Písek přechází na elektrobusy. Má pět dobíjecích stanic a dva 170kW stojany

2
Písek přechází na elektrobusy. Má pět dobíjecích stanic a dva 170kW stojany
Fotografie: ČEZ
  • Městská hromadná doprava v Písku kompletně přechází na elektrický pohon
  • Pětice nových elektrobusů má zázemí v areálu o sedmi dobíjecích stanicích, který dodala na klíč společnost ČEZ ESCO
  • Obnovou vozového parku MHD naplňuje město na řece Otavě svou strategii Smart Písek
  • ČEZ v Písku podporuje již delší dobu také individuální elektromobilitu, provozuje zde celkem tři rychlodobíjecí stanice

Společnost ČSAD Autobusy České Budějovice provozující MHD v Písku si vybrala ČEZ ESCO k realizaci areálu dobíjecího zázemí pro flotilu pěti nových elektrobusů typu SOR EBN 11 a EBN 8. Doplňování energie v akumulátorech nových e-busů zajišťuje stejný počet dobíjecích stanic o výkonu 44 kW a také dva ultrarychlé stojany s výkonem až 170 kW.

Jeden z nových píseckých elektrobusů

Písek se posunuje mezi města s ekologickou veřejnou dopravou pro 21. století. Nová flotila elektrobusů je jednoznačně šetrnější k přírodě a městu přinese i výrazné provozní úspory. Věříme, že ekologické vozy ocení písecká veřejnost i návštěvníci města,“ říká Eva Vanžurová, starostka Písku. „Elektrobusy v Písku jsou realitou. Jsme moderní dopravce, který využívá moderní technologie a věří v ně. Veřejná doprava je právě tím odvětvím, které musí jít příkladem v používání ekologicky šetrných technologií. Jsme rádi, že městskou dopravu v Písku můžeme provozovat elektrobusy, které lze v současně době považovat za jedničku ekologicky úsporných vozidel,“ říká Vladimír Homola, generální ředitel společnosti ČSAD Autobusy České Budějovice.

Stojan pro rychlé dobíjení RNS 32 v uzamykaném provedení

Služby ČEZ ESCO pro bezemisní hromadnou dopravu vnímám jako důležitou součást rozvoje měst a praktické naplňování konceptu smart řešení. V Písku již ČEZ ESCO dlouhodobě působí v rámci úspěšného projektu energetických úspor formou EPC, rádi tak přidáváme další „díl“ do mozaiky čistého a příjemného města pro život. Vedle technologie k napájení a kompletních servisních služeb pro sedmičku dobíjecích stanic zajistíme i osvětlení části areálu,“ doplňuje za ČEZ ESCO generální ředitel Kamil Čermák.

Vnitřní výstroj stojanu pro rychlé dobíjení

Zatímco pětice standardních stanic zajišťuje především noční dobíjení a balancování trakčních baterií, pro podporu vyššího denního nájezdu slouží dvě rychlodobíjecí stanice. Ty zvládnou dobít elektrobusy během jedné až dvou hodin na kapacitu postačující k dokončení turnusového oběhu. Součástí řešení z dílny ČEZ ESCO je také nově vybudovaná trafostanice připojená k distribuční síti vysokého napětí, která celý areál napájí. Kontrakt je realizován na klíč formou garantované služby po dobu 5 let.

Stojan pro pomalé „noční“ dobíjení NSP 25 v uzamykatelném kontejneru.

ČEZ v jihočeském regionu buduje také infrastrukturu nutnou pro rozvoj elektromobilů. Aktuálně zde funguje 10 veřejných rychlodobíjecích stanic o výkonu 50 kW schopných doplnit většinu kapacity baterie e-auta v řádu desítek minut. Vedle tří stojanů v krajské metropoli Českých Budějovicích je stejný počet stanic právě v Písku a po jedné v Třeboni, Soběslavi, Prachaticích a Vimperku. V přípravě jsou v dohledné době stanice v dalších lokalitách. Celkově provozuje ČEZ v České republice momentálně více než 270 veřejných dobíjecích stanic.

Víte, že …

  • Skupina ČEZ se již různou formou angažuje v provozu elektrobusů v Praze, Trutnově, Třinci, Vrchlabí, Olomouci nebo Novém Jičíně?
  • Energii pro nabití plné kapacity 172kWh baterií jednoho z píseckých elektrobusů dokázala loni jihočeská jaderná elektrárna v Temelíně vyrobit za necelou půlvteřinu?
  • Prvním městem ČR, které elektrobus zařadilo na pravidelné lince MHD, bylo v roce 2004 Znojmo? V té době bylo také jediným evropským městem, kde e-bus jezdil ve veřejné dopravě.
Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
U elektromobilů a elektrobusů by nemělo být zdůrazňováno pouze CO2 ale i hluk, který je v místním provozu autobusů, ale nejen jich, obtěžující a škodlivý.
Ivan Hoe
Ivan Hoe
👍 Konečně to někde dává smysl - MHD, rozvážky, taxi...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze