Americká automobilka Rivian na akci Autonomy & AI Day, která se konala v Palo Altu, představila klíčové technologické pilíře svého dalšího vývoje. Společnost konkrétně oznámila přechod na vlastní křemík, novou generaci autonomního hardwaru i softwarovou architekturu hluboce propojenou s umělou inteligencí.
„Nemohl bych být nadšenější z práce, kterou naše týmy odvádějí v oblasti autonomie a umělé inteligence. Naše aktualizovaná hardwarová platforma, jejíž součástí je i náš vlastní inferenční čip s výkonem 1 600 TOPS, nám umožní dosáhnout zásadního pokroku v samořiditelných technologiích a naplnit náš cíl – autonomii úrovně L4,“ uvedl zakladatel a generální ředitel Rivianu RJ Scaringe.
Základem nové strategie je každopádně Rivian Autonomy Processor první generace (RAP1). Jde o vlastní 5nm procesor navržený speciálně pro zpracování obrazových dat a fyzickou AI. Čip integruje výpočetní jednotky i paměť do jednoho modulu, což má přinést vyšší efektivitu, výkon a současně znamenat splnění přísných automobilových bezpečnostních norem. RAP1 nabízí výpočetní výkon až 1 600 TOPS a zvládne zpracovat přibližně pět miliard pixelů za sekundu.
Procesor RAP1 je přitom srdcem třetí generace výpočetního systému Autonomy Compute Module 3 (ACM3) navrženého tak, aby byl škálovatelný i do budoucna. Díky technologii RivLink lze propojit více čipů a dále navyšovat výpočetní výkon podle potřeb autonomních funkcí. Důležitou roli má také vlastní AI kompilátor a software vyvinutý přímo Rivianem. Americký start-up kromě toho oznámil, že plánuje rozšířit senzorovou výbavu budoucích modelů R2 o LiDAR. Ten má doplnit multimodální přístup k vnímání okolí, zvýšit redundanci systému a zlepšit chování vozu v komplikovaných situacích. Nová generace autonomního hardwaru, včetně ACM3 a LiDARu, je aktuálně ve fázi validace a do sériové výroby by se měla dostat ještě na konci roku 2026.
Na softwarové úrovni pak Rivian staví na Rivian Autonomy Platform, která využívá kontinuální datovou smyčku pro trénování modelů. Klíčovým prvkem je Large Driving Model, tedy základní autonomní model trénovaný podobně jako velké jazykové modely. Díky metodě Group-Relative Policy Optimization dokáže systém z rozsáhlých dat odvozovat optimální jízdní strategie a přenášet je přímo do vozidel.
V krátkodobém horizontu se autonomní funkce rozšíří i na druhou generaci modelů R1, které získají režim Universal Hands-Free. Ten umožní asistované řízení bez nutnosti držet volant na více než 3,5 milionu mil silnic v USA a Kanadě, včetně vybraných úseků mimo dálnice. Současně Rivian představil placený balíček Autonomy+, který bude dostupný od začátku roku 2026. Nabízen bude buď formou jednorázové platby, nebo jako měsíční předplatné. Automobilka přitom počítá s tím, že schopnosti autonomie se budou postupně rozšiřovat, a to až po plnohodnotnou osobní autonomii úrovně L4 u budoucích generací vozidel.
Umělá inteligence se ale v Rivianu neomezuje pouze na řízení. Nová architektura Rivian Unified Intelligence totiž propojuje data napříč vozidlem, cloudem i servisní infrastrukturou. Výsledkem bude nový hlasový Rivian Assistant, který dorazí v roce 2026 na modely R1 první i druhé generace. Asistent poběží primárně na výpočetních modelech ve vozidle, propojí palubní systémy s aplikacemi třetích stran a využije pokročilé jazykové modely pro přirozenou komunikaci.
Stejná AI architektura pak má zásadně proměnit i servisní procesy. Inteligentní diagnostika bude analyzovat telemetrii a historii vozidla, pomáhat technikům s rychlou identifikací problémů a postupně nabídne pokročilé samoobslužné funkce také uživatelům v mobilní aplikaci.

