Pařížská městská rada podle Reuters zvažuje neprodloužení licence třem pronajímatelům elektrických koloběžek od února 2023. Ve hře je buď úplný konec, nebo další výrazné zpřísnění podmínek jejich provozování. Radnice musela pronajímání elektrických koloběžek razantně omezit už v roce 2020, kdy snížila počet provozovatelů na nynější tři, nechala omezit jejich rychlost na 20 km/h a vybudovala vyhrazená parkoviště. O závažnosti problému svědčí komentář Davida Belliarda, pařížského náměstka pro dopravu ze strany Zelených (!), podle nějž nepříjemnosti způsobené koloběžkami převažují nad výhodami pro město.
A ony „nepříjemnosti“ nejsou vůbec zanedbatelné; kromě obvyklých problémů s živelným odkládáním koloběžek na nejméně vhodná místa dochází k raketově rostoucímu počtu nehod souvisejících s elektrokoloběžkami. Zatímco za celý rok 2021 jich Francie zaznamenala 247, za prvních osm měsíců letošního roku už se jich odehrálo 337. Problém je především v tom, že téměř každá desátá kolize v roce 2021 byla smrtelná; zemřelo při nich 24 lidí. A tak městská rada diskutuje ukončení licencí k jejich provozování, o němž ale musí rozhodnout osobně primátorka Anne Hidalgová.
Provozovatelům se to pochopitelně nelíbí a sami navrhují další regulace, včetně zavedení poznávacích značek pro každou koloběžku, kontrol totožnosti a ověřování plnoletosti řidiče. Pokud by byly tyto návrhy přijaty, stala by se Paříž městem s nepřísnějšími regulacemi provozu elektrokoloběžek na světě. A pravděpodobně i precedentem, protože problémy s nezodpovědnými koloběžkaři ohrožujícími sebe, chodce i v podstatě každého, kdo se jim postaví do cesty, zdaleka netrápí jen francouzskou metropoli. Je ale možné, že těm pařížským nepomůže ani status nízkoemisní alternativy pro individuální dopravu. Za několik dní bude každopádně jasno.