkáme.“ Chceme poskytovat co nejefektivnější elektromobily. Protože máme vlastní vývoj a výrobu všech klíčových komponent, věříme, že je to možné. K návrhu baterií a optimalizaci systémů využíváme také data z propojených vozidel, přičemž bateriové články jsou speciálně přizpůsobeny pro těžká nákladní vozidla.