Nový elektrický kompaktní crossover, Kia EV3, máme v redakci na dlouhodobý test a zároveň na celou sezónu Mistrovství České republiky v ecoRally. Ta začala tradičně v Českém Krumlově a byl to náš první start s vozem Kia EV3. O účasti naší druhé redakční posádky, Petr Vomáčka – Martina Vomáčková jsme již psali. Pojďme se tedy podívat na 13. ČEZ Czech New Energies Rallye 2025 pohledem posádky Marek Tomíšek – Miroslav Tomíšek.
S vozem Kia EV3 jsme se zaměřili hlavně na spotřebu
Tradičně se zaměřujeme více na spotřebu, ale zpočátku jsme si vedli dobře i v pravidelnosti. V první etapě jsme se postupně posouvali dopředu až na průběžné 7. místo. Pak jsme ale museli v měřeném úseku cca 20 metrů couvat, protože jsme v úzkém místě potkali autobus, se kterým jsme se tam prostě nevešli. Tím jsme se trochu posunuli dozadu, ale většinu ztráty nám odstranilo pravidlo zvané „žolík“, které je právě pro takové případy. 2 % měřicích bodů, kde byla posádka později, se škrtá, aby se eliminovaly podobné události. Po aplikaci „žolíků“ jsme tedy stále byli v první desítce i v mezinárodní konkurenci, protože Czech New Energies Rallye je zároveň součástí světového poháru Bridgestone FIA ecoRally Cup.

Páteční trasa vedla nejprve do Temelína k jaderné elektrárně, kam jsme přijeli se spotřebou 14 kWh/100 km podle palubního počítače. Po krátké přestávce jsme do Českých Budějovic přijeli se spotřebou 10,8 kWh/100 km a po příjezdu zpět do Českého Krumlova nám palubní počítač ukázal 13,4 kWh/100 km. S těmito výsledky jsme byli spokojeni a říkali si, že můžeme pomýšlet na nejvyšší příčky.
Podruhé jsme couvali a pak udělali chybu
Ve druhé etapě jsme potkali na ještě užší cestě pro změnu kamion a museli jsme couvat cca 100 metrů na nejbližší širší místo. Tím jsme tedy ztratili více a bylo nám jasné, že teď už na to asi „žolík“ stačit nebude, byť stále většinu eliminuje. Poté jsem ale udělal chybu já, když jsem přehlédl start měřeného úseku a najel do něj mimo startovní čas. Navigátor Míra po odbočce hlásil, že za 250 metrů je start měřeného úseku. Já jsem mu řekl, že si může připravit průměrné rychlosti ať stihneme odstartovat následující celou minutu a já ohlídám start. Jenže jsem značku přehlédl a vjeli jsme do měřeného úseku mimo celou minutu. Tady jsme nabrali rozhodující ztrátu, protože předchozí nezaviněné ztráty by z větší části odmazal „žolík“.

Ze spotřeby jsme ale měli od začátku skvělý pocit a říkali si, že by se to vítězství podařit mohlo. Po příjezdu do cíle a zveřejnění výsledků se to potvrdilo. Hodnocení spotřeby jsme s s Kiou EV3 vyhráli. Na 544,7 km jsme spotřebovali pouze 69,42 kWh. Spotřeba tedy vyšla na 12,75 kWh/100 km.
Kia EV3 byla nejúspornějším vozem absolutně
Hodnocení jse postavené tak, že jde spíše o schopnost posádky, o kolik dokáže snížit spotřebu proti oficiální hodnote WLTP. My jsme tedy měli tzv. Performance index 0,7883. Zároveň jsme ale měli celkově nejnižší spotřebu z celého startovního pole, přestože jelo i několik mnohem menších aut (Peugeot e-208, DS3 E-Tense, Citroen e-C3 nebo Hyundai Kona 1. generace). Takže Kia EV3 zaujala pozici nejúspornějšího auta v celém 34členném startovním poli. Jako jediná posádka jsme se vešli s celkovou spotřebou pod 70 kWh.
Chcete lekci úsporné jízdy přímo od řidiče vítězné posádky? V rámci kurzu Spotřeba pod kontrolou je i možnost osobního tréninku přímo ve vašem autě. Na tento kurz nyní platí 15% sleva pro čtenáře fDrive.cz. Stačí zadat slevový kód FDRIVE15. |
V hodnocení spotřeby byly na dalších třech místech posádky vozů Hyundai Kona Electric. Druhé místo obsadila posádka Tomáš Plesník – David Dočekal a třetí byli čeští reprezentanti v Eco Rally, Michal Žďárský a Jakub Nábělek. V konečné klasifikaci ČEZ Mistrovství ČR v ecoRally, tedy spotřeby i pravidelnosti dohromady, pak vyhrála belgická posádka Bernard Heine – Valerie Piette s vozem Volkswagen ID. 7 Tourer GTX, druzí byli již zmínění čeští reprezentanti, Michal Žďárský – Jakub Nábělek a třetí Antoine Dechamps – Bernard Verstraete s vozem Volkswagen ID. 3 GTX. Celkové hodnocení v rámci světového poháru FIA pak vyhráli čeští reprezentanti.
Před startem s novým autem jsme byli plni očekávání, protože jsme nevěděli, jak bude nová Kia EV3 vycházet v tomto hodnocení. Teď už víme, že je to nejen velmi úsporné auto a přebírá štafetu po Niru EV, ale zároveň je WLTP hodnota reálná a dá se dostat výrazně pod ní. Těšíme se na další soutěže, kde budeme bojovat nejen o umístění ve spotřebě, ale i v pravidelnosti, což bez mezinárodní konkurence bude o něco jednodušší.
Zajímá mě to hlavně v kontextu toho, že v kombinaci spotřeby a pravidelnosti si dobře vedly Volkswageny, které mají obecně spotřebu o dost horší než Hyundai nebo Kia, tak co je ta pravidelnost za parametr, že tak převážil?