První elektrický Rolls řádně vymrzl, u polárního kruhu jezdil v teplotách -40 °C

První elektrický Rolls řádně vymrzl, u polárního kruhu jezdil v teplotách -40 °C
Fotografie: Rolls-Royce
  • Každý nový Rolls-Royce začíná svou kariéru náročnými klimatickými testy
  • Spectre už má v těle půl milionu kilometrů, celkem ujede 2,5 milionu
  • Tolik ujede typický majitel Rollsu za 400 let

Nový, plně elektrický Rolls-Royce Spectre představuje novou kapitolu v historii automobilky. Nejen přeneseně, ale i doslova; v novodobé historii značky, zahájené převzetím 116leté značky koncernem BMW, jsou totiž významné technické milníky značeny číslem. Takže zatímco uvedení zcela nového Phantomu VII v roce 2003 jako prvního plodu společného vývoje s BMW (a také používajícího bavorskou techniku) bylo zpětně označeno jako Rolls-Royce 1.0 a premiéra modulárního hliníkového prostorového rámu Architecture of Luxury v roce 2017 jako Rolls-Royce 2.0, dnes nastává čas kapitoly Rolls-Royce 3.0. Takové totiž dostala jméno premiéra historicky prvního plně elektrického Rollse.

Inovativními prvky přetékající luxusní gran turismo nenaváže na stávající Wraith, ale míří výš. Konkrétně do vod, rozčeřených už Phantomem Coupé. Jemu se tedy bude snažit vyrovnat reprezentativností, cestovním komfortem i stylem. A zároveň nastolovat nová měřítka – například 23" koly, historicky největšími ze všech kupé s Emily na kapotě. Kouzlilo se také se základními proporcemi s cílem zachovat linie i komfort, na jaké jsou zákazníci zvyklí. Obří, 700kg baterie v podlaze tak nebyla pojata jako překážka, ale naopak výhoda. Je totiž zespodu dokonale hladká, což zlepšuje aerodynamiku, zároveň posloužila jako přídavný a velmi účinný akustický i tepelný izolační prvek. Přitom neomezuje prostor pro vznešené pasažéry. Těm totiž vytvořila dost místa motorová přepážka, která se mohla díky absenci objemného spalovacího agregátu posunout vpřed.

Proporce velkého kupé míří do těch nejvyšších sfér a měly by se vyrovnat Phantomu Coupé

O pečlivé práci s obtékáním vzduchu svědčí i nová a aerodynamičtější verze legendární sošky Spirit of Ecstasy (přezdívané Emily) a součinitel čelního odporu vzduchu u prvních prototypů Cx 0,26, což je na takto velký vůz s výraznými hranami skvělá hodnota. V sériové verzi bude zřejmě ještě lepší, protože během náročných testů pokračuje pečlivé vylepšování a dolaďování všech celků. Teprve potom, až vůz urazí po testovacích cestách i necestách další dva miliony kilometrů, bude ve čtvrtém kvartále 2023 připraven na cestu k zákazníkům. Ti se mohou těšit na novou, tzv. decentralizovanou inteligenci. Vůz bude v dosud nevídané míře propojen, zvládne více než 1 000 funkcí, tedy více než dvojnásobek proti Phantomu.

Aktuálně tedy skončila první etapa testů, při níž vůz okusil ve švédském Arjeplog, pouhých 55 km od polárního kruhu, teploty kolem -40 °C, chování všech materiálů při těchto temperaturách a zároveň osvědčil míru hlučnosti, vibrací a rázů. Tu ovlivňují prakticky všechny použité materiály, zejména ty pružné, včetně pojiv. Jízda po povrchu se sníženou adhezí zároveň dovoluje snadno navodit krajní situace se ztrátou přilnavosti a pečlivě při nich doladit chování podvozku. Ten si totiž musí zachovat ovladatelnost, předvídatelnost a plavnost, jakou kupec takové legendy očekává. Další porce nastane během extrémů zcela jiného druhu, výsledkem by mělo být další dokonalé auto.

Markantou budou dělené přední světlomety a oblejší kapota, než jsme byli u rollsů dosud zvyklí
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze