Rakouský plán obnovy a odolnosti pro roky 2020 – 2026, jehož součástí je dotační program pro přeměnu vozového parku autobusů na bezemisní pohony (EBIN), pokračuje také v roce 2023. Cílem rakouského plánu obnovy je podpora mobility šetrné k životnímu prostředí a zvýšení podílu elektrobusů ve veřejné dopravě. Rakousko totiž hodlá předčit Evropskou unii a dosáhnout klimatické neutrality o celých deset let dříve než ostatní členské země, tedy již v roce 2040.
První výzva financovala autobusy pro sedm spolkových zemí
V současnosti bude vypsána třetí výzva k podávání nabídek na bezemisní autobusy. V předchozí první výzvě bylo vybráno deset projektů v sedmi spolkových zemích a dalších 118 bezemisních autobusů je nyní financováno částkou přes 38 milionů eur (900 milionů Kč). Ministerstvo ochrany klimatu (BMK) se tak snaží výrazně zvýšit počet bezemisních autobusů a kapacitu dobíjecí infrastruktury. BMK tímto také podporuje občany, aby měli k dispozici alternativu šetrnou ke klimatu a mohli snáze přejít ze soukromé na veřejnou dopravu.
„Lidé v Rakousku chtějí cestovat způsobem šetrným ke klimatu. Pomáháme jim s tímto schématem financování,“ říká ministryně pro ochranu klimatu Leonore Gewessler. „Investujeme do mobility s nulovými emisemi lokálně a vytváříme atraktivní nabídku pro každého, kdo by chtěl místo vlastního auta jet autobusem s nulovými emisemi.“
Druhá výzva EBIN byla otevřena od 29. června do 28. září 2022. Kladně bylo hodnoceno celkem šest předložených projektů ze šesti spolkových zemí (viz přehled níže). Nově může 118 autobusů s pohony šetrnými ke klimatu doplnit nebo nahradit autobusy na fosilní paliva. Pro snížení emisí byly vybrány elektrobusy, trolejbusy nebo autobusy s pohonem na vodík. Všechny projekty předložené Rakouské agentuře pro podporu výzkumu (FFG) byly hodnoceny nezávislou odbornou porotou a třetí výzva EBIN začíná běžet 15. února 2023 a potrvá až do 26. dubna 2023.
Projekty spolkových zemí
- Vorarlbersko – 48 elektrobusů
- Dolní Rakousko – 26 elektrobusů včetně dobíjecí infrastruktury
- oblast Zillertalského ledovce – 3 elektrobusy
- Salzburg – 16 elektrobusů a 5 vodíkových autobusů
- Bruck – elektrické midibusy 3
- Vídeň – elektrické vyhlídkové autobusy
„Přechod na vozový park bez emisí je důležitým krokem k ekologicky šetrné mobilitě budoucnosti,“ souhlasí Klaus Pseiner, generální ředitel rakouské agentury pro podporu výzkumu (FFG). FFG zajišťuje rychlé a efektivní využití finančních prostředků k přeměně veřejné dopravy na bezemisní a šetrnou ke klimatu.