Průmyslový gigant Panasonic výrazně posílil svůj byznys ve Spojených státech a navíc se podřídil Trumpovu celnímu diktátu. Ve městě De Soto v Kansasu totiž tento týden spustil výrobu v největším závodě na výrobu bateriových článků na světě. Ten zabírá plochu 440 000 m2 na pozemku, velkém 1,2 milionu m2, stál čtyři miliardy dolarů (84,4 miliardy korun) a po svém plném dokončení navýší výrobní kapacitu Panasonicu v USA na 73 GWh ročně. Společnost totiž ve Státech už provozuje závod v nevadském městě Sparks, otevřený v roce 2017. Nový projekt přinese práci čtyřem tisícovkám lidí přímo a dalším osmi tisícům nepřímo.
Podle Panasonicu bude závod v Kansasu o 20 % produktivnější, než ten v Nevadě, a bude produkovat cylindrické články typu 2170 s o 5 % vyšší energetickou hustotou. Po plném náběhu jich bude chrlit 70 každou sekundu, neboli úhrnem více než šest milionů ročně. Firma závod propaguje jako největší na světě, ale týká se to jen samotné rozlohy. Konkurenti kalibru LG Energy Solution, BYD či CATL totiž provozují mnohem rozsáhlejší továrny a také disponují vyšší úhrnnou výrobní kapacitou.





Investice se sice zdá jako ideální plod Trumpových snah, jenže ve skutečnosti je právě kvůli kontroverznímu americkému prezidentovi částečně riziková. Divize Panasonic Energy má totiž svůj obchodní model ve Spojených státech z velké části postavený na obchodování s Teslou, která je, i přes rozkol z roku 2021, jeho největším zákazníkem a jíž už nějakou dobu výrazně klesají prodeje. Byzynysu příliš nepomáhá ani Trumpova aktivní nechuť vůči elektromobilům a systematické dušení veškeré jejich podpory, zavedené vesměs jeho předchůdcem Bidenem. Společnost by tedy mohla narazit na stejný problém s nadbytečnou výrobní kapacitou, jako přerostlí čínští výrobci.
Původně to také vypadalo, že Panasonic, který si je tohoto problému dobře vědom, odloží náběh plné kapacity, původně plánovaný do března 2027. Podle Insideevs se ovšem objevily nejnovější informace od samotného Panasonicu, že nic podobného v úmyslu nemá. Podařilo se mu totiž uzavřít kontrakty i s dalšími výrobci včetně Lucidu a Mazdy, kterým se, na rozdíl od Tesly, daří prodeje zvyšovat.