Na bruselském Kenshiki fóru, které Toyota pravidelně pořádá, jsme měli možnost poprvé prozkoumat elektromobil bZ4X po faceliftu. Ten se netýká pouze vnějšího vzhledu, ale také techniky, která doznala výrazných změn, a v neposlední řadě též zcela nového interiéru.
Toyota výrazně vylepšila elektrické bZ4X. Jaké je?
Toyota uvedla svůj první bateriový elektromobil v Evropě, model bZ4X, v roce 2022 a i přes neslavné začátky se mu v poslední době hodně daří. V letošním roce je ostatně dokonce nejprodávanějším autem v Norsku. Toyota snížila cenu svého elektromobilu také v Česku a díky faceliftu a nové technice by mělo být bZ4X konkurenceschopné.
Vypadá jako C-HR+
Facelift zahrnuje většinou změnu vzhledu a nejinak tomu je i zde. bZ4X dostává nově styling po vzoru nového elektromobilu C-HR , od kterého je při pohledu zepředu prakticky k nerozeznání. Přední partie je nyní uhlazenější a elegantnější, zcela nová jsou světla. Toyota se také zaměřila na vylepšení aerodynamiky. Zboku a zezadu ale bZ4X stále bezpečně poznáte, a to díky výrazným černě lakovaným blatníkům a výrazným zadním světlům s kapkovitými výběžky směrem k zadním kolům.











Novinky se odehrály také v interiéru, kde je přístrojová deska také plně v duchu C-HR+, a to včetně nového 14palcového displeje infotainmentu, který má na sobě manuální otočné ovladače pro regulaci teploty, uprostřed kterých „prosvítá“ součást velkého displeje a zobrazuje tak zvolenou teplotu. To jsme ostatně mohli vidět i u Lexusu RZ.
Zcela nový je také design přístrojové desky, která je v horní části příjemně měkčená, to samé platí o dveřích. Displej před řidičem se posunul ještě více k předními sklu a není tak v podstatě tolik potřebný head-up displej. Rozměr displeje je však paradoxně menší než u levnějšího C-HR+, které má displej širší.







Vylepšená platforma, výkon a baterie s předehřevem
Výrazně vylepšené bZ4X je opět postaveno na platformě e-TNGA, nyní ale updatované na verzi 2.0 a přináší (s výjimkou baterie) stejnou techniku, jako výše zmíněné nové C-HR+. Díky updatované platformě jsme se dočkali mírně větší Li-ion baterie (73 kWh celkově, 69 kWh využitelná), která je však jiná, než nové baterie s kapacitou 77 kWh, kterou používá C-HR+ nebo Lexus RZ. Novinkou je ale přidaná varianta s menší baterií o kapacitě 57,7 kWh (54 kWh využitelných), což umožní Toyotě výrazněji snížit cenu základní verze auta. Obě baterie se nabíjí výkonem 150 kW, přičemž kvůli záruce milion kilometrů je rychlonabíjení možné maximálně 5x denně, což je ale posun z dosavadního limitu tří rychlonabíjení.
Toyota bZ4X (facelift 2025) 73,3 kWh AWD
| Rozměry | 4 690 × 1 860 × 1 650 mm, 2 030 kg |
|---|---|
| Výkon | 252 kW |
| Baterie | 73,3 kWh, CCS Combo, Mennekes |
| Dojezd | 516 km (WLTP) |
Nově Toyota nabídne i manuální a automatický předehřev baterie před nabíjením na základě automaticky přidané nabíjecí stanice na trase. To pomůže dosáhnout vysokého nabíjecího výkonu i v zimě, což byl dosud u bZ4X palčivý problém. Přibyla také volitelná 22kW nabíječka.
V rámci updatu se dočkáváme také vylepšených motorů, které jsou totožné s modelem C-HR+, v nabídce jsou tedy verze s pohonem předních kol a výkonem 125 kW a 167 kW a nechybí ani čtyřkolka, jejíž výkon poskočil na 252 kW a bZ4X má tak výrazně lepší zrychlení než původní. Místo necelých 7 vteřin dosprintuje na stovku už z 5,4 vteřiny. Zásadní zprávou je citelné navýšení dojezdu. Zadokolka ujede podle WLTP o 73 kilometrů více a Na dvojnásobek, konkrétně 1500 kg, se u čtyřkolky zvedla také tažná kapacita brzděného přívěsu.
Porovnání starých a nových verzí
| Verze | 4WD (2022) | 4WD (2025) |
| Využitelná kapacita baterie | 64 kWh | 69 kWh |
| Maximální výkon | 160 kW | 252 kW |
| Zrychlení 0-100 km/h | 6,9 s | 5,4 s |
| Výkon rychlonabíjení | 150 kW | 150 kW |
| Výkon palubní nabíječky | 11 kW | 22 kW |
| Předehřev baterie | ne | ano |
| Hmotnost brzděného přívěsu | 750 kg | 1500 kg |
| Verze | 2WD (2022) | 2WD long range (2025) |
| Využitelná kapacita baterie | 64 kWh | 69 kWh |
| Maximální výkon | 150 kW | 167 kW |
| Dojezd | 500 km | 573 km |
| Výkon rychlonabíjení | 150 kW | 150 kW |
| Výkon palubní nabíječky | 11 kW | 22 kW |
| Předehřev baterie | ne | ano |
Modernizací prošly i kompaktní, lehké a provozně úsporné nápravy eAxle od Toyoty. Ty nyní používají polovodičové komponenty na bázi karbidu křemíku (SiC) ve prospěch vyššího výkonu. Díky přenastavení systému odpružení a úpravám karoserie se nové bZ4X chlubí nižší hladinou hluku a vibrací, jakož i vyšším komfortem a jízdní dynamikou.
Elektro-ofenzíva: Toyota nám v Bruselu ukázala 5 nových elektromobilů. Jaké jsou?
V Česku na podzim
Vylepšení je tedy opravdu hodně a bZ4X je s nimi konkurenceschopnější a připraveno na dalších několik let prodejů. V Česku si ale budeme muset zatím na novinku počkat, první kusy se k nám dostanou až na podzim letošního roku. Není známá ani cena, kterou Toyota oznámí později.
