Black Badge není jen edice. Je to filozofie. Rolls-Royce tímto označením už roky vyjadřuje odvážnější, temnější a výkonnější charakter svých vozů. A Spectre Black Badge je vrcholem. Zatímco klasický Spectre byl vstupní bránou značky do elektrické éry, Black Badge je důkazem, že elektrický Rolls-Royce může být nejen luxusní, ale i charismatický a svému majiteli dokáže trochu pocukat koutky. Samozřejmě směrem vzhůru.
Přes 600 koní v naprostém luxusu. To je Spectre Black Badge
Zákazníci modelů Black Badge jsou jiní. Nehledají jen okázalost, ale i vlastní styl. Odmítají klasické konvence luxusu, chtějí dynamiku, sílu a nekompromisní zážitek. A přesně pro ně vznikl tento vůz.
Rolls-Royce Spectre Black Badge
| Rozměry | 5 490 × 2 015 × 1 559 mm, 2 900 kg |
|---|---|
| Výkon | 485 kW |
| Baterie | 105 kWh, CCS Combo, Mennekes |
| Dojezd | 530 km (WLTP) |
A proto je Spectre Black Badge nejvýkonnějším Rolls-Roycem v historii. Nabízí 659 koní a točivý moment až 1 075 Nm. Z nuly na sto zrychlí za 4,3 s, což jsou hodnoty, za které by se nemuselo stydět kdejaké sportovní auto. A přitom to je stále „Rolls“ se vším, co k němu patří.
Elektrický Rolls-Royce byl trefou do černého
Spectre Black Badge stojí stále na základech klasického Spectru, který už dva roky jezdí po silnicích celého světa a který jsme podrobně otestovali právě před dvěma lety. A už tehdy to byl zážitek. Rolls-Royce si detailně zmapoval, jak majitelé Spectru, který je prodejně úspěšný, vůz používají a z průzkumu vyplývá jediné – navzdory škarohlídům, kteří predikovali, že Rolls-Royce bez ikonického dvanáctiválce se u zákazníků neuchytí, se naopak jedná o velmi oblíbený vůz.
Z dat totiž vyplynulo, že majitelé Spectrů jezdí překvapivě často. Jde zároveň o vůz, který skutečně milují řídit osobně, což vzhledem ke karoserii kupé nepřekvapí. Průměrně je Spectre jedním ze sedmi aut v garážích „průměrného“ majitele a jde většinou o druhý Rolls-Royce v nich.









Co ale překvapí, je fakt, že majitelé s elektrickým Spectrem v průměru najedou asi šest a půl tisíce kilometrů ročně, což je více, než je průměr pro spalovací vozy Rolls-Royce. Mnozí ale najedou daleko víc. Například klient v Dubaji ujel za rok přes dvanáct tisíc kilometrů, britský podnikatel jezdí každý týden pravidelně 500 kilometrů a jeden majitel ze Slovenska dojíždí se svým Spectrem pravidelně do Prahy a prvních deset tisíc kilometrů najel během půl roku. Má tak našlápnuto se stát celosvětovým rekordmanem.
Většina majitelů nabíjí doma a stačí jim to zhruba dvakrát měsíčně. Ze Spectru se tak stal zcela nenáročný automobil, se kterým už není nutné jezdit ani na benzínové stanice a jeho používání je tak pohodlné, jak jen to je možné.
Design: důkladně tmavý luxus
Námi testovaný vůz má lak Jubilee Silver, tedy stříbrný odstín, který dokonale ladí s tmavými detaily Black Badge. Výsledek působí elegantně a současně neobyčejně mocně, ostatně monumentální design tohoto 5,4 m (velmi) dlouhého kupé zůstal zachován, jen je trochu dynamičtější.







Každý chromový prvek standardního Spectru je nahrazen temným lesklým kovem, od mřížky chladiče Pantheon přes rámování oken až po sošku Spirit of Ecstasy v černém provedení. 23" kola v designu Black Badge pak doplňují dravější výraz vozu. My je máme se stříbrnými dekory, ale mohou být i celočerná.






Naprostým vrcholem designu je nově barevně prosvětlená mřížka chladiče. Rolls-Royce zde poprvé umožňuje personalizovat barvu osvětlení, které může mít pět různých barev a ten náš má zajímavou barvu Tailored Purple. Za lamelami masky je umístěn speciální panel, který rozptyluje světlo do hladkého barevného tónu a v noci vytváří efekt, který je spíš uměleckým dílem než technickým prvkem. Barevně podsvícená maska je výsadou verze Black Badge a stala se novým vizuálním podpisem této temné linie. A samozřejmě podsvícená je i soška Spirit of Ecstasy, pochopitelně zasouvací.
Kromě stávající možnosti ozdobit karoserii ručně malovanou linkou Coachline si nyní zákazníci mohou objednat ještě Waft Coachline. Ta je namalována ve spodní části vozu a její úlohou je zvýraznit ostrý prolis ve spodní třetině Spectru. Na příplatek se ale raději neptejte...
Technika: přes 650 koní s obrem zahýbe
Oproti běžnému Spectru, i když tedy slovo běžný by se vlastně ve spojitosti s Rolls-Roycem vůbec nemělo používat, tak tedy oproti standardnímu Spectru s výkonem 430 kW přináší Black Badge výkon 485 kW a 1 075 Nm v režimu Spirited. Zrychlení na stovku se zlepšilo z 4,5 na 4,3 s, a to přestože Spectre má téměř rovné tři tuny. Dojezd zůstává díky baterii s velkou kapacitou 105 kWh až 530 kilometrů podle WLTP při spotřebě kolem 23 kWh na 100 km. Podvozek má nové tlumiče, přepracovanou stabilizaci náklonu a přesnější řízení, takže auto má působit komfortně, ale s jistou dávkou sportovnosti. Ale nebojte, stále slibuje zážitek s typickým „létajícím kobercem“, který patří neodmyslitelně k DNA Rolls-Roycu.







V podlaze je pak 700 kilogramů těžká Li-Ion baterie s využitelnou kapacitou 102 kWh a celkovou kapacitou 105 kWh. Je to mimochodem stejná baterie, kterou používá také BMW i7. Auto tedy stejně jako jeho bavorský sourozenec používá jen 400V architekturu, což omezuje rychlost nabíjení reálně na 200 kW. To je ale pro většinu majitelů irelevantní, svého elektrického luxusního miláčka nabíjí stejně většinou doma.
Technické parametry Rolls-Royce Spectre Black Badge
Kompletní specifikace| Konstrukce | kupé, 5 490 × 2 015 × 1 559 mm, 2 900 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
| Výkon | 485 kW, 659 koní, točivý moment: 1 075 Nm |
| Baterie | 105 kWh (102 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 195 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 22,2 kWh / 100 km, dojezd: 530 km |
| Cena od | 11 250 000 Kč |
Nový režim Infinity, aktivovaný tlačítkem se symbolem nekonečna na volantu, zpřístupní plný výkon a rychlejší odezvu na plyn. A pro okamžik čiré exploze síly je tu režim Spirited, inspirovaný leteckými motory Rolls-Royce Merlin. Tímto tlačítkem totiž piloti legendárních Spitfirů za druhé světové války v případě nutnosti mohli jednou za bojovou misi dočasně zvýšit výkon svého motoru Merlin a uniknout například nepřátelským stíhačkám. A pokud chcete třeba uniknout německým silničním stíhačům na křižovatce, můžete díky režimu Spirited současným stisknutím brzdy a plynu krátce zvýšit točivý moment na maximum, což umožní raketové zrychlení. Rolls-Royce se vehementně brání označovat tuto funkci jako launch-control, protože to se na auto této kategorie přeci nehodí. Takže je to Spirited.
Nejdražší auto, které jsme kdy na fDrive.cz měli
Základní Rolls-Royce Spectre začíná v Evropě přibližně na částce 10 milionů korun včetně DPH. Spectre Black Badge pak vychází zhruba na 11,6 milionu korun včetně DPH. Ale to je jen základní cena bez jakýchkoli zakázkových úprav. Rozdíl mezi oběma verzemi tak činí bezmála 2 miliony korun, což je příplatek za vyšší výkon, exkluzivitu a charakter, který nenajdete v žádném jiném Rollsu.
Jak je ale známo, Rolls-Royce je o personalizaci a žádný vůz této ikonické britské značky není stejný. Každý je výjimečný stejně jako jeho majitel, jehož styl, životní hodnoty či záliby může Spectre zejména v interiéru odrážet. Proto je tu program Bespoke, v rámci kterého si můžete navymýšlet třeba lak s rozdrcenými diamanty nebo vlastní barvu interiéru, emblémů nebo doplňků. A to se pak bavíme o ceně klidně i přes 20 milionů korun.
Interiér: vrchol luxusu opět ohromí
Už po otevření dveří, které vám opět pomůžou elektromotorem, vás pohltí atmosféra temného luxusu. V rámu auta je schovaný obligátní luxusní deštník s kovovou hlavicí, kovová plaketa na prahu prozrazuje sériové číslo vozu. A hned nad ní se skví vsadka osvětlená stejnou barvou jako maska vozu. Pochopitelně s nápisem Spectre s ležatou osmičkou nad ním. Symbol nekonečna neboli Infinity značí edici Black Badge a v interiéru ho ještě párkrát uvidíme. Tento emblém ztělesňující nekonečnou energii kdysi označoval historické rychlostní rekordy dosažené na vodě a je poznávacím znamením, které důvěrně znají adrenalinoví průkopníci.
Stiskem tlačítka si elektricky zavírám dveře a obdivuji interiér. V naší konkrétní verzi dominuje kombinace fialové a černé kůže s bílým prošíváním. Je to prostředí, které působí spíš jako tichá hudební síň než interiér auta. Na palubní desce září osvětlený panel s motivem hvězdného nebe a obrys sošky Spirit of Ecstasy spolu se symbolem nekonečna.
Dekory v úpravě Black Badge Technical Fibre kombinují uhlíková a kovová vlákna, která v několika vrstvách vytvářejí efekt hloubky a lesku. Samozřejmostí jsou vybrané materiály, dokonalá kůže, kterou najdete úplně všude, nebo měkoučké koberečky.







V našem voze máme takzvané provedení Sky, nechybí tedy ikonická hvězdná obloha, tentokrát nejen na stropě, ale i na samotných dveřích. Desítky miniaturních LED vytvářejí iluzi skutečného nočního nebe a v kombinaci s ambientním podsvícením působí kabina jako prostor mimo realitu. Pokud však dávají majitelé přednost tradičnějšímu stylu, mohou dveře i další části interiéru nahradit luxusním dřevem Canadel, které působí úplně jiným, teplejším dojmem. Jak ukazuje i náš starší test klasického Spectru, možnosti personalizace jsou u této značky prakticky bez limitů.
Zbytek interiéru ctí klasické hodnoty Rolls-Royce. Palubní deska je posetá fyzickými ovladači, které působí téměř architektonicky. Nechybí analogové hodiny ani typické kolečko pro regulaci teploty – žádné nastavování přesných stupňů, jen intuitivní přepínání mezi teplejším a chladnějším proudem vzduchu, navíc ve dvou zónách. Jde o ryzí tradici, kterou značka drží celé dekády. Zároveň však vše funguje jako most mezi minulostí a současností.
Čisté řemeslo se ukazuje také na ovladačích výdechů klimatizace. Jsou z masivního kovu, mají precizní odpor a prakticky perfektní zvuk při každém pohybu. Je to drobnost, ale právě na těchto detailech je vidět, proč je Rolls-Royce unikátem. Totéž platí o materiálech. Vybraná kůže je použita doslova všude, včetně spodní části interiéru, kam jiné automobilky dávají tvrdé plasty, a to i u nejdražších vozů. Zde se nelze dotknout ničeho, co by nepůsobilo luxusně a Spectre majitele opět doslova hýčká.
Koberec s extrémně vysokým vlasem tlumí zvuk stejně jako nejlepší domácí koberce a sedadla jsou nejen nádherně zpracovaná, ale i překvapivě dobře tvarovaná. Mají výrazné boční vedení v oblasti beder a samozřejmě i masážní funkci.
Digitální část interiéru vychází z nejmodernější techniky dostupné v koncernu BMW. Nechybí tedy kompletní výbava asistenčních systémů, známé ovládací prvky ani infotainment s upravenou grafikou pro Rolls-Royce. Digitální přístroje lze navíc barevně sladit s celým interiérem, od neon nights přes cyan fire až po ultra violet. Samozřejmostí jsou aktualizace přes internet i head-up displej.






Přestože Spectre měří přes 5,4 m, jde o dvoudveřové kupé, což znamená, že zadní sedadla jsou spíše doplňkem. Překvapí ale tím, jak dobře se na nich sedí. Při výšce 185 cm se lze posadit sám za sebe a stále mít dostatek prostoru pro kolena i hlavu. Ano, není to místo na dlouhé dálniční přesuny, ale kvalita materiálů, vyhřívané sedačky, vyhřívaná opěrka, prémiový audiosystém a čtyřzónová klimatizace vytvářejí prostředí, ve kterém by leckdo dokázal cestovat i delší dobu bez problémů.
Mezi zadními sedadly najdeme symbol nekonečna, tradiční znak edice Black Badge, který krásně doplňuje celkovou estetiku kabiny. Nechybí držáky nápojů, kvalitní ovladače proudění vzduchu a exkluzivní kůže na každém centimetru. Je to prostředí, kde se snadno zapomíná na čas. Všechno působí tak klidně a odizolovaně, že bych tady klidně usnul.
Jízda: jako z jiného světa
Nasednout do Spectru Black Badge je malý rituál. Stačí se dotknout brzdového pedálu a dveře se automaticky zavřou. Vedle volantu pak čeká klasické tlačítko pro zapnutí auta, které Rolls-Royce používá už roky. Páčkou u volantu volím směr jízdy a ano, i tady si můžete aktivovat režim B pro čisté ovládání jedním pedálem. Je fascinující sledovat, jak i tak tradiční značka dokáže tento moderní způsob řízení nabídnout naprosto přirozeně.
Jakmile se Spectre rozjede, ozve se... nic. Žádný šum motoru, žádné vibrace, žádné známky práce podvozku. Jako by se kolem vozu rozprostřela zvuková izolace vyňatá z koncertní síně. Black Badge nepřidává žádný sportovní umělý zvuk, nenarušuje klid ani nenabourává charakter původního Spectru. Jízda je opět extrémně tichá, dokonale hladká a v podstatě neopakovatelná.
Podvozek Planar opět zajišťuje nadpozemskou jízdu jako na létajícím magickém koberci. A to prosím není žádné marketingové přehánění. To se musí zažít. Dokud se nesvezete Rolls-Roycem, nevíte, jak pohodlná může jízda autem být. Vůz doslova pluje krajinou, ať je pod koly cokoliv. Rozbitá silnice, výmoly či nerovnosti, to všechno se odehrává někde hluboko pod vámi. Do kabiny neproniká nic než jemné šumění vzduchu kolem karoserie. Cítíte, že kola pracují, ale interiér zůstává klidnou, sametovou oázou. A to i přestože vůz stojí na obrovských 23" kolech.
Naladění řízení i podvozku zůstává v běžném režimu prakticky totožné s klasickým Spectrem. Je absolutně komfortní, jemné a uklidňující. Jenže Black Badge přidává ještě jednu vrstvu, speciální Infinity mód. Tlačítko se symbolem nekonečna změní charakter vozu způsobem, který je patrný hned. Odezva na plyn je výrazně svižnější, zrychlení už není typicky pozvolné, ale ostřejší a lze si užít i „horskou dráhu“, na jakou jsme u výkonných elektromobilů zvyklí. Podvozek mírně zpevní, řízení je o něco přímější a z celkového houpavého dojmu se odebere drobný kousek měkkosti.
Nečekejte ale žádný sportovní režim v tradičním slova smyslu. Ručička pomyslného měřítka stále ukazuje výrazně k luxusu a pohodlí, režim Sport je jen lehké okořenění. Ale právě tahle jemně přidaná dynamika dokáže vyvolat úsměv pokaždé, když šlápnete na plyn.
A nemohl jsem nevyzkoušet ani režim Spirited, kdy vás nejvýkonnější Rolls-Royce všech dob vystřelí vpřed s typickou elektrickou razancí, ale stále naprosto hladce a plynule. Výkon přes 650 koní utáhne obrovské kupé s přehledem, ale přitom bez agresivity. Je to tichá, ale mocná síla, která vás zatlačí do sedaček a zároveň zachová noblesu, jakou byste čekali jedině od Rolls-Roycu.
Kdo chce zážitek lehce okořenit, může si přehrát i umělý Rolls-Royce Sound. Je to velmi jemný akustický podkres, subtilní a nenápadný. Nesnaží se imitovat spalovací motor, spíše jen dodává pocit, že se něco děje. Technicky vychází z BMW Iconic Sounds, ale má vlastní, decentnější charakter. Hans Zimmer je v pozadí možná lehce slyšet, ale hlavní role stále patří tichu. Já osobně jsem ale vždy jezdil bez umělého zvuku. Přeci jen Spectre je o absolutní tichosti a kde jinde si ji můžete v tomto dnešním hektickém světě užít, když ne tady?
Místo, kde to nejvíce vynikne, je dálnice. Při 130 km/h je v kabině takové ticho, že lze vést běžný rozhovor šeptem. Většina aut v této rychlosti bojuje s hlukem od zrcátek, aerodynamikou nebo podvozkem. Spectre Black Badge? Ten dopřeje posádce oázu klidu, kde i rychlé cestování působí jako relaxace po náročném dni. Rezerva výkonu je i na dálnici obrovská a celý vůz působí, jako by měl téměř neomezené možnosti.
I přes 5,4 m délky je Spectre překvapivě obratný. Zadní natáčecí náprava dokáže pohnout koly až o tři stupně. Není to tolik jako u některých konkurentů, kteří zvládnou i deset, ale v praxi to pomáhá při parkování v úzkých ulicích a hlavně v garážích.
Celkově je jízda ve Spectre Black Badge absolutním zážitkem. Stále jde primárně o luxus, pohodlí a klid. Black Badge ale přidává nádech hravosti a dynamiky. Je to jakési jemné koření, které posouvá charakter vozu o kousek dál. Je to mix dvou světů, který dává smysl. A možná právě proto je Spectre dnes nejzajímavějším Rolls-Roycem pro ty, kteří chtějí komfort, ale nechtějí se vzdát malé dávky elektrické zábavy.
Závěr: spojení dvou světů
Rolls-Royce Spectre Black Badge je dokonalou definicí moderního luxusu. Umí být naprosto tichý a uklidňující, ale v okamžiku zmáčknutí tlačítka nekonečna se promění v raketu s více než šesti sty koňmi. Je to automobil pro lidi, kteří chtějí to nejlepší, kteří si chtějí dopřát nejen luxus, ale občas i nějakou tu zábavu. Stále však v mezích britské aristokracie, která je pro Rolls jakýmsi synonymem.
Rolls-Royce modelem Spectre nejenže vstoupil do éry elektřiny, ale s verzí Black Badge ukázal, že i v ní může být ještě větší síla, charakter a krása v dokonalé rovnováze. Spectre Black Badge je temnější, odvážnější a výraznější verzí dokonalosti. A především nejvýkonnější Rolls-Royce, jaký kdy vznikl.
Jízda se Spectrem byla opět neskutečným zážitkem a ač se to zdá neuvěřitelné, verze Black Badge ho posunula ještě o úroveň výše. Spectre Black Badge je ideálním spojením světů luxusu a dynamiky. Rozhodně ale není pro každého, o to výjimečnější je pak, když stojí ve vaší garáži.
Foto: fdrive.cz
